94' 850 T-5 start niet meer.

Gestart door Fever, 20-12-2011 23:07:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fever

Hallo,

Ik ben  een leek en probeer de zaak dus zo logisch voor mij mogelijk neer te zetten.

Heb nu sinds twee jaar deze auto en schakel de Volvo Guard 1 nauwelijks meer in omdat hij vaak de gewoonte heeft de nachtrust van mij en mijn buren te verstoren.

Sinds vandaag een plots probleem.
Ik had getankt en wou de auto starten...noppes.
Alle controle lampjes branden netjes en lichten, dus accu ok.
Ook de startmotor gehoord.
Hij sloeg gewoon niet aan.

Ik sta wat te praten met een voorbijganger en hoor plots de auto op slot slaan.
Sleutels nog in het contact???

Ik de WW gebeld en die heeft na veel prutsen de auto open gekregen.
Gevolg dat het alarm afging. Hierna reageerde het alarm niet meer op de afstandsbediening. Ook werkte de centrale vergrendeling niet meer.
Pogingen gedaan om te alarm resetten maar geen resultaat. ( handleiding erbij)

Zekering eruit van het alarm en getest op brandstoftoevoer en vonk van de motor.
Wel benzine maar geen vonk. De WW dacht zelf aan de "eindtrap van de ontsteking"  maar vond het alarm verhaal wel heel vreemd.

Volgens zijn info zou zekering 6 het alarm moeten omzeilen.

Goed, weggesleept en nu dus mijn vraag of jullie iets kunnen maken uit dit verhaal?

Alvast erg bedankt!


Jans Duiven

Niet praten met voorbijgangers   ;D

Ludo

Citaat van: Fever op 20-12-2011 23:07:56
Ik de WW gebeld en die heeft na veel prutsen de auto open gekregen.
Volgens zijn info zou zekering 6 het alarm moeten omzeilen.
Goed, weggesleept...

Waarom geeft ie dat advies, en laat de auto tóch wegslepen. ???

sven0503

Citaat van: Fever op 20-12-2011 23:07:56

Wel benzine maar geen vonk. De WW dacht zelf aan de "eindtrap van de ontsteking"  


om dit ?

Ludo

Met zekering 6 verwijderd, kan je de motor gewoon starten, het alarm staat dan volledig buiten werking.

Fever

Citaat van: Hans Duiven op 20-12-2011 23:11:59
Niet praten met voorbijgangers   ;D


Ja hij loopt ook nog lachend en mij succes wensend weg.
Toch bijzonder, ik kreeg veel hulp aangeboden met startkabels.

Fever

#6
Citaat van: Ludo op 20-12-2011 23:19:52
Met zekering 6 verwijderd, kan je de motor gewoon starten, het alarm staat dan volledig buiten werking.


Geen succes.
Denk jij dan aan hetzelfde als hij?

NB De toerenteller reageerde ook niet meer!

Ludo

Vreemd, dan moet het start probleem volgens mij los staan van het alarm.

De toerenteller haalt het signaal bij de krukassensor.

UserID6342

Haal eerst relais 210/211 er maar eens uit en druk zekering 6 terug in de houder.  Dan een los relais 210 plaatsen (houd wel in dat je even tijdelijk je deuren met de sleutel op en van het slot moet halen).  Dan weet je zeer zeker dat het complete alarmsysteem omzeilt is.

Dan pas verder kijken of je benzine en vonk hebt.  BDP sensors sneuvelen wel eens, dus bij geen vonk is dit een makkelijke om te vervangen.

Fever

Citaat van: Dirk342 op 21-12-2011 06:46:46
Haal eerst relais 210/211 er maar eens uit .....
  BDP sensors sneuvelen wel eens, .....

Dank je voor je reactie Dirk!
Waar kan ik die betreffende relais vinden en waar staat die afkorting BDP voor?


combinedforces

Zekering zit onderaan bij je schopplaat, bij je pedalen dus. Fijn ondersteboven hangen dus.

BDP is je ´nokkenaspositiesensor´; zit `onder´ een plastic kapje met 2 torx boutjes aan de rechterzijkant van het blok. Loopt een kabeltje met (geel?) stekkertje vanaf. Eenvoudig te vinden en te demonteren.

Is ook door te meten, ken alleen de juiste ohmages niet (meer).

Probleem heb ik ook gehad, niet meer starten door zo'n defecte sensor.


MVeldhuis

Om een bdp sensor door te meten hoef je niet perse de ohm waarde te weten.

Sensor met 2 draden:
Deze sensor geeft een wisselspanning signaal af, met motor uit contact aan moeten beide draden aan lage spanning krijgen vanaf de ecm, denk aan een half volt ofzo, dit kun je meten met je multimeter op de gelijkspanning stand. De 2 waarden op de beide draden mogen dicht bij elkaar liggen maar mag nooit exact gelijk zijn.
Met draaiende motor zet je je multimeter op wisselspanning stand, dan kun je meten vanaf 1 draad naar massa of met beide pinnen op beide draden, hoe dan ook wil je iets zien op je multimeter (met de pinnen op beide draden zal dat wat je ziet ong dubbel zoveel zijn als wanneer je tussen 1 draad en massa meet).

Sensor met 3 draden:
Deze sensor heeft een plusdraad (vaak 5V), een mindraad, en een signaaldraad. Dus als je met je multimeter op de gelijkspanningmode meet over plus en min zul je iets in de buurt van 5V willen zien (4,5 is prima) Dan weet je dat de sensor spanning krijgt en goede massa heeft. Als je dan de motor rondslingert wil je op je signaaldraad ook iets zien, wat dat is maakt niet zoveel uit zolang je maar een fluctuerend signaal ziet.

Als je deze checks gedaan heb kun je ervan uit gaan dat je bdp sensor goed is, zelfde checks kun je herhalen bij nokkenassensor.

Let wel dat ik niet weet wat voor type sensor volvo gebruikt, maar bovenstaande manieren zijn bij praktisch alle merken van toepassing dus waarschijnlijk ook wel bij Volvo.

Maar als ik eerlijk ben dan probeerde ik eerst de tip van Dirk, lijkt me iets eenvoudiger ;D

thuur

Citaat van: combinedforces op 21-12-2011 11:48:44
BDP is je ´nokkenaspositiesensor

Onze roffels hebben geen BDP sensor, maar een vliegwiel- / krukassensor waaruit het BDP van cilinder 1 kan worden afgeleid.

De nokkenassensor is heel iets anders, die weet alleen de positie van de nokkenas.


Gr ;)

UserID6342

Citaat van: combinedforces op 21-12-2011 11:48:44
Zekering zit onderaan bij je schopplaat, bij je pedalen dus. Fijn ondersteboven hangen dus.

BDP is je ´nokkenaspositiesensor´; zit `onder´ een plastic kapje met 2 torx boutjes aan de rechterzijkant van het blok. Loopt een kabeltje met (geel?) stekkertje vanaf. Eenvoudig te vinden en te demonteren.

Is ook door te meten, ken alleen de juiste ohmages niet (meer).

Probleem heb ik ook gehad, niet meer starten door zo'n defecte sensor.


Helaas grote vriend, u mag niet door voor de koelkast ;D  Een nokkenassensor is iets anders als de krukas of BDP sensor.  De laatste zit op je koppelingshuis geschroeft, net onder de verdelerkap.

Fever

Roffelaars, dank u voor u tijd en advies!

Hij is net weggesleept en de monteur (65+) moest erg lachen om het verhaal van de WW. ONZIN, zegt hij.

Waarschijnlijk de bobine. Deze was wit uitgeslagen aan beide zijde.

Maar goed, ze gaan alles doormeten en zullen dan met hun conclusie komen.

Vreemde was wel dat hij na een nacht te hebben stilgestaan de auto wel heeft gestart na even aan de acculader te hebben gehangen.
Slechts 1 keer, dat dan weer wel.

Maar goed, zal de afloop hier ook neerzetten.