Nivomaten vervangen door gewone maar ontevreden terugdraaien?

Gestart door Pepijnwk, 28-12-2011 11:41:17

Vorige topic - Volgende topic

Pepijnwk

Drie weken geleden zakte mijn Volvo v70 van 1997 door zijn hoeven. We zaten er met zijn vijven in en ineens zakte de auto in en liep aan op de banden achter. Uitgestapt en andere mijn andere auto opgehaald. Mijn v70 is een turbo geen t5, was uitgerust met nivomaten. Deze vervangen is ongeveer 300 euro per stuk. Ik heb gekozen voor verzwaarde veren en normale Sachs dempers erin te doen. Nu ben ik echter niet tevreden. Bij een hobbel in de weg zakt hij nog steeds te ver door. Dan hoor de wie kasten nog steeds de banden raken! Banden zijn 205/50 r16 en hiervoor had er nooit last van.......
Wat nu te doen! Toch maar weer nivomaten halen en er onder zetten? Proberen de veren en dempers maar weer te verkopen?
Twee maanden geleden is de achteras vervangen zou dat er mee te maken kunnen hebben? Van de achteras is een deel vervangen. Achter as bestaat namelijk uit linker en rechter deel. Zou daar iets mis kunnen zijn?

Ik hoor het graag!
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,
Volvo V70 T 335.000, Volvo 245 1980 310.000

Sbv

Hoe vaak rij je met 5 man in de auto, als dat af en toe is tja..

Nivomats is het mooiste van ben je van het doorzakken af. Ze zijn ook als complete set te koop, dat is uiteindelijk voordeliger dan 2 losse nivomats aanschaffen

Chris

Zonder Nivomats zakt het nou eenmaal ver door... Beladen kom je daar eigenlijk niet onderuit. Ik zou, als je het geld hebt, weer lekker voor Nivomats gaan als je vaker beladen rijdt... anders zou je ervoor kunnen kiezen die enkele keer te accepteren dat de auto ver doorzakt.

elianmars

Er lijkt me toch iets anders aan de hand te zijn.
Zijn de veerzittingen nog ok?
Is alles goed vastgezet met het vervangen van de achteras?

BenC70ES

Is er toevallig geen C70 achteras gebruikt (breder spoor)?  Want het lijkt me niet normaal dat je met 205/50/16 de kasten raakt...   welke velgen heb je, orginele of aftermarket?

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Pepijnwk

Citaat van: BenC70ES op 28-12-2011 13:18:38
Is er toevallig geen C70 achteras gebruikt (breder spoor)?  Want het lijkt me niet normaal dat je met 205/50/16 de kasten raakt...   welke velgen heb je, orginele of aftermarket?
Ik heb de originele volvowielen, ik zal eens vragen of de as van een c70 is afgekomen. Is die echt breder? Ik dacht van een 850 of s70 maar weet niet zeker....garage die het gedaan heeft is momenteel dicht. mmmm dat zou wel balen zijn.
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,

darius

Is idd niet geod. Een achhteras met die banden maat kan zover de auto inveren dat de uitlaat de grond raakt. ( kijk maar bij de air t5r ) wss een foute as af wat elianmars opperd.
No show, only go.

UserID6342

Denk ook dat er iets met de as goed verkeerd is gegaan....  Normaliter bij een goede set verwaarde veren (voor niet nivomat schokbrekers !) en goede schokbrekers en de maat banden zoals je noemt kun je buiten die 5 personen er ook nog een caravan erbij trekken.

Let er wel op dat de veren de hoogte van de auto bepalen en niet de schokkers normaal gesproken, bij de nivomats ligt dit net even iets anders.

Kijk tevens even in je velgen voor de exacte (!) maten en vooral de ET waarde.

Pepijnwk

Velgen zijn originele perfo velgen met et 43. Gewoon origineel..... Zou er dan echt iets met de achteras zijn. Lijkt me toch een rechttoe rechtaan montage klus... Maar bij door eren raken de achterspatborden  echt de banden.... Klote! Maandag maar even informeren en Ad ere even toch maar naar een dealer..laten checken.

Ludo

Ben je ook wel zeker, dat je daadwerkelijk verzwaarde veren hebt gekregen?.

snix

Aanlopen kan eigenlijk niet denkik. Ik heb, weliswaar met mijn 850 estate, ook kapotte nivomats gehad dat de auto op standje citroën bx stond aan de achterkant maar ik had eerder last dat als ik van drempels afreed dat ik met de trekhaak de grond raakte dan dat de wielen aanliepen. Te ver was echter niet mogelijk door de bumpstops die in de veren zitten.
Wat ik wil zeggen, behalve als er wielspacers achter gemonteerd zijn, dat het aanlopen niet goed is.

Verder willen verzwaarde veren ook nog lekker doorzakken, ik heb ze nu ook, het is gewoon geen nivomat.

Pepijnwk

Verzwaarde veren samen met de schokdempers besteld bij Vomd Dordrecht. Die heeft het juiste wel geleverd. Banden lopen wel degelijk aan bij diep inveren. De plasticbinnenkant van de spatborden is op de buitenste rand door gesleten. Er zijn zeker geen spacers o.i.d. toegepast. Blijft vreemd hè, dat hij nu ineens de banden raakt. Ik dacht dat het misschien bij de turbo's zo was en dat hij dus daarom met nivomaten uitgerust is... Ik ben er alleen niet gerust op dat het dan niet zou gebeuren...
Jammer dat ik er nu niet snel achter kan komen of er inderdaad verschillende assen zijn. Anders had ik mooi nivomaten kunnen bestellen en er onder zetten. Aan de andere kant wil ik het probleem zo goed mogelijk oplossen. Dus als er een andere as in moet dan moet dat maar.
Dus als iemand een tip heeft hoe ik het zou kunnen zien welke as eronder zit hoor ik het graag.
Alvast bedankt trouwens voor de reacties!

-D©©©L-

Citaat van: Pepijnwk op 29-12-2011 23:10:21
Verzwaarde veren samen met de schokdempers besteld bij Vomd Dordrecht. Die heeft het juiste wel geleverd. Banden lopen wel degelijk aan bij diep inveren. De plasticbinnenkant van de spatborden is op de buitenste rand door gesleten. Er zijn zeker geen spacers o.i.d. toegepast. Blijft vreemd hè, dat hij nu ineens de banden raakt. Ik dacht dat het misschien bij de turbo's zo was en dat hij dus daarom met nivomaten uitgerust is... Ik ben er alleen niet gerust op dat het dan niet zou gebeuren...
Jammer dat ik er nu niet snel achter kan komen of er inderdaad verschillende assen zijn. Anders had ik mooi nivomaten kunnen bestellen en er onder zetten. Aan de andere kant wil ik het probleem zo goed mogelijk oplossen. Dus als er een andere as in moet dan moet dat maar.
Dus als iemand een tip heeft hoe ik het zou kunnen zien welke as eronder zit hoor ik het graag.
Alvast bedankt trouwens voor de reacties!

Hoe komt het dat je ie zover (te ver) kan inveren terwijl er verzwaarde veren gemonteerd zijn ? 

Pepijnwk

Geen idee zit wel een gastank in die wellicht inveren wat versterkt.

-D©©©L-

Citaat van: Pepijnwk op 30-12-2011 01:00:21
Geen idee zit wel een gastank in die wellicht inveren wat versterkt.

Dan nog. Als het echt verzwaarde veren zijn, dan kan je er wel 500 kilo inleggen voordat ie echt begint te zakken.
Ik vermoed dat je toch verkeerde veren hebt.