De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

#615
Ja, dat ligt aan de turbodrukmeting.
Met een boost van 0.2 bar zou je nooit een load boven de 8ms kunnen halen  ;D

Wellicht staat je conversiefator voor de boost in de ADX van tunerpro niet goed ingesteld.

Ik vind dat de load de requested load toch wel aardig goed volgt btw.
In je AFR meting lijkt een offset te zitten.

Kan je me die volledige log en je ADX en XDF eens mailen anders?

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: arjenT5R op 11-09-2017 12:27:43
En hoe voelt het? Gewoon zoals altijd? Of trager?

Tsja, hoe voelt het. Als ik 0,2 bar zie, dan denk ik te voelen dat de auto een stuk slomer is geworden. Maar dat moet je dan vooral tussen de oren zoeken, denk ik.

Citaat van: Piet op 11-09-2017 12:46:58
Kan je me die volledige log en je ADX en XDF eens mailen anders?

Doe ik vanavond effies.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Even voor de check: de parameter load setpoint is in Tuner Pro toch gewoon de aanduiding voor wat hier genoemd wordt: requested load? Of moet je dan een ander hebben.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

#618
Klopt requested load en target load setpoint zijn dezelfde.

En volgens mij loopt je "echte" load parallel mee aan je requested load.

Sorry kan even niet op de naam komen maar de gevraagde load en de werkelijke load lopen samen en zoals piet ook al zegt die load van 'n goeie 8ms haal je niet als je je turbodruk niet haalt.

Rode lijn van middelste kolom is gevraagde load en de groene is de "werkelijke" load.

Hij zit idd wel iets rijker dan gevraagd  :eusa_eh:

Dat is de onderste kolom gevraagde en werkelijke afr.

Waarin de oranje lijn gewenste afr is en de blauwe de werklijke.

:eusa_think: Interessant, zou ook nog kunnen duiden op iets wat lucht verlies.

Wellicht het slangetje naar je drukmeter/map sensor lek?  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Klopt, de strakste lijnen zijn de gevraagde, de grilligere lijnen zijn de werkelijke waardes.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

#620
Ik heb je logs ook eens bestudeerd.

Ik heb in de ADX de Range van de AFR en de requested AFR eerst eens gelijk gemaakt (0-25) om ze beter te kunnen vergelijken in de grafiek.



Dan krijg je dit te zien:



www.meditekst.nl/M44/Ries-AFR-log.jpg voor grotere versie.


De AFR volgt op zich toch wel vrij behoorlijk goed de requested AFR, maar de STFT moet na zo'n 4500 RPM wel alle zeilen bij gaan zetten om dat te kunnen blijven berwerkstelligen.
Je ziet vanaf de dat punt ook de injector dutycycle naar ongekende hoogten gaat stijgen.
De AFR komt ook net iets hoger te liggen dan de requested AFR, het feedbacksysteem werkt dan ook niet meer (lambasonde draait niet meer om zijn kantelpunt)

Ik neem aan dat dit een pull op LPG was?
Dat zou kunnen betekenen dat  je LPG injectoren niet goed gematcht zijn, liever gezegd te klein zijn.
Het gaat dus nog wel goed, het systeem weet nog wel de gevraagde AFR redelijk waar te maken, maar het is erg krap aan.
(boven de 4500 RPM zou hij een eventuele lagere gevraagde AFR niet meer waar kunnen maken)
Wat heb je voor gasinjectoren?

Verder meet de boostsensor niet goed, uiteraard heb je geen boost van slechts 0.2 bar als je een load van 8.5 ms haalt.

Of je moet een echt gigantisch boostlek hebben, waarbij de turbo bijna  alle lucht weer naar buiten blaast voor de cilinders bereikt worden (bv een scheur in de koppeling tussen turbo en bovenste IC slang), de LMM meet dan ook een hoop lucht met een hoge load als gevolg (load wordt berekend uit de hoeveelheid lucht die de LMM meet of die nou in de cilinders terecht komt of niet) ).
Maarrrr... zo'n lek  zou echt niet ongemerkt voorbij gaan, je auto trekt dan nauwlijks tot niet meer noemenswaardig op .
Bovendien zouden je grafieken er dan heel anders uitzien.

Ik denk, mede gezien het feit dat ie vacuum wel redelijk goed meet, er onder boost lekkage is bij de aansluiting van het slangetje op de turbosensor of van het slangetje op het kesrtboompje of het kerstboompje zelf.

N.B. Een max load van 8.5ms is overigens helemaal niet slecht voor een 13G.
Maar je injectoren gaan eiegenlijk wel tekort schieten daarmee.




arjenT5R

Gehe ja dat ziet er wel ff anders uit :P
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

@Piet: klopt, was op lpg. Zitten witte injectoren in, officieel 50 pk per stuk. Beetje grootspraak bij onze auto's. Bij eerdere sessies heeft Maarten inderdaad gezocht naar het maximaal haalbare voor deze setup. Dat zou dit dus moeten zijn. Of zich ook niet zo'n probleem, want een 13G lijkt ook zo'n beetje uitgeput bij deze setup boven de 4500 toeren.

Misschien toch eens kijken of we op benzine nog wat verder kunnen komen, maar Maarten achtte de kans klein omdat de turbo gewoon aan zijn eind zit.

Zojuist nog even met remmenreiniger in het vooronder gespoten, maar daar reageerde de motorloop niet op. Niet bij het de gasklep, niet onder inlaatspruitstuk, niet bij de radiateur/intercooler, niet bij de turbo...

Misschien lekt-ie inderdaad lucht op het tuitje bij de druksensor. Ga ik nog even naar kijken, hoewel ik de slangenklem extra strak aangedraaide heb. Slangetje pas er wel wat ruim omheen.

 

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

Ik ben het met Maarten eens dat er niet veel meer dan dit in zal zitten vanwege de turbo.
Mja je zit gewoon net op/over het randje met deze injectoren, dwz bij voluit blazen.
Moet je dan wel of niet groter met je gasinjectoren?  .. Tja, dunno.
Gaat op zich net goed zo.

Het moet haast wel dat ie onder druk bij het boostsensor tuutje lekt.
Bij stationair cq onbelast zal ie zich door het vacuum dichtzuigen en merk je niets van lekkage en loopt de motor ook normaal stationair..

Maarten-t5

Hmm ik vind m nu eigenlijk te dicht op de rand zitten op deze log. Eerder had hij meer marge. Ik zou de req load toch wat lager willen zien vanaf ~4400 rpm.

Piet

of toch een mooi setje bruine gasinjectoren.

arjenT5R

#626
Zou ook de lpi diag er eens aan gooien en kijken of de pomp mee wil?
Zijn er wel meer die zwaardere bekabeling naar achteren leggen om de pomp van wat meer prik te voorzien.

Is vrij makkelijk checken.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

#627
Citaat van: Piet op 11-09-2017 23:08:30
of toch een mooi setje bruine gasinjectoren.

Een mooie optie natuurlijk, al vraag ik me af of de kosten en baten in dit geval tegen elkaar opwegen. Zeker bij een nieuw setje.
Citaat van: arjenT5R

link=topic=54101.msg1742766#msg1742766 date=1505164912

Zou ook de lpi diag er eens aan gooien en kijken of de pomp mee wil?
Zijn er wel meer die zwaardere bekabeling naar achteren leggen om de pomp van wat meer prik te voorzien.

Is vrij makkelijk checken.

Restrictie zit vooral in de injectoren, vermoed ik. Is dat trouwens uit de log af te leiden, dat wegens slijtage, de lpi-pomp niet mee zijn volledige of variabele druk levert en waaraan dan (lpi valt natuurlijk buiten het loggen)? Of lukt dat alleen door met lpi-diag parallel de pompdruk te monitoren, met name in de hoge toerenregionen?

Citaat van: Maarten-t5 op 11-09-2017 22:24:36
Hmm ik vind m nu eigenlijk te dicht op de rand zitten op deze log. Eerder had hij meer marge. Ik zou de req load toch wat lager willen zien vanaf ~4400 rpm.

Aan de bin is nooit wat veranderd sinds de laatste optimalisatie: kan dit aan afnemende pompdruk van de lpi-installatie liggen?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

#628
Ik denk dat het verstandig is, zoals Arjen opmerkte, inderdaad eerst eens de LPI pomp onder de loep leggen.

Uit de log is het niet af te leiden of het door tekortschietende injectoren komt of door een tekortschietende pomp.
Vind wel dat de pomp nu eerste verdachte is, omdat de marge in de loop der tijd afgenomen is.

Ries van de Zilverschuit

Afnemende pompdruk bij hoge toeren resulteert als vanzelf in langere openingstijden van de injectoren? En dat is de parameter injection time of injection duty cycle? Hoe hoger deze waarde, hoe langer de injectoren open staan? (Leermodus aan).
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue