De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 12-09-2017 12:35:52
Afnemende pompdruk bij hoge toeren resulteert als vanzelf in langere openingstijden van de injectoren? En dat is de parameter injection time of injection duty cycle? Hoe hoger deze waarde, hoe langer de injectoren open staan? (Leermodus aan).


Yep.
Het systeem wil de requested AFR halen. Als de AFR te hoog blijft zal het de injectortijd (de openingstijd per injectorpuls) doen laten toenemen tot die AFR gehaald wordt.
Dat gaat via de STFT.

Dus als de pomp het gaat laten afweten zal de brandstofdruk op de injector afnemen die daardoor dus minder brandstof per ms gaat spuiten.
Hierdoor gaat de AFR dus omhoog en zal het systeem dit willen corrigeren door de inspuittijd toe te laten nemen.

De ECU rekent alleen met de injectietijd, niet met duty cycle
Dus de parameter injection time is de meest directe.

De parameter dutycycle is alleen voor het "gemak" toegevoegd en wordt in tunerpro  berekend uit de injectietijd en RPM.
De parameter zit dus (itt tot injectiontime) ook niet als in aparte parameter in het logframe.

Het gemak van de dutycycle is dat je gemakkelijker ziet wanneer de injectoren aan hun tax gaan zitten.
(Een duty cycle van 100% laat dit makkelijker zien dan bv. een injectiontime van 27 ms bij 4440 RPM )


Ries van de Zilverschuit

#631
Even een zijpaadje: het lpi-systeem heeft ook een druksensor. Zit op het koppelblok en het signaal loopt van 0 tot 5 volt, met bereik van 0 tot 30 bar. Zou dus je ook mee kunnen loggen door het signaal af te tappen. In plaats van de oliedruksensor (0,5 - 4,5 volt) en zijn signaal in mijn geval bijvoorbeeld. Drukverlies door een versleten pomp moet je snel kunnen zien op een log.  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

#632
in pricipe kun je elke signaal van 0-5 volt meeloggen, dus ook het signaal van die sensor.
Massa sensor op ECU-massa en signaal op een ADC  ingang ECU.

Je moet alleen dan nog de conversie van volt naar bar te weten komen van die sensor om die in de ADX in te kunnen vullen.

N.B.
Ah even overheen gelezen:
0-5volt is 0-30 bar dan als sensor lineair is (wat hij zeer waarschijnlijk ook wel zal zijn).
De conversie voor de ADX wordt dan X*30/255

Ja, lijkt me een brillant plan dat te doen  ;D

razorx

Je kan je wat werk besparen door even met LPiDiag te loggen. Die logt de druk mee. ;)

arjenT5R

De injectoren doen meestal wel iets meer dan opgegeven hoor. Dus vandaar mijn idee van de pomp.
Ook de bekabeling van de pomp is niet erg aan de maat.
Er zijn er meerdere die een dikke draad direct van de accu naar achteren gooien en de originele plusdraad als schakeldraad gebruiken via een relais.
En dan uiteraard ook een dikkere massa draad aan een goed massa punt leggen.

Als je lpi diag kabeltje hebt die kun je gewoon aansluiten en even een run doen met de laptop dan zie je zo wat de druk doet.
Het is aan jou natuurlijk, kabel en software kost in polen een tientje of 3 en er is vast een forummer die m heeft ook.

Edit: zie ook yits z'n antw.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

#635
Werkt natuurlijk prima zo'n LPIDiagn ding en is sowieso handig om te hebben.

Maar meeloggen is niet zo veel werk in jouw geval en nu in pricipe gelijk te doen.
De kabeltjes liggen er al (eigenlijk voor de oliedruksensor).

Hoef  je ook niet te wachten op een diagding.

Meeloggen heeft toch wel ook een meerwaarde omdat je de druk exact kan relateren aan andere parameters bv RPM, load etc.





(Ennneee is gewoon ook .......leuk !!  ;D ;D )





Yits en Arjen..... keep out of it  >:(      ;D
(ik was juist zo nieuwsgierig hoe dat eruit zou zien, het LPGdrukverloop tijdens een pull   ::))

Ries van de Zilverschuit

#636
'k Heb dat Polen-kastje in huis en al eerder met dat diagnoseprogramma gewerkt. Moet ik toch het een en ander voor vogelen om in de auto te kunnen loggen, zoals een kabel aanleggen tussen de lpi-ecu en de laptop in de auto. Stationair gaat dat prima.

De bekabeling voor de oliedruksensor ligt er al. Kwestie van signaaldraad omleggen naar het signaal van de lpi-druksensor en deze conversie regelen in Tuner Pro. Misschien de massa ook nog. Althans, zo stel ik me het voor.  En dan heb je de pompdruk keurig in je logs met alle andere parameters.

Precies wat Piet zegt dus!

Nog even tijd zien te vinden.


Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

#638
Citaat van: Piet op 12-09-2017 14:58:27
0-5volt is 0-30 bar dan als sensor lineair is (wat hij zeer waarschijnlijk ook wel zal zijn).
De conversie voor de ADX wordt dan X*30/255

Waar pas ik dat aan Piet? De ADX-editor heb ik inmiddels gevonden, maar onder de nieuwe waarde Oil Pressure (voor de oliedruksensor) zie ik geen velden die ik met jouw conversie associeer. Ergens anders allicht?

Aha, er is nog een tabblad conversion zie ik. Maar hoe dan verder? Gewoon X*30/255 in het veld Equation zetten? Daar staat alleen een X nu.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet



Hiero... ;D



Dus aquisition - Edit definition - Values - oilpressure - tabblad conversion - set


Ries van de Zilverschuit

Klaar!

Waar staat dit eigenlijk voor: x = gemeten waarde, 30 = maximaal aantal bar van de sensor, maar 255? Staat ook bij Range high in tabblad General.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

#641
X is de binaire waarde van de als parameter uitgezonden byte.

Het is de byte die uitgezonden is als parameter, in dit geval de byte op plaats 49 van de parametertrein.
X heeft dan dus (decimaal gezien) een waarde tussen 0 en 255

Ofwel een X van 255 reprenteert een gemeten waarde van 5 volt.

Piet

#642
Je moet trouwens zie ik net nog een waarde in de ADX aanpassen om de weergave te laten werken:







Dus aquisition - Edit definition - Commands - Listen for daratframes - en dan bodysize en payload size op 50 zetten (staat nu op 49)


EDIT:

Nee toch niet...... ;D
De oilpressure is in plaats van een andere voor jouw nutteloze parameter gekomen.

je moet de body size en  payload dus op 49 laten staan.

Maar wel de packet offsett van oilpressure veranderen van 49 naar 48 !!




En de parameter "Load 2448" kan je verwijderen.

Ries van de Zilverschuit

Met data type en stock units hoef ik verder niets te doen? Staat oil pressure en bar bij als keuze.

Zijn de waardes onder Boost eigenlijk wel conform de specs van de turbodruksensor? Met name de conversiefactor? Zeker gezien ook de vreemde meetwaardes en het feit dat ik nog geen lekkage heb kunnen ontdekken?  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

Data type en stockunits zijn niet strikt noodzakelijk voor een juiste waarde.
Maar zit er wel netter uit als de juiste eenheden erbij staan.

Wat waardes onder boost betreft: dat hangt af van de specs van je boostsensor.
De nu ingevulde waarde is niet vreemd, die zou voor mijn boostsensor bv. wel goed zijn.

Ik heb je een aangepaste ADX gemaild.