De Zilverschuit - Toespoor vergroten voor betere rechtuitstabiliteit?

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Zo, connectie tussen TunerPro en de lpi-druksensor is er! Krijg een getal van rond de 100 op het scherm. Ik vermoed dat dat 1 bar zou moeten zijn. Op de monitor loopt deze parameter ook uit zijn schaal, die niet verder gaat dan 20, even zo uit mijn hoofd.

Dat moeten we nog even finetunen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

classicT5

Goed bezig, leuke en interessante materie

arjenT5R

Jajaajaja klinkt goed! Ben benieuwd wat hier uit komt.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

#648
Ze zijn in het lab hard aan het werk. Nog wat raadseltjes oplossen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

#649
Hadden we eerst dit nog als log:



www.meditekst.nl/M44/Ries-AFR-log.jpg voor grotere versie.

waarbij er sprale was van een systeem wat alle zeilen bij moest zetten om de requested AFR waar te kunnen maken (zie ook http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,54101.615.html)


hebben we nu dit als log nadat er LPG getankt was:



www.meditekst.nl/M44/RiesVolleLPGtank.jpg voor grotere versie.

Hier is er weer een prima werkend wide band regelsysteem te zien, waarbij tot hoog in de toeren het feedbacksysteem actief blijft en de AFR de requested AFR strak volgt.
De STFT, die in in dit syteem zorgt voor de juiste injectietijd, loopt nu ook lang niet zo hoog op en zit in een normaal werkingsgebied.
De moeite die het systeem had bij een legere LPG tank zou verklaard kunnen worden door een lage LPG druk als gevolg van een  legere LPG tank.

Nieuw in de laatste log is de registratie van de de LPG druk.
Deze is bij een volle tank over het hele gebied vrij constant rond 11 bar.
(ik weet overigens niet wat de normale waarde zou moeten zijn)

Helaas was er bij de eerste grafiek nog geen registratie van de LPG druk.
Interessant is daarom nu weer een log te maken als de LPG tank weer leger is en te zien of het systeem dan weer moeite gaat krijgen de AFR te regelen en om te zien wat dan de LPG druk doet.

Mocht inderdaad dan blijken dat de LPG druk inzakt bij een legere tank en het systeem daardoor weer moeite krijgt de requested AFR waar te maken, kan het zinvol zijn om in de bin de maximale  requested Load afhankelijk te maken van de geregistreerde LPG druk.


N.B. De overshoot die je in de load ziet gevolgd door een kleinere undershoot met daarop een weer kleinere overshoot  (een uitdempende golfbeweging) heeft te maken met de zeer snel opspoelende 13G op steroiden (haalt 9.3 ms ! load) , rijdend in de derde versnelling.
Deze is moeilijk te bestrijden, maar relatief ongevaarlijk. Er is ook geen sprake van knock in de hele log niet.
In de software is hij nog wel meer te dempen maar daar hebben we een goed werkende boostregistratie voor nodig (wordt door Ries nog aan gewerkt)


Ries van de Zilverschuit

#650
Precies, dat is het verhaal.

Wat de boost betreft: de gebruikte druksensor lijkt niet helemaal in orde. Hij registreert vacuum en boost tot ongeveer 0,2/0,3 bar. Gezien de load zou dat veel hoger moeten zijn.

'k Heb nog een tweede sensor liggen. Die er maar eens in solderen.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

leons850

#651
Hoe oud is je lpi systeem?
Van voor 2009 zijn vaak nog met het oude type pomp en deze heeft een iets lagere opbrengst.

Heeft de pomp wel eens nieuwe olie gehad, zo ja hoe vaak?

Ik denk dat je hem redelijk te pakken hebt Piet, de tankdruk mee loggen is prima, maar is niet meer dan een beveiliging voor een falende pomp.

Ik kan met een bijna lege tank prima normaal rijden, plankgas is het meteen klaar. Maar alles boven de 10L is geen probleem, on afhankelijk van de tankdruk (ook wel eens naar gekeken met LPI Diag) ;-)
Daarom ga ik ook altijd meteen tanken als ik nog 1 streepje heb btw. ;)

@Ries, ik ben bang dat je pomp aan zn einde komt.

Edit: gr Lunadust en Leon
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

razorx

Citaat van: Piet op 19-09-2017 18:27:46
..
Nieuw in de laatste log is de registratie van de de LPG druk.
Deze is bij een volle tank over het hele gebied vrij constant rond 11 bar.
(ik weet overigens niet wat de normale waarde zou moeten zijn)
..
Een mooie stap verder!  :eusa_clap:

Die druk hoort 5 Bar hoger te zijn dan de tankdruk en varieert in de praktijk tussen de 7 en 17Bar. (Bron Vialle cursusmateriaal) ;)

Piet

Citaat van: leons850 op 19-09-2017 18:54:03
Hoe oud is je lpi systeem?
Van voor 2009 zijn vaak nog met het oude type pomp en deze heeft een iets lagere opbrengst.

Heeft de pomp wel eens nieuwe olie gehad, zo ja hoe vaak?

Ik denk dat je hem redelijk te pakken hebt Piet, de tankdruk mee loggen is prima, maar is niet meer dan een beveiliging voor een falende pomp.

Ik kan met een bijna lege tank prima normaal rijden, plankgas is het meteen klaar. Maar alles boven de 10L is geen probleem, on afhankelijk van de tankdruk (ook wel eens naar gekeken met LPI Diag) ;-)
Daarom ga ik ook altijd meteen tanken als ik nog 1 streepje heb btw. ;)

@Ries, ik ben bang dat je pomp aan zn einde komt.

Edit: gr Lunadust en Leon

Mja de LPG druk meeloggen is voor nu een aardigheidje om te zien hoe het zit.
Alhoewel het toch wel een handige beveiliging kan zijn om de maximaal te behalen  requested load er van afhankelijk te maken, zodat je bij een falende pomp tijdens een pull niet ineens veel te arm komt te lopen.

Laten we eerst nog  een log van de lpg druk bij een bijna lege tank afwachten.

razorx

Al richt je met LPG natuurlijk geen ramp aan met een te arm mengsel. Je haalt je wens vermogen niet. ;)

leons850

Citaat van: Piet op 19-09-2017 19:30:44
Citaat van: leons850 op 19-09-2017 18:54:03
Hoe oud is je lpi systeem?
Van voor 2009 zijn vaak nog met het oude type pomp en deze heeft een iets lagere opbrengst.

Heeft de pomp wel eens nieuwe olie gehad, zo ja hoe vaak?

Ik denk dat je hem redelijk te pakken hebt Piet, de tankdruk mee loggen is prima, maar is niet meer dan een beveiliging voor een falende pomp.

Ik kan met een bijna lege tank prima normaal rijden, plankgas is het meteen klaar. Maar alles boven de 10L is geen probleem, on afhankelijk van de tankdruk (ook wel eens naar gekeken met LPI Diag) ;-)
Daarom ga ik ook altijd meteen tanken als ik nog 1 streepje heb btw. ;)

@Ries, ik ben bang dat je pomp aan zn einde komt.

Edit: gr Lunadust en Leon

Mja de LPG druk meeloggen is voor nu een aardigheidje om te zien hoe het zit.
Alhoewel het toch wel een handige beveiliging kan zijn om de maximaal te behalen  requested load er van afhankelijk te maken, zodat je bij een falende pomp tijdens een pull niet ineens veel te arm komt te lopen.

Ben ik met je eens, probeerde slechts aan te geven dat waarschijnlijk de pomp minder wordt.
En wat Yits zegt inderdaad probeert hij 5 bar hoger te zitten, of nog meer bij sommige software instellingen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

leons850

Citaat van: razorx op 19-09-2017 19:33:03
Al richt je met LPG natuurlijk geen ramp aan met een te arm mengsel. Je haalt je wens vermogen niet. ;)

Als mijn tank bijna leeg is, en net voor hij automatisch overgeschakeld dan hakt hij behoorlijk hoor als ik hem vloer. ;)
Maar verder heb je gelijk.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Piet

Wat dat betreft is LPG wel een relatief veilige brandstof inderdaad, maar niet onfeilbaar.
Het is toch wel beter en vooral ook  eleganter om de requested load goed afgestemd te houden op wat het systeem aankan en het is zeer goed te realiseren.

razorx


Piet

#659
Citaat van: razorx op 19-09-2017 19:29:24
Citaat van: Piet op 19-09-2017 18:27:46
..
Nieuw in de laatste log is de registratie van de de LPG druk.
Deze is bij een volle tank over het hele gebied vrij constant rond 11 bar.
(ik weet overigens niet wat de normale waarde zou moeten zijn)
..
Een mooie stap verder!  :eusa_clap:

Die druk hoort 5 Bar hoger te zijn dan de tankdruk en varieert in de praktijk tussen de 7 en 17Bar. (Bron Vialle cursusmateriaal) ;)

Is dat dan ook de druk die de gasinjectoren daadwerkelijk zien cq door de druksensor geregistreerd wordt t.o.v. van het inlaatspruitstuk, er is bij een Vialle toch ook sprake van een recirculatiesysteem van de brandstof?
Wordt hierbij, net als bij het benzinesysteem de druk op de injector tov het spruitstuk zoveel mogelijk constant gehouden?