De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Hebben jullie die egt-sensor toen direct mee bestelt? Zoals altijd zijn die dingen op Aliexpress een stuk goedkoper, al gaat het natuurlijk niet om wereldbedragen. En tsja, de kwaliteit...
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Piet

Ik had er al eentje enkele jaren geleden gekocht van innovate motorsports, maar die is een stuk duurder dan ali-express: 109 dollar.
http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16203&cat=250&page=2

Geen idee over de kwaliteit van die ali-express dingen.
Ik wil in ieder geval geen EGT-sensor tip door mijn turbinewiel geslingerd hebben (in geval van een pre-turbo installatie, wat eigenlijk de goede plaats is)

KIM

Ik heb een Ali sensor en heb de versterker apart besteld.
Ik ben niet zo bang voor dat door de turbine slingeren van de EGT sensor. Ik weet ook niet of de sensor blijvend is; mijn doel is lean draaien met een goede EGT waarde. Als dat is gerealiseerd is er voor mij niet veel nut meer de sensor te gebruiken.

Ries van de Zilverschuit

Voor mij is het ook een tijdelijke meetconstructie met hetzelfde doel: ik ga ook maar eens op Aliexpress kijken.

Ries van de Zilverschuit

Zo, de egt-sensor van Aliexpress heb ik vanmiddag kunnen bouwen in de downpipe. De bestaande plug in de bung kon precies de sensor bevatten. Dat was dus snel geregeld.

Kan ik trouwens de kabel van de sensor zondermeer inkorten? Er zit een stalen mantel omheen met daaronder de draden. Lijkt mij dat dat geen probleem is toch? Die mantel beschermt alleen tegen wegsmelten, vermoed ik.

razorx

Je kan hem inkorten. Zorg dat je wel je hitte afscherming houdt. ;)

Ries van de Zilverschuit

Mooi, snoertje is wat lang voor mooie. Ga daar de tang in zetten, in de ecubox.

Piet

Blijf het toch nog steeds een beetje wazig vinden een egt sensor na de turbo  ::) ;D

Ries van de Zilverschuit

We gaan het allemaal zien (meten en vergelijken), Piet.

Eerst de boel aan het werk zien te krijgen. De versterker is onderweg uit Polen.

Ries van de Zilverschuit

Qua tuning is er aan mijn 13G verder weinig eer meer te behalen. Maarten heeft hem al helemaal uitgemolken, met een maximumload van bijna 10. Vandaar dat ik me maar richt op green tuning. Vind ik persoonlijk ook interessant.

Een EGT-sensor uit China en een thermoversterker uit Polen heb ik nu ingebouwd zitten en het werkt. Ik wil het maar stapsgewijs aanpakken en heb het topic van Arjen eens rustig doorgelezen.

Eerst wil ik inzicht hebben in de risico's van dit experiment. Die zou dan moeten zijn:
- te vroeg ontsteken
- te laat ontsteken
- te arm lopen

Het grootste risico zou dan in zitten in het te hoog oplopen van uitlaatgastemperatuur, met verbrande kleppen tot gevolg. Dat zit dan niet zozeer in het te arm mengel op zich, maar in het te laat ontsteken van dat mengsel. Hoe armer hoe vroeger.

Aan het te vroeg ontsteken zit wel een ondergrens. Arjen kwam uit op 40 graden voorontsteking als ik het goed begreep, bij een lambda van 1.25. Loop je kans op schade aan je motor als je te vroeg ontsteekt? Of levert dat alleen het ongemak van een schuddende en knallende auto op? En is dit meer een absolute restrictie trouwens: gekoppeld aan de plek waar de zuiger zich op dat moment in de cilinder bevindt? Of blijft die 40 graden nog steeds relatief?  

Het arm lopen op zich is geen probleem met de juiste ontsteking: de auto verliest alleen zijn kracht.

Let op: dit gaat alleen over kruissnelheden, niet over pulls en zo.  Met een relatieve lage load dus.

Verder begreep ik dat ijsvorming op de lpg-injectoren zich sneller voor kan doen bij arm rijden.

Is dit een goede inventarisatie? Wat zie ik verkeerd, welke risico's zijn er nog meer?

Ries van de Zilverschuit

Zal ik er maar vanuit gaan dat ik de risco's goed in beeld heb?

Dan ga ik eerst wat logs maken om te kijken wat de egt doet bij de huidige mappen, op lpg en benzine en op lpg met de benzine map. Op kruissnelheden en bij een pull. Maar ook wat de load in dat geval doet. Een soort nulmeting. 

arjenT5R

Sorry ries been busy zal proberen binnenkort even te antwoorden ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Qua tuning is er aan mijn 13G verder weinig eer meer te behalen. Maarten heeft hem al helemaal uitgemolken, met een maximumload van bijna 10. Vandaar dat ik me maar richt op green tuning. Vind ik persoonlijk ook interessant.

Een EGT-sensor uit China en een thermoversterker uit Polen heb ik nu ingebouwd zitten en het werkt. Ik wil het maar stapsgewijs aanpakken en heb het topic van Arjen eens rustig doorgelezen.

Eerst wil ik inzicht hebben in de risico's van dit experiment. Die zou dan moeten zijn:
- te vroeg ontsteken

tijdens cruisen niet zoveel onder flinke load=kromme stang

- te laat ontsteken

tijdens cruisen ook hier niet zoveel, je hebt iets hogere egt's en je verbruik is slecht(er)

- te arm lopen

te arm lopen lees dan richting lambda 1.7 dan krijg je last van misfires... kan je een uitlaat of een turbo kosten door onverbrande gassen die na-verbranden maar eigenlijk bestaat te arm niet  ;D

Het grootste risico zou dan in zitten in het te hoog oplopen van uitlaatgastemperatuur, met verbrande kleppen tot gevolg. Dat zit dan niet zozeer in het te arm mengel op zich, maar in het te laat ontsteken van dat mengsel. Hoe armer hoe vroeger.

Aan het te vroeg ontsteken zit wel een ondergrens. Arjen kwam uit op 40 graden voorontsteking als ik het goed begreep, bij een lambda van 1.25. Loop je kans op schade aan je motor als je te vroeg ontsteekt? Of levert dat alleen het ongemak van een schuddende en knallende auto op? En is dit meer een absolute restrictie trouwens: gekoppeld aan de plek waar de zuiger zich op dat moment in de cilinder bevindt? Of blijft die 40 graden nog steeds relatief?  

Waar ik op uit gekomen ben is dat ik niet vroeger lijk te kunnen ontsteken dan 40 graden ik wil wel maar t kan niet. Dit is idd 40 graden voor BDP van het cilinder nr.
Te vroeg ontsteken was bij mij merkbaar door rommelig en hokkerig lopen, als je onder flinke last te vroeg onsteekt heb je een kromme stang, wat me dus ook gebeurt is. Tijdens cruisen is de druk veel minder dus de plof kleiner dus gebeurt er niet veel meer dan wat rommelig lopen.
Ik heb in het lean green mean burning topic een aantal mappen gepost, hier rij k nog steeds mee rond.
Armer wel geprobeerd gaat ook wel (1.35) maar onsteking lijkt niet vroeger te willen dan 40 graden dus geen nut. Hier ben ik nog niet mee verder gegaan.

Het arm lopen op zich is geen probleem met de juiste ontsteking: de auto verliest alleen zijn kracht.

Dan heb je me verkeerd begrepen ik heb geen vermogens verlies tijdens cruisen bij lambda 1.25 zelfs met aanhanger er achter geen centje pijn.

Let op: dit gaat alleen over kruissnelheden, niet over pulls en zo.  Met een relatieve lage load dus.

Exact, lean cruisen. Ga cruisen op een aantal snelheden die je normaal doet en kijk dan wat je load is + rpm's bij die snelheid in die load gebieden kun je dan wat gaan verarmen en met de ontsteking spelen tot je juist zit. Let wel op load=lucht dus als je meer lucht gaat gebruiken = meer load dus je load bij cruisen wordt hoger. Maargoed dit ga je vanzelf zien.

Verder begreep ik dat ijsvorming op de lpg-injectoren zich sneller voor kan doen bij arm rijden.

Als je t goed doet zijn de temperaturen bij flink arm cruisen een stuk lager dus ja je hebt eerder kans op bevriezen.

Is dit een goede inventarisatie? Wat zie ik verkeerd, welke risico's zijn er nog meer?

Op zich ja, maak een goede "Nul meeting" zodat je de temperaturen weet bij normaal lambda 1 cruisen. Ik heb dit niet gedaan iets met druuzig en overtuigingen ;D Met het is wel aan te raden haha.

About urs EGT sensors, tijdens cruisen is de wastegate actuator dicht, alle gassen gaan langs je turbo en dat is in iedere cruise situatie zo, dus kun je cruise situaties onderling vergelijken op deze manier? Jazeker... ik heb t in t begin ook zo gedaan ging best. Maar door groepsdruk laten beïnvloeden en omdat ik ook wat aan t tunen ben wilde ik toch ook wel pre-turbo weten.

Zo goed ries? Wilde je nog meer weten?  ;D

Ries van de Zilverschuit

Super, Arjen. 'k Zat aardig in de goede richting. Bedankt voor de aanvullingen.

Ik zal me nog wel af te vragen of compressieverhouding nog iets doen in dit verhaal? Mijn verhouding is 9:1 (2.5T) en een 2.3 doet 8,5:1. Slaglengte is gelijk en diameter 2 mm bij mij.

En er heeft vast niemand een originele ontstekingstabel van een 2.5T, denk ik (als die al anders is dan die van een 2.3)? Als referentie zeg maar.

arjenT5R

Ja is allemaal wel te vinden op de wikia de 609 xdf heb je nodig, eventueel kan ik je wel een bin sturen.
De onstekingstabel is wel degelijk wel zeker anders ja!

Denk dat t je zeker helpt dat je een hogere compressie hebt des te beter ontbrand je mengsel in deellast.