De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Gisteren een paar logs gemaakt en die ga ik nu bestuderen en dan hier plaatsen.

Wat ik me nog wel afvraag: als ik AFR/lamba armer zet in de tabel, dan heeft dan invloed op de load, want bij hetzelfde toerental wordt er meer lucht aangezogen.

Verloopt dit rechtevenredig? Lambda 10% omhoog, load 10% omhoog?

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Maarten-t5

Je bekijkt het verkeerd om, er word minder benzine ingespoten, niet meer lucht aangezogen.

Ries van de Zilverschuit

Ik doel eigenlijk op de opmerking van Arjen: Let wel op load=lucht dus als je meer lucht gaat gebruiken = meer load dus je load bij cruisen wordt hoger.

Wat ik eigenlijk bedoel: als ik een referentiepunt heb (gemeten bij een bepaalde kruissnelheid en belasting (belading, tegenwind, hellingshoek)) in de tabel load, lambda, toerental en ik verhoog op dat punt mijn lambda aan, verschuift daarmee dan de load (neemt dus toe) ook richting de volgende hogere cel (onder dezelfde omstandigheden qua kruissnelheid en belasting) of is dat niet zo?

Twee tegengestelde geluiden als ik ze goed interpreteer.  

Zo ja, is nieuwe load dan bij voorbaat te extrapoleren uit de verandering van de lambda?  

KIM

Ik denk het niet. Een heleboel is hier ook empirisch. Naast het simpel veranderen van de lambda waarden ga je ook ongemerkt andere zaken aanpassen.
Een mooi voorbewld is de gasklep:Je gaat de gasklep verder open zetten om bij een hogere lambda de auto op dezelfde snelheid en onder dezelfde omstandigheden wilt laten cruisen.

Eigenlijk krijg je dus wel een beetje meer lucht onder dezelfde omstandigheden. Het rekenprincipe van de motor blijft echter altijd een brandstofhoeveelheidsbepaling op basis van de hoeveelheid aangezogen lucht en niet andersom (dat doet een diesel wel).

Piet

Verarmen op zich geeft geen hogere load.

De load gaat pas omhoog gaan als het samenspel van verarmen en meer vervroegen resulteert in minder vermogen, wat overigens niet noodzakelijkerwijs altijd het geval hoeft te zijn.
Maar dat is dan wel doordat je je gaspedaal dieper intrapt om dat vermogensverlies te compenseren en niet door het verarmen an sich.

Je load gaat in dat geval dus wel omhoog bij cruisen omdat je je gaspedaal noodzakelijkerwijs dieper intrapt (dat is waar Arjen op doelde), maar je zit dan dus ook in een andere cel van de tabel.

Hieruit blijkt ook nog eens dat load dus duidelijk ook niet hetzelfde als vermogen is.
Om hetzelfde vermogen te halen kan het dus zijn dat de load omhoog is gegaan tijdens cruisen na verarming.

Ries van de Zilverschuit

Aha, boeiend.

1) Dus eigenlijk moet je naast, load, lambda en toerental, ook nog je gaskleppositie meenemen bij het green tunen?
2) Als de load omhoog gaat om hetzelfde vermogen te halen na verarmen op dezelfde kruissnelheid/toerental, is je 'groene' winst dan niet weg? Wordt er dan niet uiteindelijk net zo veel brandstof ingespoten als voor het verarmen? Alleen met meer lucht?  

Even voor mijn inzicht, want dit heeft natuurlijk invloed op de stappen die je zet.

arjenT5R

Ja t gaat samen op, je hebt een bepaalde hoeveelheid brandstof nu eenmaal nodig voor een bepaald vermogen.

Als je dus 25 procent brandstof weg haalt mis je vermogen. Dus je voegt 25 procent lucht toe. Ofwel meer gasklep opening.
Bij dezelfde hoeveelheid brandstof.

Door de overmaat lucht heb je meer zuurstof deeltjes, je zorgt er voor dat de brandstof zo volledig mogelijk verbrand door meer lucht toe te voegen.

Dit maak je verbranding efficienter. Ofwel je gaat minder verbruiken.

Je voegt dus extra lucht toe, ofwel meer load. En je haalt brandstof weg omdat je iets meer nodig hebt omdat je vebranding wat efficienter wordt. Mits juist uitgevoerd uiteraard.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

ad1.. nope
Gewoon empirisch bepalen is de enige manier om het af te stellen lijkt mij.
Stap voor stap verarmen/ ontsteking aanpassen en kijken wat het doet.
Je kan het niet berekenen.

ad2...Niet per se.
De load is een maat voor de gebruikte lucht. Niet voor de hoeveelheid gebruikte brandstof..
Zolang de uitgepaarde hoeveelheid brandstof per liter lucht niet teniet gedaan wordt de toename van het aantal liters verbruikte lucht heb je winst.

Piet

Zoals Arjen ook zegt: het draait uiteindelijk om een efficienter gebruik van brandstof om energie uit de zuurstofatomen te halen.
De zuurstofatomen zijn nl de energieleveranciers, niet de brandstof.

KIM

Citaat van: arjenT5R op 14-06-2018 17:06:28

Er is nog een voordeeltje en dat zijn de lagere pompverliezen als gevolg van een gasklep die verder open staat. EGR werkt ook met deze strategie.

Piet

Bij lichte load (cruisen) is het dan handig om een overmaat zuurstof te hebben zodat alle brandstof benut wordt.

Bij veel vermogensvraag (op zijn staart trapoen) is het weer juist handig een overmaat brandstof te hebben zodat alle aanwezige zuurstof benut wordt voor energielevering.

arjenT5R

Ja stukje max power en stukje max eficiency.

Pk's pompen of lucht :P

Citaat van: KIM op 14-06-2018 17:22:05
Citaat van: arjenT5R op 14-06-2018 17:06:28

Er is nog een voordeeltje en dat zijn de lagere pompverliezen als gevolg van een gasklep die verder open staat. EGR werkt ook met deze strategie.

Good one!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Wat we gaan doen is dus op een bepaalde kruissnelheid de verhouding lucht/brandstof veranderen. Ietsje minder brandstof betekent dan iets meer lucht, net naar gelang lucht/brandstofverhouding dat achter het nieuwe lambdagetal steekt. Dat levert dan per definitie een hogere load, want het gaat om een verhouding met meer lucht en minder brandstof. Die hogere load bereikt je alleen maar door de gasklep ietsje meer open te zetten met het gaspedaal (al dan niet via de cruise control). Dan zou je dus die kruissnelheid vasthouden. In theorie zou je dus in de logs moeten kunnen zien dat je gasklep verder opengaat als je armer gaat rijden onder dezelfde omstandigheden (vraag me wel af of je dat ook echt kunt zien bij kleine verschillen).

Als het mengel zo arm wordt dat je te weinig vermogen hebt om de snelheid vast te houden, geeft je dus vanzelf meer gas om die snelheid te bereiken en kom je in hogere loadcellen terecht, totdat daar een mengelsverhouding staat die wel het gewenste vermogen levert om de snelheid te bereiken. Als de overgangen tussen de cellen niet vloeiend verlopen, kan je auto dus het heen en weer krijgen.

Zoiets dus?

Piet

Ries van de Zilverschuit