De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Net even bij daglicht met een spiegeltje gekeken, maar dat boutje is inderdaad het derde exemplaar. Maar even kijken hoe ik hem eruit gefrut krijg.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Zo weer even bijpraten. Voor mij is altijd de keuze: sleutelen of weblog bijhouden. Door de lange avonden is dat nu dus eigenlijk altijd sleutelen. Maar nu moet het maar even.

De airco-installatie is vrijwel geheel gerenoveerd. Vorig jaar is de condensor al vervangen, nu de compressor, orifice, droger en de verdamper. Wel een pak werk bij elkaar, zeg!

Begonnen met de compressor. Omdat de dynamo dan weg moet, heb ik die direct ook laten reviseren. Hij had last van een spanningsdipje. Staat weer lekker fris in het vooronder. De compressor was nog goed, maar de laatste ringetjes moesten eruit, dus vond ik het tijd om hem te vervangen.

Ook de orifice vervangen natuurlijk en de leidingen in de Hamerite gezet.  De droger was een drama om los te krijgen van de leiding. Voor die wartelmoer. Wel een beetje lompe constructie voor een onderdeel dat officieel regelmatig vervangen moet worden.

Daarna met Mitchelli - gezellige vent! - de verdamper vervangen. Wel een megaklus. Acht uur 's morgens begonnen, half twee klaar.

De verdamper lekte duidelijk niet en was nog van maart '97. De eerste dus nog. Wel ruikte hij behoorlijk muf. Aan de onderkant wel wat condenswatersporen.

Direct een kraakje in het dashboard kunnen oplossen. De bevestiging van het middenpaneel was op twee plaatsen afgebroken. Mitchelli had wereldspul beschikbaar: Innotec Repaplast. Droogt snel, draad niet en beresterk.

Al laatste de droger geplaatst. Ik hoop zonder problemen weer jaren te kunnen genieten van koude lucht. Laat de zomer nu, eindelijk, maar komen!

Volgende projecten: interieurvernieuwing en audio-update.

elianmars

Zo, die orifice was behoorlijk smerig! Kun je nagaan wat een troep er toch in het systeem kan zitten.

Ries van de Zilverschuit

Ik vermoed dat dat vijftien jaar en 260.000 km aan prut is geweest.

Marty__Mouse

WAUW!!! Wàt een werk zeg!! Hoop niet dat ik snel aan een nieuwe verdamper toe ben.. :-\
En anders hoop ik dat er een forumlid is wat mij tzt daarmee kan bijstaan want echt het complete dashboard verwijderen vind ik echt wel dapper..

Wel strak gedaan trouwens!
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Boemeltje

Mooi klusje hè? :D Wel erg cool dat het allemaal zo ongeveer origineel spul was, geheel tegen de trend in! :eusa_clap:

En Marty, ik wil best 'n handje helpen hoor, als ik dan tijd heb :P

Ries van de Zilverschuit

Ondertussen ben ik nog steeds op zoek waar een lichte triling in mijn stuur vandaan komt. Al een hoop uit kunnen sluiten, maar toen stootte ik op het volgende. Tijdens het checken van de onderste stuuras voelde ik daar speling op zitten. Ik leg mijn volle hand om het stuk as dat aan de binnenkant van het schutbord zit (net boven de ruberen manchet)  en als ik die dan van boven naar beneden en weer terug beweeg, voel ik speling (een millimeter of twee, drie?). Aan het einde van de slag, zowel naar boven als naar onderen, hoor ik de motorruimte ook een tik. Naar links en rechts bewegen kan ik hem echter niet. Het stuur staat dan in rechte stand.

Ik vermoed dat onder het rubber manchet in de moterruimte een kruiskoppeling zit, maar mag daar speling op zitten?

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 06-08-2012 09:56:29
Ondertussen ben ik nog steeds op zoek waar een lichte triling in mijn stuur vandaan komt. Al een hoop uit kunnen sluiten, maar toen stootte ik op het volgende. Tijdens het checken van de onderste stuuras voelde ik daar speling op zitten. Ik leg mijn volle hand om het stuk as dat aan de binnenkant van het schutbord zit (net boven de ruberen manchet)  en als ik die dan van boven naar beneden en weer terug beweeg, voel ik speling (een millimeter of twee, drie?). Aan het einde van de slag, zowel naar boven als naar onderen, hoor ik de motorruimte ook een tik. Naar links en rechts bewegen kan ik hem echter niet. Het stuur staat dan in rechte stand.

Ik vermoed dat onder het rubber manchet in de moterruimte een kruiskoppeling zit, maar mag daar speling op zitten?

Ben op zoek naar hetzelfde en liep laatst tegen hetzelfde aan. Bij mij is de rechterspoorstang verdacht. Er zit een "balkoppeling"  in de spoorstang. Mag denk ik enkele tienden van mm speling op zitten voor de apk, maar hoe minder hoe beter. Ik ga hem binnenkort vervangen, ben benieuwd of het verschil maakt.
Bij bestellen van een nieuwe goed nagaan welke schroefdraad je aan de binnenzijde hebt (dus het deel dat in het stuurhuis wordt geschroefd. Ik had dus de verkeerde in huis. Heb er nu een over, wellicht dat jij er wat mee kunt?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Speling op de spoorstangen kunnen inderdaad tot trillingen leiden, maar in mijn geval gaat om de onderste stuuras van de stuurkolom: het stuk tussen de bovenste stuurkolom binnenin en het stuurhuis in de motorruimte. Daar zit dus speling op.

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 06-08-2012 14:30:09
Speling op de spoorstangen kunnen inderdaad tot trillingen leiden, maar in mijn geval gaat om de onderste stuuras van de stuurkolom: het stuk tussen de bovenste stuurkolom binnenin en het stuurhuis in de motorruimte. Daar zit dus speling op.

:eusa_shifty: Te snel gelezen blijkbaar, of hetgeen ik gelezen heb verkeerd geïnterpreteerd.

Maar ik denk dat dat stuk stuurkolom in de lengterichting wel wat speling kan hebben. Maar of dat de trillingen veroorzaakt weet ik niet.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Ik wil een van mijn winter-perfo's spuiten (drie anderen zijn nog goed), maar ik weet niet zeker welke kleur die is. Hij is inmiddels gestraald en in de epoxyprimer gezet als het goed is.

Ze zijn in twee uitvoeringen geleverd, namelijk:

935 White silver
936 Silver bright

En ik heb deze kleur:

.

Ik vermoed eigenlijk 936, maar weet het niet zeker. Kun jullie me daar zekerheid over geven? De dealer hier kwam er niet uit.

Ries van de Zilverschuit

Zeker weten? Al lijkt het bijna niet anders te kunnen. Ik zie nu in Vadis bij de velgspuitbussen kleur 936 niet eens staan. Lijkt er op dat vanaf fabriek alleen kleur 935 geleverd is. 

Ries van de Zilverschuit

He, wat een leuke site is dat zeg! :eusa_dance:  Maar niets te vinden onder "935", white silver en Perfo. Dat is nu weer jammer.