De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Heb inderdaad ook mijn twijfels, nu ik even in Vadis ben gedoken. Het regelbereik van de ecu in deellast loopt van 0,733 tot 122,7. Dus 22,7% naar boven en beneden. Daarbuiten krijg je code EFI-231. De groene spuiten 25,7% meer brandstof in. (440 tegen 350/40 cc.) Lijkt me dus sterk dat de regeling dit gaat overbruggen. De kans is dat hij te rijk blijft lopen en EFI-231 gaat geven. Tenzij deze percentages niet evenredig tegen elkaar in werken en deze veronderstelling dus niet klopt.

LPG: neemt inderdaad even de injectietijden over van benzine, maar daarna meet de sonde de lpg-emissie, waarop de regeling bij gaat regelen van arm naar goed (is lamda=1). Dit zal fracties van seconden zijn, denk ik. Dit alles in de hoop dat de lpe nu niet over de 100% inspuittijd hoeft heen te gaan.

Anderzijds: de injectietijden van de witte lpg-injectoren staan afgeregeld op op benzine-injectoren van 350cc. Als ik de ecu-software laat aanpassen op groene injectoren van 440 cc ontstaat er een gat van weer 25,7% bij de oorspronkelijke afregeling op 350 cc van de injectietijden van de witte lpg-injectoren. De ecu zal die gaan compenseren. Onder dezelfde veronderstelling zal dit ook niet gaan lukken, op lpg-bedrijf zal hij iets te arm gaan lopen. Niet vanwege de capaciteit van de lpe (over de 100%), maar omdat de benzine-ecu aan zijn bovengrens zit (>122,7). Ook weer EFI-231.

In theorie zou dit op te lossen zijn door de groen injectoren niet te programmeren op  1, maar tegen de 0,8 bijvoorbeeld. Dus 20% onder de oorspronkelijke parameter voor de groene injectoren.

Enfin dit is theorie, op basis van een enkele aanname en wat denkwerk: dat de capaciteit van de injectoren evenredig tegenovergesteld werken aan de lambdabijregeling.

Is dit niet waar dan sneuvelt deze hypothese. Wie-o-wie verwerpt hem?

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

maartendeb

Ok, hij loopt dus nu te arm op gas in vollast? Dan denk ik dat louter grotere benzine injectoren plaatsen daar niets aan gaat veranderen.

Wat er verandert in deellast (met lambdaregeling):

• Benzine - Na plaatsing van de grotere injectoren spuit de ECU consequent teveel benzine in, want die weet niet dat de injectoren nu een hogere capaciteit hebben; die loopt gewoon z'n geprogrammeerde fuel maps af. De lambdasonde meet nu een te rijk mengel, lambdaregeling is in werking, dus de ECU gaat de injectietijd steeds verder verkorten totdat het mengsel weer optimaal is. Ja je (long term) fuel trim waarde zal omlaag gaan. Ga je door de ondergrens heen (ECU kan injectietijd maar iets van maximaal 25% korter of langer maken), krijg je inderdaad een fuel trim foutcode dat hij tè rijk loopt.

• Gas - Als de ECU op benzine is ingeleerd, heb je dus met de grotere injectoren kortere injectietijden dan voorheen in deellast. Vervolgens schakel je over op gas en is het mengsel daardoor veel te arm. De lambdasonde meet nu dus een te arm mengel, lambdaregeling is in werking, dus de ECU gaat de injectietijd steeds verder verlengen totdat het mengsel weer optimaal is. Die injectietijden zullen uiteindelijk net zolang zijn als voorheen met kleinere benzine injectoren, (long term) fuel trim waarde idem.

In de praktijk rij je natuurlijk zoveel mogelijk op gas, dus zal de ECU daarop inleren. De ingeleerde injectietijden + (long term) fuel trim waarde zullen dus hetzelfde zijn als voorheen, daar veranderen grotere benzine injectoren niets aan. Bijkomend effect van de grotere injectoren zonder ECU aanpassing, is dat de motor bij koude start erg rijk zal lopen, in ieder geval totdat de lambdaregeling mee gaat doen. Hij klinkt dan een beetje als een top fuel dragster ;D

Wat er verandert in vollast (zonder lambdaregeling):

• Benzine - Na plaatsing van de grotere injectoren spuit de ECU consequent teveel benzine in, want die weet niet dat de injectoren nu een hogere capaciteit hebben; die loopt gewoon z'n geprogrammeerde fuel maps af. In vollast doet de lambdaregeling niet mee, dus wordt er puur gereden op geprogrammeerde vollast fuel map in de ECU. Daaruit komen dus injectietijden tevoorschijn, die in combinatie de originele benzine injectoren een geschikt mengsel verzorgen. Met de grotere benzine injectoren zal dat mengsel dus rijker zijn, omdat ze meer benzine inspuiten in dezelfde injectietijd. De injectietijden blijven dus hetzelfde als voorheen.

• Gas - De injectietijden op benzine zullen met grotere injectoren hetzelfde blijven, dus ook de LPG injectietijden. Je schiet er dus geen biet mee op.

Ries van de Zilverschuit

Volgens mij was ik nog aan mijn vorige post aan het werken, toen jij dit plaatste, Maarten  :).

Inderdaad, het lijkt mij sterk dat het zonder map-aanpassing gaat werken.

Vraag is het wel wat na aanpassing van de injectoren en de map het lpg-bedrijf gaat doen. Ik vermoed wel dat het 100%-verhaal van de lpe zo wel opgelost kan worden.

Overigens ben ik niet van plan om zoveel tijd en energie in dit project te stoppen als jij. Dan maar geen maximale turbodruk, als het via deze oplossing niet lukt. Het is mijn tijd en geld niet waard. En lpg-boeren laat ik liever helemaal links liggen ;D. Ludo heeft met deze oplossing wel goede ervaringen, maar hoe, dat snap ik nog steeds niet helemaal, geloof ik.

Wel intrigerende materie trouwens.

maartendeb

Ahh bij jou zit de lambdasonde wel aangesloten, dat wist ik niet. Tja, dan is alsnog de vraag hoe de LPe computer daarmee bijregelt; maakt ie de injectijden langer en/of de gasdruk hoger?  :eusa_think:

Weet je, op zich denk ik niet dat je je dezelfde ellende als ik op de hals gaat halen, als je wagen door ET laat tunen (op benzine) en er daarna naar de gasinbouwer gaat voor bruine injectoren + een LPe computer aanpassing. Gasinbouwers pakken meestal een file die ze al hebben staan van een overeenkomstig type (gechipte) auto. Mocht het daarmee niet gaan, dan proberen ze een andere file of vragen ze Vialle om een nieuwe file. Er zijn zat (gechipte) T5's/2.5T met LPi, dus ik kan me niet voorstellen dat dat een probleem zal zijn.

Ik zit daarentegen met maatwerk, een gasinbouwer ver weg en de ietwat aparte methode van uitwisseling/aanpassing software Vialle <-> gasinbouwer. Het gaat via e-mail/telefoon (tenzij je naar Mesman gaat, die om de hoek zit bij Vialle) en ik heb het idee dat niet elke keer jouw file aangepast wordt naar jouw wensen maar dat je soms ook gewoon een andere file krijgt, die ze bij Vialle al hebben staan. Zo stond bij mij ineens dat automatisch terugschakelen op benzine weer uit, dan kregen we ineens een file voor LPe7 ipv 6.6 en ga zo maar door.
Prima en begrijpelijk dat Vialle de software in eigen beheer houdt, het kost daardoor soms alleen erg veel tijd/moeite voor de gasinbouwer. Daarom ben ik zo blij dat ze me wel willen hebben bij de LPG Technieken, die zien het ook een beetje als een prestige kwestie om het goed te krijgen :) :eusa_clap: De volgende klant met 2.5T+groen+19T+LPi-bruin+Fasttech is dus in 1x klaar bij de LPG Technieken, die krijgt mijn file erop ;D

Ries van de Zilverschuit

Volgens mij regelt de ecu niets met het directe signaal vanuit de sonde, Maarten. Ik begreep dat die aansluiting er alleen zit om via de lpe met LPI Diagnostics het lambdasignaal te kunnen monitoren.

Enfin, ik zie wel waar het uiteindelijk opuit draait. 

Ries van de Zilverschuit

Zo, het is eventje stil geweest hier vanwege de winterstop.

De zomertijd luidt bij mij altijd het sleutelseizoen weer in, al is de temperatuur verre van aangegenaam.

Veel heb ik niet gedaan dus deze winter, behalve de auto laten overspuiten dan. Verder TorquePro aan de praat gekregen en die gaf een longterm feultrim aan op lpg van tussen de -0,8 en -1,6%. Fractie te rijk dus, maar zeker niet verontrustend. Op benzine ligt-ie iets boven 0, misschien dat een langere rit op benzine nog een ander beeld oplevert.

Deze zomer hoop ik de revisie af te ronden en de tuning te optimaliseren zodat de motor bij vollast op 1,0 bar druk niet meer arm loopt op lpg.

Kortom, ik ben weer aan het sleutelen. Al hoop ik nu toch op iets hogere temperaturen. Ben toch wel een beetje een mooiweersleutelaar.

Ries van de Zilverschuit

Zo af en toe heb ik storend radio-ontvangst. Onderzoek dus, bij de antenneversterker begonnen. Wat mijn opviel, op die versterker zit maar een rode draad aangesloten, een massadraad ontbreekt. Naast het gat waar de rode draad het kastje van de versterker binnengaat, zit nog net zo'n gat. Alleen leeg.

Ten tweede als ik die rode draad loskoppel, merk ik geen verslechtering van het ontvangst. De versterker doet niets, lijkt het. Er staat wel goede spanning op deze draad.

Kan dat komen door de ontbrekende massadraad of levert de bevestigingsschroef de massa via de carrosserie?

Andere optie: hij is gewoon kaduuk.

Iemand hier ervaring mee?

Ewout Schalkwijk

Heb je het over die in het linker raam of de rechter? Kan zo naar buiten lopen en kijken. Project 019 heeft beide antenne's en de bekleding ligt eruit.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ries van de Zilverschuit

Bij mij zit-ie alleen aan de linkerkant, Ewout. Ben benieuwd...

Ewout Schalkwijk

Dit is het enige wat ik er nu in het donker van kan maken. Er zit geen licht meer in de 019. :-[

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Volgens mij maakt de versterker massa via de torx schroef. Je ziet de metalen behuizing (shielding/massa) zitten.

Ries van de Zilverschuit

Super, bedankt. Is precies hetzelfde als bij mij. Massa is die schroef, denk ik. Schema lijkt daar op te wijzen, maar toont ook nog een andere massa-aansluiting via draad. Kan ik zelf wel leggen als test, denk ik.

Maar ik vermoed dat-ie defect is. Jammer dat je in Noorwegen woont.

Ewout Schalkwijk

Ries van de Zilverschuit

Dat kan ik me ook wel weer voorstellen.  Een keer drie weken geweest. Relaxt land hoor!

Ries van de Zilverschuit

Nou, volgens mij is de antenneversterker kaduuk. Tussen de rode draad en de massa meet ik oneindige weerstand. Maar eens informeren wat een nieuwe kost bij de dealer.