De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Heeft maarten inderdaad een punt => lpe regelt de lpg druk af op 5 bar boven tankdruk.
Eigenlijk zou je voor een representatieve meting/beoordeling ook de tankdruk mee moeten nemen ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

Mja, het meest interessant is toch de druk die over de injector staat.

razorx

Yep. En met een lege tank is die laag. ;)

Ries van de Zilverschuit

Over de druk in de tank staat nog wat in de lpi-documentatie, al doorgrondde ik het niet een, twee, drie.

Maar even wat anders: mijn oliedruksensor werkt (de eerste was gesneuveld) en die kan ik nu meeloggen.

Dit is een log bij een koude start. Je ziet de druk dalen en kvs-temperatuur stijgen.

Dit is een log met warme motor bij stationair, 2000, 3000 en 4000 toeren.

Volgens een staatje van Ludo uit Vida zouden dit goede waarden moeten zijn.

Oliedruk (minimaal)*
13,3 omw/sec (800 omw/min) 0,10 MPa
14,2 omw/sec (850 omw/min) 0,10 MPa
66,7 omw/sec (4000 omw/min) minimaal 0,35 MPa
maximaal 0,70 MPa

* De aangegeven oliedruk geldt voor een olietemperatuur van 100°C die bij de motoren B5204, B5252, B5254 en B5234T na 10-15 minuten rijden wordt bereikt.

Dat lijkt op zich in orde.

Dit heb ik gedaan omdat ik nog steeds op zoek ben naar de oorzaak van het gieren in de motor bij een koude start en de oliepomp nog als verdachte op het lijstje staat.

1) Ik zie in elk geval dat de druk niet helemaal stabiel is (geen rechte lijn), maar wel binnen de waardes valt. Zegt die wat over het functioneren van de oliepomp?
2) Bij een koude start loopt de druk op naar circa 6 bar en zakt daarna maar langzaam af. Zou het overdrukventiel niet in moeten grijpen? Volgens Johann in een andere post gaat die open iets boven de 5 bar. Bij een warme motor blijft hij daar net onder. Ik weet alleen niet of het klopt.

Als de oliepomp de oorzaak is dat is hij of versleten (instabiele druk) of het overdrukventiel functioneert niet. Meer problemen met de pomp kan ik me niet voorstellen.

Wat denken jullie?

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

razorx

Mooi je logs. Wat je ook goed doet is niet te veel waarden in een grafiek proppen. Zo is het uitnodigend je grafieken te bekijken.
Verder quote ik je vraag nog even zodat die niet zoek raakt door mijn antwoord. ;)

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 11-10-2017 17:52:36
..
Dit heb ik gedaan omdat ik nog steeds op zoek ben naar de oorzaak van het gieren in de motor bij een koude start en de oliepomp nog als verdachte op het lijstje staat.

1) Ik zie in elk geval dat de druk niet helemaal stabiel is (geen rechte lijn), maar wel binnen de waardes valt. Zegt die wat over het functioneren van de oliepomp?
2) Bij een koude start loopt de druk op naar circa 6 bar en zakt daarna maar langzaam af. Zou het overdrukventiel niet in moeten grijpen? Volgens Johann in een andere post gaat die open iets boven de 5 bar. Bij een warme motor blijft hij daar net onder. Ik weet alleen niet of het klopt.

Als de oliepomp de oorzaak is dat is hij of versleten (instabiele druk) of het overdrukventiel functioneert niet. Meer problemen met de pomp kan ik me niet voorstellen.

Wat denken jullie?

Piet

Koud komt ie bij mij over de 6 bar.
Pomp is zo'n 50.000 km oud.

UserID6342

Hier idem, koude start is 6.5 bar oliedruk. Pomp ongeveer 20 dkm oud nu. Naarmate de motor warmer word zie je de druk ook heel rustig zakken. De waardes die in Vida staan zijn minimum waardes, als de pomp die haalt is het OK verder.  Verder zie je ook vaak, hoe ouder het blok is en hoe hoger de kmstand, dat sommige motoren stationair lopend de 1 bar niet eens halen maar net iets eronder zitten.  An sich niet erg en kunnen ze makkelijk hebben, wel moet de druk meteen oplopen als je gas geeft.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Piet op 11-10-2017 18:33:40
Koud komt ie bij mij over de 6 bar.
Pomp is zo'n 50.000 km oud.

Varieert die druk bij jou ook zo erg? Zo rond de 4000 toeren loopt de fluctatie op tot bijna een 1 bar. Je zou verwachten dat de druk strak het toerental volgt.

De uitslagen worden groter naarmate het toerental stijgt. Dat zou op zich wel weer consequent zijn.

De druk is nog wel goed, maar verraden die fluctuaties mogelijk een probleem met de pomp? Slijtage of iets anders?  

'k Ben wel benieuwd hoe zo'n log er bij jou uitziet. Vooral omdat je helemaal dezelfde setup hebt.

Piet

Bij mij fluctuuert ie ook zo.
Bij een analoge meter wordt dat door de traagheid van de meter uitgevlakt.

Ries van de Zilverschuit

Tsja, als ik het zo bekijk ligt het niet voor de hand de oliepomp als verdachte van het gieren aan te merken. En mocht het wel zo zijn, dan levert het in elk geval geen acuut gevaar op wegens drukverlies. Gieren bij een koude start doet-ie bovendien nu al twee jaar, maar ik vind het nu wel mooi geweest. Laatst wel een keer meegemaakt dat het gieren abrupt stopte bij het optrekken bij een stoplicht. Normaal zakt het langzaam weg.

Alles rond de distributie en multiriem heb ik inmiddels uitgesloten, evenals dat een van deze riemen ergens aanloopt. Blijft de omgeving van de krukas over. Binnenkort de carterpan er maar af, kijken of daar wat te zien is.

aloisdecroon

Misschien ook eens met iemand anders er naar kijken, wie weet zie jij gewoon iets over het hoofd.
Om zo onnodige kosten en werk te besparen.

Ries van de Zilverschuit

Kijken is altijd wat lastig bij geluid  ;). Meeluisteren, ga ik zeker nog laten doen. Het vervelende is dat het gieren zich alleen voordoet bij een koude start en dan nog maar vrij kort. Verder heb ik vrijwel alles zelf al uitgesloten.

Piet

Ik zou geloof ik nog niet zo gauw de carterpan er af halen.
Zou zo gauw niet iets kunnen verzinnen wat daarachter  zou kunnen gieren.
Als er iets met de lagers is uit zich dat eerder in bonken of getik.
Heb je je dynamo of compressor met zekerheid als oorzaak uitgesloten?
Alsook de stuurbekrachtigingspomp?

Ries van de Zilverschuit

Zonder multiriem giert hij ook naar hartelust, Piet. Alles rond de distributie is ook vervangen, inclusief waterpomp (was de tijd voor gelukkig). Ook de trilingsdemper/krukaspoelie is vervangen. Nergens loopt er ook maar iets aan. Niet in de kast, niet dat beschermplaatje om de krukaspoelie.

Ook het vliegwiel sluit ik uit. Geluid komt van de andere kant en het blok trilt ook niet, koppeling ook niet.  

Oliepomp is ook niet waarschijnlijk gezien de gelogde drukken. In het carter kan er niets gieren aan de krukas, lijkt mij inderdaad.

Enige wat ik nog kan bedenken, is dat ik de aanzuigbuis van de oliepomp in het carter hoor, of het overdrukventiel van de oliepomp. Maar het lijkt mij heel sterk dat dat zo'n geluid kan maken.

Gompes, dan houd ik gewoon niets over. Toch?

Nogmaals het geluid, wel waardeloos sterk vervormd door de telefoon: Hier hoor je het gieren!

mitchelli

Je zegt dat hij ook giert met losgenomen multiriem. Dus die aangedreven componenten vallen uit te sluiten.

Hoe is de carterventilatie? Probeer als het gieren aanwezig is eens de peilstok eruit te trekken en kijk of daarmee het geluid weg is. Wellicht heb je een verstopt potje of oliekanaal van potje naar carter ofzo. En komt dit geluid naar voren als de olie wat dikker is (koud).
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....