De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

arjenT5R

Zoals beloofd:

Dit is voor een benzine auto dus...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Hoe tover ik mijn VE-map tevoorschijn om die eens goed te bekijken? Alle menu's bekeken, kan het niet vinden. (Sorry, voorheen besteedde ik dit uit aan twee zeer vakkundige heren).
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

RemkoT5

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 01-02-2018 18:56:43
'k Had de meter van Yits al weer een poosje goed werkend in de auto zitten en mensen beloofd een filmpje op het forum te zetten. Nu eindelijk gelukt, qua techniek en tijd.

Ik heb hem gemonteerd achter het muntenvakje onder het middenconsole, want ik wilde er geen luchtrooster voor opofferen. Maar deze plek is zeker ook niet ideaal om naar te kijken. Komende zomer maar eens kijken of ik hem ergens achterop het dashboard kan plaatsen. Zoals die kastjes met led-afstandbalkjes van de park control.

Dit is een opname op de snelweg me constante snelheid.

Hier zie je de ikwilalleswetenmeter in bedrijf

De turbobalk blijkt voor mij niet zo functioneel te zijn. Yits bekijkt of hij daar de stft kan projecteren. Dan heb ik nog een positie over voor een andere waarde. Mooi zou ook nog een peak hold zijn voor de cijfermatige turbodruk want bij een pull kun je beter je ogen op de weg houden in plaats de maximale turbodruk proberen af te lezen. Maar dat is lastig volgens Yits, met name bij automaten.

Een beetje handige jongen monteert een IWAW Head Up display.

https://the-gadgeteer.com/wp-content/uploads/2015/08/A8-HUD-02.jpg

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: arjenT5R op 06-02-2018 11:20:49
https://i.imgur.com/miIym1h.png

Zie plaatje

Ik heb de Parameter Tree gevonden, maar dit bevat geen mappen, is leeg. Ik heb de bin geladen, een adx- en een xdl-file. Wat zou ik nog meer kunnen doen?

Piet

arjenT5R

Ries van de Zilverschuit

Aha, dat is dus de ontbrekende schakel! Nu valt het kwartje. Even die file op zien te snorren.

Ries van de Zilverschuit

Het bestandje heb ik inmiddels gekregen en nu kan ik ook eindelijk eens in de tabellen duiken. Met een 13G ben je snel uitgedaan als het om maximaal tunen gaat. Daarom boeit lean burn mij meer.

Het verhogen van de lambdawaardes in de ve-map is vrij helder en simpel te realiseren, maar ik begrijp dat, wil ik boven de huidige waarden gaan, ik ook de ontsteking moet vervroegen om de boel niet te heet te stoken. (Of is het vooral om vermogensverlies tegen te gaan?)Ik heb ook geen egt-sensoren, dus ik moet even door op ervaringen van anderen. Arjen had al lekker geëxperimenteerd in zijn topic en hij wist de temperatuur volgens mij op een zeer acceptabel niveau te houden. Hij heeft zijn tabellen gepost, maar die zijn natuurlijk voor een 2.3 en hebben ook een andere load-verdeling op de staande as.

Als referentie heb ik een log (gemaakt in de zomer) met een volle auto met volle dakkoffer, met een kruissnelheid van 130 km/h met circa 3100 toeren. De tabellen zien er zo uit. De wolk zit om de maximaal gesignaleerde load van de log.

Volgende week heb ik een rit over de autobahn en dat is zo uitgelezen moment om een leuk experiment te doen. Ik zit er aan te denken om alleen de rij onder de 3000 toeren aan te passen. Bij vermogensproblemen kan ik dan gewoon wat langzamer gaan rijden.

Al twijfel ik wel een beetje vanwege de ontstekingsvraag omdat ik de egt niet kan meten. Wat is jullie opinie?

arjenT5R

Ik heb de load assen zelf verschaald om in hogere load regionen ook een goede regeling qua ve en ontsteking te hebben.
Origineel is deze hetzelfde als bij jou.

Ook de 4.5 waarde komt bij mij voorbij dus het is zeker wel te vergelijken.

Ontsteking vervroegen doe je met meerdere redenen, een armer mengsel heeft een trager vlamfront dus om volledig ontbrand/verbrand te zijn voor het de uitlaat uit gaat wil je zeker wel eerder ontsteken anders heb je niet alleen kans op vermogens verlies maar ook op het zogenaamde snijbrander effect.
Gassen die langs die met een nog veel te hogere temperatuur langs uitlaatklep naar buiten gaan.

Ik heb best veel geëxperimenteerd, als je te vroeg zit merk je dat aan schokken en inhouden, te laat hetzelfde ;D

Zoals ik ook al aan gaf, kan je op LPG naar 1.15 zonder al te veel te vervroegen.

Wat is je lpg verbruik eigenlijk op t moment?

Als je in tunerpro meerdere cellen selecteert en je druk op het plus + of min - knopje dan zet ie alle geselecteerde cellen 1 stapje omhoog of omlaag.

Dus je zou kunnen beginnen met alles vanaf 1290 rpm en t/m load van 4.5 op lambda 1.12 te zetten. (cellen selecteren function op fill with en dan value 1.12 invullen + execute)

Dan pak je de ontstekingsmap en selecteer je daar alle cellen waar je lambda omhoog gedaan heb en druk je 1 of 2 keer op de plus (dit werkt direct).

En dan doe je eens proberen :P

Ries van de Zilverschuit

Verbruik zit nu ongeveer op 1:8.

Is er een vuistregel voor het vervroegen? Bijvoorbeeld lamda 5% verhogen is ontsteking 5% vervroegen?

arjenT5R

Niet echt maar begin eens met een graadje vervroegen...

Als je te vroeg zit loopt je verbruik ook weer op.. dus je verbruiksmeter op je display bij vlakke weg en stabiele cruise is ook een aardige graadmeter.

arjenT5R

1 op 8 had ik ook ja toen ik op 1.15 zat... nu ga ik richting 1 op 9 :)

Ries van de Zilverschuit

Even voor de controle: de getallen in de ontstekingstabel staan in graden. Een graad vervroegen is dus van 27 naar 26 bijvoorbeeld?

Wat doet de ecu trouwens als de motor bijvoorbeeld 3300 toeren draait, neemt hij dan het gemiddelde van de waarde in de kolom voor 3000 toeren en die voor 3600 toeren?

arjenT5R

De getallen staan voor graden voor bovenste dode punt van de desbetreffende cilinder.. dus een graad vervroegen van 27 is 28.

Die interpoleert precies tussen die 2 velden ja dus als 3000 rpm 30 graden is en 3600 40 graden dan is 3300 rpm (bij dezelfde load) 35 graden voorontsteking..