De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Laten we het hopen van dit bugs. Ik heb ze ook nog niet eerder gezien eigenlijk.

Nee, bij een pull blijft de egt hangen op circa 650 graden. Zie ergens een eerdere post.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Zou er niet gewoon iets mis zijn met je egt meting dan...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Zie hier die post.

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 18-06-2018 10:33:35
'k Heb hier nog een log van een pull (max load 9.2) met daarna een 'langzame pull' met een het toerental tot circa 6000 toeren, met een lage load van rond de 3.2. Gewoon om eens te kijken wat er gebeurt en wat de invloed van de turbo kan zijn op de temperatuur in de downpipe. Allemaal op lpg.

Temperatuur begint bij 550 en komt daarna dus niet hoger dan circa 650 graden. Je zou de invloed van de turbo vermoeden bij de pull (afkoelen), maar bij de 'langzame pull' zonder turbodruk en lage load is de temperatuur vrijwel hetzelfde. Je zou bij een pull een hogere temperatuur verwachten (gezien de posts van anderen). In theorie zou het verschil dus het afkoeleffect van de turbo kunnen zijn, maar dat is in deze opstelling dus onmeetbaar.

Blijft allemaal een beetje discutabel zo natuurlijk.

Volgende stap is of ik daadwerkelijk een temperatuurstijging kan meten bij het verarmen van het mengsel op kruissnelheid. Want daar zit natuurlijk de crux. Lukt dat niet dan is deze vorm van meting per definitie waardeloos. Dat deze manier van meting voor een pull waardeloos is wel duidelijk.  ;)

('k Ga er wel vanuit de techniek de goede waardes reproduceert, maar dat is een aanname).

Overigens zie ik op logs door de stad hier wel de egt stijgen en dalen met de snelheid. Ook bij wisselen tussen de 100 en 130 km. Daar heb ik bewust even op gelet. Als er iets mis zou zijn, dan lijkt het erop dat er een soort plafond, maximum rond de 650 graden bestaat. Dat hoger niet gemeten wordt.

Kan dat en wat zou de oorzaak van dat verschijnsel kunnen zijn?

classicT5

Zou veel meer schommelingen verwachten in je egt waarde. Sowieso tussen bv volgas pull en cruisen, moet al verschil geven.

Ries van de Zilverschuit

Hmmm, hoe meer ik ernaar kijk, hoe meer ik denk dat er iets mis is met de meting. Zou het de goedkope aliexpress-sensor kunnen zijn? Of de versterker? Of een massaprobleempje? (Het lijkt mij sterk dat ik de sterker verkeerd heb aangesloten op de ecu en de sensor. Dan zou je helemaal geen signaal zien, denk ik).

'k Zou de sensor eens in de vlam van zo'n soldeerbrander van camping gaz kunnen houden bij een draaiende motor. Kijken welke waardes we dan zien.

Ries van de Zilverschuit

Wat zou ik moeten loggen als ik de signaalstekker van de versterker loskoppel en de ecu dus geen temperatuursignaal ontvangt ? 0 graden of helemaal niets? Die test kan ik natuurlijk ook even doen.

Ries van de Zilverschuit

Nou, vandaag een leuk testje gedaan en er gaat inderdaad wat fout met de meting. Het signaal wordt overduidelijk afgesneden op circa 650 graden.

Volgende week post ik een log die dat haarfijn laat zien.

Piet

Heb je een labvoeding?
Je zou dan eens kunnen kijken wat hij aangeeft als je 5 volt zet op de ECU pin waar nu de thermokoppel versterker op aangesloten zit.

razorx

Wat heb je als versterker gebruikt? Wellicht heeft die opties om meerdere meetbereiken in te stellen.

Piet

Je hebt toch niet de kabel van de thermokoppelsensor verlengd met gewoon koperdraad?

Ries van de Zilverschuit

Hier de log van de meting. Ik heb  de gasbrander op de sensor gezet en bij punt 1 werd de punt roodgloeiend en bij 2 heb ik de brander uitgezet. De rode lijnen zijn een soort extrapolatie en je ziet goed dat het signaal afgesneden wordt. De temperatuur stijgt ook sneller dan hij daalt bij lagere temperaturen.

Maar ik vermoed nu dat ik weet waar het probleem zit. Ik gebruik voor deze meting de aansluiting van de oliedruksensor en dus ook de voeding van 5 volt. Maar ik lees bij Reveltronis dat de versterker minimaal gevoed moet worden met 8 volt... Lagere voltage limiteren de meting, aldus de site.

Piet: ik heb inderdaad de sensorkabel ingekort en daar twee korte draadjes op gesoldeerd om hem te kunnen verbinden met de versterker.

Maar nu eerst 12 volt op die versterker zetten.  :eusa_doh:

Piet

Dat je niet hoger komt dan 650 graden komt inderdaad door de te lage voedingsspanning van 5 volt.

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 09-07-2018 10:21:41
Piet: ik heb inderdaad de sensorkabel ingekort en daar twee korte draadjes op gesoldeerd om hem te kunnen verbinden met de versterker.

Daar ga je dan sowieso ook al de fout in.
Het principe van een thermokoppel is dat er een potentiaal verschil onststaat tussen twee metaallegeringen bij temperatuurverschillen tussen beide contactpunten.
De grootte van het potentiaalverschil  is niet alleen afhankelijk van temperatuurverschil maar ook van de gebruikte metalen.
Door de draad te verlengen met een koperdraad introduceer je 2 extra metaalovergangen (en als je ze gesoldeerd hebt met tin nog meer).
De versterker houdt echter daar geen rekening mee.... ofwel je meting klopt niet meer.
Je kan de draad alleen verlengen met draad van de zelfde metaallegering als de oorspronkelijke draad die voor beide polen dus verschillend is.

Ries van de Zilverschuit

Tjsa, dat moet je ook maar net weten, van die kabel. Eens even kijken hoe ik die oorspronkelijke draden van de sensor een beetje netjes op de aansluitingen van de versterker krijg.

'k Vermoed dat we de lekken nu wel boven water hebben.

Vanavond weten we het...

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit