De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Waren alle fijne auto's maar betrouwbaar en alle betrouwbare maar fijn. Zeker na 15 jaar.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Walter

Maat van me heeft wel eens zo'n Grandis gehuurd voor wintersport, was er erg over te spreken.

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

knoertS70

Buurman van me had ook een grandis. Ook heel tevreden. Alleen de distributie is wat duurder. Het ding heeft 2 riemen.
Weten wat je zegt is vaak verstandiger dan zeggen wat je weet.

760Turbo

855 T-5 aut. 1995 Lpi  420

Ries van de Zilverschuit

Vind ik wat te krap voor het mooie, zeker weer achterin.

Ries van de Zilverschuit

Weer wat anders.

'k Rij al een heel poosje met de IWAM-meter van Yits rond en ik miste altijd een piekholdfunctie op dit ding. Bij een pul wil ik liever ergens anders kijken dan op de meter.

Yits was zo sympathiek om zijn code aan mij uit te lenen en toen ben ik daarmee aan de slag gegaan. Ooit op het mbo nog een kei geweest in programmeren in Gwbasic (weet kent dat nog?) en ik had het gevoel weer snel te pakken. Mede dankzij ook de goede documentatie op het net. Na wat gefriemel met de code lukt het warempel.

Ik heb nu twee modi: een standaard voor het cruisen en een soort testmodus met andere parameters. Omschakelen doe ik via een drukschakelaar in het centenbakje.

Dit is de cruisemodus: met lambda, load en fueltrim en daaronder kvs-temp, oliedruk en turbodruk. De drukbalk verschijnt pas als de druk hoger wordt dan -1.

Dit is de testmodus: met lambda, load, fueltrim, daaronder gaspedaalstand, egt en turbodruk.

En een kleine demonstratie: Demo piekhold

De hoogste waarde binnen een cyclus worden een bepaalde tijd vastgehouden. Daarna schakelt de meter weer terug naar live data. 

Toch leuk niet?

Met dank aan het pionierswerk van Yits.

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Ries van de Zilverschuit

Even weer een levensteken in dit blog. Meestal is er dan iets aan de hand natuurlijk.

De laatste tijd zie ik mijn fueltrim op lpg regelmatig in de min zakken, tot zo'n 5 - 10 procent op kruissnelheid en stationair. Als ik omschakel op benzine klimt de fueltrime dan even in de plus om terug te zakken en  zich vervolgens keurig om de 0% te gaan bewegen. Bij terug schakelen naar lpg blijft de trim soms keurig rond de 0, een andere keer daalt-ie direct weer, of doet hij dat pas na verloop van tijd.

Eerste verdachte is een lekkende lpi-injector lijkt mij. Anderzijds die zou toch ook blijven lekken als hij niet aangestuurd meer wordt met een blijvende negatieve fueltrim?

Kan er iets anders zijn dat er voor zorgt dat er teveel lpg ingespoten wordt, waarop de fueltrim gaat corrigeren en de hoeveel ingespoten brandstof drukt? (In kan me niets bedenken eigenlijk.)

Wie kan hier wat over zeggen of heeft dit al eerder meegemaakt?       

O ja, het omschakelrelais heb ik recent nog vervangen.

Vulk

Ik zou zeggen dat de benzineinjectoren lekken, maar als je het onderbrekingsrelais al kan uitsluiten lijkt me dat niet aan de orde.

Wouter1973

Een lekkende injector moet je toch ook merken aan een slechte koude start? Misschien eens kijken wat er gebeurt als de motor op lpg loopt en je de zekering van de benzinepomp lostrekt?

Antracs

Citaat van: Maarten-t5 op 19-06-2018 15:44:41
Hij heeft daarvoor 360 graden krukasrotatie beschikbaar, dus dan kom je op 72 graden per cylinder.

Weliswaar een oud bericht, maar is het niet zo dat er 720 graden krukasrotatie voor 5 cylinders beschikbaar is en dat je dus op 144 graden percylinder uitkomt?
C70T5 1998 CoupeHandbak BlauweInjectoren Simons020-H7uitlaat software:608_rev6 binary

NinaPaul

Lekkende benzine injector geeft niet altijd slecht starten, benzinepomp heeft vaak snel genoeg alles op druk en de hangende benzinedamp is vluchtig, dus kan ontsnappen.

Waarom bij lpg dan wel een probleem, lpg blijft hangen in de de cilinderkop het is zwaarder dan lucht, de eerste rotaties is er dus nagenoeg geen lucht (en dus zuurstof) voor een verbranding.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

razorx

Lekkende benzine injector is zeker een optie.
Daarnaast kan een LPi injector niet goed sluiten éf de injectoronderbreker relais voor de benzine blijven plakken.

Je weet wel die in dat grijze kastje.
Succes met je zoektocht!

arjenT5R

Ik lees niet zoveel geks... er zit altijd wel wat verschil tussen lpg en benzine... daar is die fuel trim ook voor...
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Nee, dit is echt nieuw gedrag van de fueltrim. Ik heb die permanent in beeld namelijk.

Koude start gaat altijd vlekkeloos. En een lekkende benzine-injector zou toch ook bij benzinebedrijf een negatieve fueltrim moeten geven, omdat er extra benzine in het mengsel drupt, buiten de injectiecycli om? Maar dan loopt de fueltrim perfect.

'k Kan natuurlijk de benzinepomp een keer stil leggen onder lpg-bedrijf, kijken of dat invloed heeft. Dan moet ik dus nummer 12 hebben in het hoofdzekeringkastje. Die zou van de brandstofpomp zijn.

Injectorrelais is recent vernieuwd (zegt niet altijd wat), maar mijn ervaring is dat als dat ding gaat spoken, de fueltrim heel veel procenten meer in de min gaat.