De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

aloisdecroon

Europees, Amerikaans of Japans ?

Ik gok iets Japans..

T5-4life

C70 T5 coupe LPI 1998 413 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 325 dkm

Sbv

Ries van de Zilverschuit

Tada....!

De laatsten hadden het bij het goede eind. 

Is wel een totaal andere auto om mee te rijden. Volstrekt fuctioneel, zullen we maar zeggen. Vooral gekocht om de ruimte en de betrouwbaarheid, die zich nog wel moet gaan bewijzen natuurlijk. Sleutelen doe ik liever alleen aan de Volvo. Als heb je in het het vooronder van de Previa, maar ook rond het onderstel bakken meer ruimte. Alleen achterop de motor is wel wat lastig, moet meest van onderen.

Heb de auto zonder onderhoudshistorie gekocht en voor een schappelijke prijs. Van de vorige eigenaar weet ik dat hij tig keer op en neer naar Turkije is geweest. Ben nog niets geks tegengekomen op wat dingetjes na, als donkerbruine stuurpompolie. Wel alle onderhoudsintervallen weer op 0 gezet: bougies, olie, kvs, filters, multiriem, stuurpompolie en dergelijke.

We gaan het zien, we rijden momenteel heel erg weinig. De Volvo heeft nog wel wat zorgpuntjes, zoals een fueltrim die wat instabiel is, loslatende hemel, gecorrodeerde spiegel van een koplamp en een poreus slangetje op de benzinetank vermoed ik. Komt allemaal wel.   
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

JvW

Citaat van: arjenT5R op 22-04-2021 16:34:47
:o :-X :-X :'(

Hahaha, je kunt zeggen wat je wil maar qua betrouwbaarheid wint Toyota het toch echt van Volvo. Qua uiterlijk, tja ik vind het allemaal geen schoonheden (enkele modellen uitgezonderd). En als je deze ruimte nodig hebt, dan kom je al snel op zoiets uit. Ik rij tegenwoordig ook in een Touran, puur vanwege de ruimte.

Zoepertje

Mooie kar Ries. Ik denk dat je inderdaad tijd gaat overhouden als deze net zo goed is als elke andere Toyota uit die tijd ;)
De kleur past in ieder geval. Dus nu is het Ries van de Zilverschuiten  :eusa_dance:

Ries van de Zilverschuit

Haha, ja, de zilverschuiten. Had ik nog niet beseft, maar zo is het wel.

De Volvo blijft gewoon mijn zorgenkindje met emotie, om heerlijk te roffelen en te sleutelen. Zo lang ik het leuk blijf vinden, althans. En dat is al meer dan elf jaar nu .

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 22-04-2021 10:24:52
Tada....!

......

Ries toch ....  :eusa_naughty:

;D

Begrijp het wel, oudste zoon hier met schoenmaat 50 en 1meter92+ zit ook niet meer echt lekker achterin.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: volvobug op 24-04-2021 15:04:26
Ries toch ....  :eusa_naughty:

'k Had het ook niet moeten vertellen...

Nou ja, er was echt een ruimteprobleem, anders was ik er niet aan begonnen. Toen ik tijdens de laatste zomervakantie op de laatste dag de dakkoffer bijna niet meer dicht wist te krijgen, was ik er klaar mee. Overigens gaf de Volvo met koffer en zes personen op de autobahn geen krimp, bleef lekker sleuren. De pubers worden ook groter, dus zes captain chairs zijn lekker futureproof. Plus nog wat ruimte erachter en de dakkoffer erop: we zijn voorbereid op alle scenario's.

Nog wel even verder gekeken, omdat Previa's schaars zijn en erg aan de prijs. In een Lancia Phedra 3.0 V6 gereden. Kan de Toyota niet aan tippen. Tot je vervolgens ontdekt welke risico's deze auto's herbergen, evenals zijn broertjes van Citroen en Peugeot: nee bedankt. En de Previa is toch ruimer. Dan maar wat minder vermogen. Dan neem ik het koffiemolengeluid maar op de koop toe. Ook zijn de interieurs van deze auto's duidelijk minder bestand tegen gebruik en veroudering, hoeveel mooier ook.

Ries van de Zilverschuit

Ben de remslangen op de achteras aan het vervangen. Draai ik de wartel op de carrosserie kapot. De rest ging gelukkig wel goed los. Moet ik dus even een nieuw stukje tussen zetten met een knelfitting.

Maar welke dikte hebben die koperen leidingen van onze roffels: 5mm?

Ries van de Zilverschuit

Nobody? (Ik zit momenteel niet bij de auto, kan het niet opmeten).

volvobug

Ries, als ik het grote boze internet mag geloven is het 3/16", dus 4,75 mm. Ik zal even de kelder induiken om te zien of daar nog een stukje ligt dat ik kan opmeten.

bron o.a.:https://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?t=32317
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

Heb ik ook gehad, klein stukje verder afgezaagd en met een midlock setje nieuwe flens gemaakt.
Midlock setje kan je zo lenen of brengen, waar staat je auto?

Ries van de Zilverschuit

Ben er achter door meten: 4,75 mm, inderdaad Ruud.

Nieuwe flens gaat helaas niet lukken. Van het uiteinde heb ik al een leuke wokkel gedraaid. De automaterialenhandel wil wel weer een nieuwe flens op een stukje koperleiding draaien, denk ik.

Er zit op de achteras trouwens zo'n gekke inwendig achthoekige bevestigingsnok. Zat de remleiding helemaal in vastgerot en brak ook nog eens af. Moet uit Zweden komen. Even verplicht nietsdoen dus.