Wat voor caravan?

Gestart door ramonmartin, 08-01-2012 14:16:28

Vorige topic - Volgende topic

ramonmartin

Omdat ik denk dat er hier mensen zitten met meer verstand van caravans dan ik, stel ik de vraag eens aan jullie.

Wij willen dit jaar voor het eerst een sleurhut gaan aanschaffen, maar er is zoveel keus in merken en modellen dat ik het overzicht kwijt raak.

Wat zoeken we:

- 4 persoons caravan
- toilet en douche
- liefst minimaal 1 vast bed
- maximaal 1300kg beladen (ik rij maar een 10 kleppertje)
- uiteraard verwarming
- max. 5 tot 6000 euro

Waar kan ik dan het beste naar gaan kijken, ben me nu al weken aan het oriënteren maar kom er echt niet uit ???

Help ;D

Jack v

Ik heb de sleurhut van BBS gekregen das een hobby en Douwe heeft ook een hobby alleen dan een veel resenter type. De opbouw is 6.85 m en is geschikt voor 4 personen incl natte cel en toilet + ringverwarming en keuken. De mogelijkheid van een vast bed is hier ook aanwezig dmv een afgesloten slaapkamer.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

BBS

De eerste vraag:

Kun je de caravan op eigen stallen/laten staan om hem bijvoorbeeld in te pakken?
Zo nee, hoe lang mag je hem dan aan de weg laten staan?/op een parkeerplaats?

Dit kan bijvoorbeeld de keus van een caravan al ernstig bepalen...

Vraag bij caravanstallingen na wat de maximale lengte is van de caravan die ze nog willen hebben in de stalling.
De meeste stallingen gaan namelijk niet verder dan 5-6 meter lengte.
Een douche in de caravan kun je vergeten, dan kom je in de tandemassers terecht...

Onze hut is 7 meter lang, en langer wil ik hem niet hebben.
De staanplaatsen op de meeste campings zijn niet groter en de stalling is eenbeperkende factor.
Volvoloos....

ramonmartin

Nee, ik kan de caravan niet op eigen terrein laten staan, heb een carport die ongeveer 2 meter hoog is, dus zal niet gaan passen denk ik.

Ik kan hem wel bij een boer neerzetten waar mijn opa een moestuintje heeft, en die maakt het niet uit hoe groot het ding is.
Ik heb wel al caravans gezien waar een douche in zit met maar een enkele as, maar veel zijn het er inderdaad niet.

De douche en toilet zijn toch eigenlijk een best harde eis, dit ivm met een vrouw met gezondheisklachten...

Douwe

Citaat van: Jack v op 08-01-2012 14:19:47
Ik heb de sleurhut van BBS gekregen das een hobby en Douwe heeft ook een hobby alleen dan een veel resenter type. De opbouw is 6.85 m en is geschikt voor 4 personen incl natte cel en toilet + ringverwarming en keuken. De mogelijkheid van een vast bed is hier ook aanwezig dmv een afgesloten slaapkamer.

Ik heb wel meerdere hobby's,maar als caravan heb ik een Knaus ;D.Het gewicht van deze caravan is leeg 1230 kg en met mover,voortent ,luifel en inventaris zit ik snel richting 1600 kg.Op de nederlandse wegen geen probleem, maar ik zou er niet graag de bergen mee ingaan :eusa_whistle:.De  breedte van de Knaus is 248 cm, dus echt wel een windvanger.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

ramonmartin

Ik ga er dus wel mee de bergen in (Frankrijk/Spanje), vandaar dus ook die max. 1300kg anders ga ik achteruit de berg af, en dat is niet de bedoeling. ;D

Douwe

Als ik jou was zou ik wel een caravan uitzoeken met een mover, die grotere caravans zijn moeilijk te manouvreren met de hand op oneffen terein.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

theovh

Wij hebben een hobby 455 classic achter een v70 10v lpi g3
Geen probleem hoor. Ohja incl. Drie kids en labrador, 3 atb,s kano enz.enz.

Wat heb je aan  veel paardekrachten als er een ezel achter het stuur zit.

theovh

In frankrijk gebruik ik een fles rosé als mover....

ramonmartin

Citaat van: Douwe op 08-01-2012 14:38:34
Als ik jou was zou ik wel een caravan uitzoeken met een mover, die grotere caravans zijn moeilijk te manouvreren met de hand op oneffen terein.

Gewoon met de auto tot op de plek zetten :evil:, hoe zit dat eigenlijk op veel campings, is er een beetje de mogelijkheid om tot op de plek te komen met de caravan?
Ik kan best een potje sturen met iets aan de genotknots (mag ook wel als chauffeur), maar als er totaal geen ruimte is houdt het natuurlijk snel op.

theovh

Mijn laatste plek was 250 m2
Ruimte zat om te manouvreren

widebody

Citaat van: BBS op 08-01-2012 14:22:03
De eerste vraag:

Kun je de caravan op eigen stallen/laten staan om hem bijvoorbeeld in te pakken?
Zo nee, hoe lang mag je hem dan aan de weg laten staan?/op een parkeerplaats?

Dit kan bijvoorbeeld de keus van een caravan al ernstig bepalen...

Vraag bij caravanstallingen na wat de maximale lengte is van de caravan die ze nog willen hebben in de stalling.
De meeste stallingen gaan namelijk niet verder dan 5-6 meter lengte.
Een douche in de caravan kun je vergeten, dan kom je in de tandemassers terecht...

Onze hut is 7 meter lang, en langer wil ik hem niet hebben.
De staanplaatsen op de meeste campings zijn niet groter en de stalling is eenbeperkende factor.

Er zijn meerdere type's met douche, ook enkelassers, alleen zijn die denk ik een stuk zwaarder. Onze, Kip 50tdb, heeft achter een vast bed voor een rondzit(6pers) om te bouwen naar riant bed en een douche/toiletruimte met vast toilett. 1 Nadeel ttm 1500kg volgens papieren.

De caravan die jij zoekt zal iets moeilijker te vinden zijn, 4slplaatsen, douche en toilet en max gewicht.

Succes.

FrankM

Wij zijn in het bezit van een LMC 510 RD, vast bed, toilet en douche (en dit is geen tandemasser), verwarming, boiler, magnetron, kortom van alle gemakken voorzien.
Max gewicht is 1500 KG, nu hebben wij de R ervoor staan, dus no problem.
De "gewone" V 70 trok hem echter ook met gemak.
In Duitsland in het zwarte woud geweest met flinke beklimmingen, geen probleem.
Ik zeg altijd als je naar kwaliteit wil, kijk waar het circus en de kermis mee rijd, deze moeten het gehele jaar in een caravan wonen.
Zie je toch al gauw LMC, Tabbert in beeld verschijnen.

Succes met de zoektocht.

Groeten

elianmars

Ook onze caravan (Eifelland TKM 520 Holiday Special) heeft een vast bed, toilet en douche en is een enkelasser. Alleen is daarvan ook het max. gewicht 1500 kilo. Het zal lastig worden om een caravan te vinden, waar dit alles in zit, maar max. 1300 kilo op kenteken heeft.

RRRRR_Ramon

KIP caravans zijn licht en hebben een hoog laadvermogen. Ik sprak eens mensen op vakantie met een Hobby caravan die maar 100 kg aan spullen mee mogen nemen en dat is echt heel erg weinig. De persoon in kwestie rijdt dan altijd in te zwaar beladen toestand met een auto die ook nog aan de limit zit. Het was een Hobby van 5,20m met een maximaal gewicht van 1500 kg. De auto was een V50 2.0D, die dat dan ook precies mag trekken. Dat moet je niet willen volgens mij.

Het laadvermogen gebruik je dan voor de inventaris. Denk aan 1 of 2 gasflessen, een voortent/luifel met stokken, paar stoelen, een tafel, keukengerei, BBQ, kleding etc. Je zit dan zo over de 250 kg, denk daar bij aanschaf aan.

Wij hebben een KIP 48T Grey Line die totaal 1300kg mag wegen. Het ledig gewicht is 911kg, dus hij heeft 389kg laadvermogen. Probeer dat nog maar eens te vinden bij andere populaire merken! Het is wel een oude caravan uit 1992 maar KIP is echt heel goed en robuust. Er zit een WC in met wastafeltje, 3 pits gasstel, ringverwarming, koelkast, rondzit etc. in. Er is een groot 2 persoons bed (200x160) aan de voorzijde en soort twijfelaar 200x130) aan de andere kant. Modernere caravans hebben vaak meer flexibele slaapplaatsen met stapelbedden. Wij sliepen tijdens vernachtingen tijdens de reis er wel eens in met 5 personen (2 volwassenen en 3 kinderen van toen ca. 9, 10 en 12). Op het vakantieadres ging het kleine grut in een aparte tent.

Nu rijden we ermee met de V70 2.5D AT, maar daarvoor ook met een 855 10 klepper. Je moest dan iets minder haast hebben maar het ging wel door de bergen van Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië. De V70 heeft geen probs met de KIP en rijdt zeker niet voorop in de file de berg op. Wel voorop maar dan met een grote voorsprong op de rest...  ::)

Ik kan niet in je portemonnee kijken maar een lichte caravan met een hoog laadvermogen is het overwegen waard. Bedenk ook dat je met een tandemasser op veel campings niet welkom bent. Je rijdt het gras aan poeier met een dubbel stel en daar zijn veel campinghouders niet van gecharmeerd.

Succes met de zoektocht!

Plaatje van de combi:

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪