Wat voor caravan?

Gestart door ramonmartin, 08-01-2012 14:16:28

Vorige topic - Volgende topic

francois

nou ramon je heb een hoop informatie

wij zelf hebben 8 jaar geleden de eerste caravan gehuurd
een week mee op vakantie geweest of alles wel naar wens ging
je weet maar nooit
zou zelf eens na denken om eerst te huren
bergland in stein kunnen je hier wel bij helpen

nu 8 jaar later  zijn we nog steeds blij als we met de caravan op stap gaan
je bent zo vrij als een vogel

grfr   

pwberg

Wij zijn sinds eind 2010 de gelukkige eigenaren van een Knaus Azur 380 uit 1985 (!). Gekocht voor een wereldprijs van 550 euro en al voor een veelvoud plezier aan gehad. Hierin heb ik zelf aan de voorkant, boven de treinzit, een stapelbed voor de kidz geplaats en aan de achterkant (op de rondzit) slapen we zelf. Feitelijk is dit een semi-vast bed, omdat we dit op de camping bijna nooit afhalen. Douche hebben we niet, maar indien aanwezig meestal aan de krappe kant (zacht uitgedrukt). Chemisch toilet staat afgeschermd in de voortent. Max gewicht is zo'n 900 kg, toen hij vorig jaar richting Frankrijk achter de TDI hing merkte ik het niet eens  ;D Tsja, het is een oudje maar in goede staat en voldoet voor onz (man, vrouw en kidz 3 en 5) perfect.

Resumé:

Citaat van: ramonmartin op 08-01-2012 14:16:28
- 4 persoons caravan - zelf zo gemaakt
- toilet en douche - semi-check
- liefst minimaal 1 vast bed - semi-check
- maximaal 1300kg beladen (ik rij maar een 10 kleppertje) - ruime check
- uiteraard verwarming - check, ringverwarming aanwezig
- max. 5 tot 6000 euro - check, aankoopprijs 10% hiervan

Enkele foto's te vinden in http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,51716.0.html
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

ramonmartin

Citaat van: francois op 08-01-2012 20:59:27
nou ramon je heb een hoop informatie

wij zelf hebben 8 jaar geleden de eerste caravan gehuurd
een week mee op vakantie geweest of alles wel naar wens ging
je weet maar nooit
zou zelf eens na denken om eerst te huren
bergland in stein kunnen je hier wel bij helpen

nu 8 jaar later  zijn we nog steeds blij als we met de caravan op stap gaan
je bent zo vrij als een vogel

grfr  

Eentje huren is wel een optie, maar als ik die prijzen zie word het al wat minder, 1200 euro voor 3 weken :o

Voor dat bedrag kan ik er net zo goed eentje kopen en wegflikkeren als het niet bevalt. :eusa_whistle:

We zijn al een paar keer met een flink grote tent van Coleman weggeweest en dat is wel bevallen, maar aan een tent kleeft 1 groot nadeel, als je aankomt en het waait of regent ben je aan het klooien om hem op te zetten, plus dat ik hem meestal alleen op moet zetten ivm handicap van de vrouw.

Een caravan daarentegen zet je neer, pootjes uit en je kan bij wijze van spreken als het bed induiken.
Vandaar ook dat we vorig jaar de tent plus bagagewagen de deur uit hebben gedaan en dit jaar een caravan willen gaan halen.

ramonmartin

Citaat van: pwberg op 08-01-2012 21:04:58
Wij zijn sinds eind 2010 de gelukkige eigenaren van een Knaus Azur 380 uit 1985 (!). Gekocht voor een wereldprijs van 550 euro en al voor een veelvoud plezier aan gehad. Hierin heb ik zelf aan de voorkant, boven de treinzit, een stapelbed voor de kidz geplaats en aan de achterkant (op de rondzit) slapen we zelf. Feitelijk is dit een semi-vast bed, omdat we dit op de camping bijna nooit afhalen. Douche hebben we niet, maar indien aanwezig meestal aan de krappe kant (zacht uitgedrukt). Chemisch toilet staat afgeschermd in de voortent. Max gewicht is zo'n 900 kg, toen hij vorig jaar richting Frankrijk achter de TDI hing merkte ik het niet eens  ;D Tsja, het is een oudje maar in goede staat en voldoet voor onz (man, vrouw en kidz 3 en 5) perfect.

Resumé:

Citaat van: ramonmartin op 08-01-2012 14:16:28
- 4 persoons caravan - zelf zo gemaakt
- toilet en douche - semi-check
- liefst minimaal 1 vast bed - semi-check
- maximaal 1300kg beladen (ik rij maar een 10 kleppertje) - ruime check
- uiteraard verwarming - check, ringverwarming aanwezig
- max. 5 tot 6000 euro - check, aankoopprijs 10% hiervan

Enkele foto's te vinden in http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,51716.0.html

Stapelbed is geen optie, we zijn met zijn tweetjes, maar af en toe zullen opa en oma meegaan op korte tripjes en die kan ik moeilijk zeggen om te gaan klimmen. ;D

Vast toilet moet er echt inzitten, vrouw heeft ziekte van crohn en dan is 5x of meer per dag op zo'n chemisch toilet in de voortent niet echt een optie.

BBS

En als je d'r eindelijk 1 hebt die je aan staat wil je ook niet meer zonder.
Gevaar is wel dat je steeds groter wilt.

Wij zijn begonnen met een Adria 310 :o, en via een Avento, Kip, Hobby nu onze huidige hut.
De voortent is ook gegroeid van 2 meter diep naar 2,40 mtr. diep, 2,50meter, naar 2,75 meter.
De laatste voortent die we gekocht hebben is 3,5 meter diep en goed voor 17,2 M2 vloeroppervlak. Tel daar nog een uitbouw bij en een voortentluifel van 2,50 meter en je weet precies hoe groot je kampeerplaatsje moet zijn ;D

Wij hebben aan een plaats van 80M2 niet meer genoeg :o 8)
Volvoloos....

pwberg

Citaat van: ramonmartin op 08-01-2012 21:26:05
Stapelbed is geen optie, we zijn met zijn tweetjes, maar af en toe zullen opa en oma meegaan op korte tripjes en die kan ik moeilijk zeggen om te gaan klimmen. ;D

Vast toilet moet er echt inzitten, vrouw heeft ziekte van crohn en dan is 5x of meer per dag op zo'n chemisch toilet in de voortent niet echt een optie.

2 x agree  :)

Bedoelde feitelijk alleen te zeggen dat je met een blikje geluk in de broekzak en afhankelijk van je eisen / wensenpakket voor een zeer scherpe prijs een leuke caravan kunt kopen...
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Midicijnman

Wij hebben een Eriba Swing 460. Deze heeft geen douche, maar wel een boiler voor warm water, een toilet en een vast bed waar ik (1,90 m) languit in kan liggen. Het is een dwarsbed dat voorin de caravan zit. Altijd al een dwarsligger geweest  :P
Het totaalgewicht van de caravan is 1350 kg en hij laat zich prima voortslepen met een tienklepperende roffel.
Zie: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,43884.msg886016.html#msg886016

Nu rijden we met een 2.5T automaat. Als je niet oppast, trek je zo de trailer onder die hut vandaan!
Hier zie je het stelletje in vol bedrijf...
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41353.msg1147238.html#msg1147238

Het voordeel van de Hymer/Eriba is dat hij vrij hoog is van binnen. Ik kan rechtop staan zonder ergens tegenaan te knallen. Verder is het een comfortabele caravan met ringverwarming, warmwater, een vast (chemisch) toilet, een lekker bed, veel bergruimte en een rondzit. Met een flinke voortent erbij is het echt een feest om mee op reis te zijn.

De Volvo's zijn prima auto's om een caravan mee te trekken. Je merkt er vrij weinig van. Mijn laatste on-Volvo was een Toyota Avensis Verso en die had er heel wat meer moeite mee! Nu rijdt ik 100 op de autoroute zonder enig probleem. Tip: ga langdurig op een veilige afstand in de slipstream van een vrachtwagen rijden. Dat scheelt ENORM in de brandstof (1 op 9 in plaats van 1 op 5).

tackle

ik  heb een kip 490 gehad, leuke startcaravan, alleen was hij van 1991 dus zo karig en spartaans als maar kan. Overigens wel enorm degelijk, dat wel.
Daarna een hobby 450 de luxe. Heerlijke wegligging had die caravan, mede door de beste koppeling die er mijns insziens ooit is gemaakt, de winterhoff.
De hobby had een enorm dakluik, dat je open kunt schuiven. Verder konden alle ramen open, en dat vind ik belangrijk.
Nadeel, truttige gordijntjes, maar die zijn er zo af.

joebar

Ik heb 2 jaar terug een ducato camper gekocht in Dld, voor 1400 euro...
Had douche , toilet, zonnepanelen, sattelietontvanger, met flatscreen, airco, keuken, verwarming, boiler, generator, enz 6 slaapplaatsen, enige nadeel ( voor mij) 75 pk diesel... vorig jaar een turbodiesel blok gekocht, met 125 pk, maar voordat ik die er in heb gebouwd, hele zooi hier verkocht voor 3000,-

Misschien een optie, wij deden de motoren op de aanhanger erachter, maar als je echt wilt trekken, zou ik voor een camper gaan

ramonmartin

Citaat van: pwberg op 08-01-2012 21:41:58
Citaat van: ramonmartin op 08-01-2012 21:26:05

2 x agree  :)

Bedoelde feitelijk alleen te zeggen dat je met een blikje geluk in de broekzak en afhankelijk van je eisen / wensenpakket voor een zeer scherpe prijs een leuke caravan kunt kopen...

Dat ben ik met je eens, ik heb als max 5/6000 euro gezet, maar iedere euro minder vind ik helemaal niet erg ;D

Ik heb ook nog de tijd, als het verlof goedgekeurd wordt zal ik in Juni vertrekken.

ramonmartin

Citaat van: Midicijnman op 08-01-2012 21:54:39
Wij hebben een Eriba Swing 460. Deze heeft geen douche, maar wel een boiler voor warm water, een toilet en een vast bed waar ik (1,90 m) languit in kan liggen. Het is een dwarsbed dat voorin de caravan zit. Altijd al een dwarsligger geweest  :P
Het totaalgewicht van de caravan is 1350 kg en hij laat zich prima voortslepen met een tienklepperende roffel.
Zie: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,43884.msg886016.html#msg886016

Nu rijden we met een 2.5T automaat. Als je niet oppast, trek je zo de trailer onder die hut vandaan!
Hier zie je het stelletje in vol bedrijf...
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41353.msg1147238.html#msg1147238

Het voordeel van de Hymer/Eriba is dat hij vrij hoog is van binnen. Ik kan rechtop staan zonder ergens tegenaan te knallen. Verder is het een comfortabele caravan met ringverwarming, warmwater, een vast (chemisch) toilet, een lekker bed, veel bergruimte en een rondzit. Met een flinke voortent erbij is het echt een feest om mee op reis te zijn.

De Volvo's zijn prima auto's om een caravan mee te trekken. Je merkt er vrij weinig van. Mijn laatste on-Volvo was een Toyota Avensis Verso en die had er heel wat meer moeite mee! Nu rijdt ik 100 op de autoroute zonder enig probleem. Tip: ga langdurig op een veilige afstand in de slipstream van een vrachtwagen rijden. Dat scheelt ENORM in de brandstof (1 op 9 in plaats van 1 op 5).

Qua hoogte van de caravan en en lengte van het bed maakt het niet veel uit, ik ben maar 1.75m en vrouw nog een tikje kleiner. ;D

Achter een vrachtwagen gaan hangen zal ik dus niet gaan doen, heb zelf een hekel aan mensen die dus dikwijls tientallen kilometers achter me gaan hangen met een caravan, je bent op dat moment alleen nog maar in je spiegels aan het kijken om in de gaten te houden of ze je toevallig toch niet voorbij komen (slingeren).

Midicijnman

Ik heb het ook niet over 20 meter. De slipstream van een vrachtwagen die 90 km/u rijdt is meer dan 120 m lang. In dat gedeelte achter de wagen is de lucht 'dunner' om doorheen te rijden. Ook als vrachtwagenchauffeur maak je daar dikwijls gebruik van. De afstand tot de vrachtwagen die ik dus aanhoud is zo groot dat ik niet de indruk wek in te willen halen. Daar kunnen nog vier vrachtwagens tussen.
Je hebt wel gelijk over dat slingeren. Dat komt door diezelfde luchtstroom. Als ik door een vrachtwagen wordt ingehaald (ja, het gebeurt!) wordt de caravan er naartoe gezogen door de verminderde luchtdruk tussen de beide voertuigen. Vooral als er weinig ruimte op de weg is, is dat een hele gevaarlijke actie. En tien minuten later komt meneer dan zelf niet tegen een helling op...
Wanneer ik zelf een vrachtwagen rijdt (gebeurt soms ook...) is er één ding dat ik altijd doe: afstand houden! En dan wordt je continue ingehaald door pepernoten die twee minuten eerder in de berm willen liggen.

Nog even over de caravans: ik weet uit ervaring dat er ook kwalitatief mindere exemplaren tussen zitten. De meeste van die franse apparaten vallen echt uit elkaar waar je bijstaat. Goedkoop is duurkoop dus. Op de tweedehands markt kun je hele mooie en goede caravans kopen. Kijk vooral naar de constructie van kasten en meubels. Kieren tussen verschillende onderdelen en scheef gemonteerde panelen. Een goede caravan zit, net als een goede auto, strak in elkaar en gaat tientallen jaren mee. De betere merken (en ik laat mij hier graag aanvullen...):
Hymer/Eriba
Hobby
Fendt
Burstner
Kabe
Dettlefs
Avento
TEC
Wilk

Succes!

Broabander

Dettleffs van mijn ouders zit na 20 jaar nog steeds goed in elkaar, ondanks gebruik met kinderen minimaal 5 weken per jaar, seizoensstallingen buiten etc, en van binnen nog steeds niet gedateerd. Redelijk kaal, dat wel, maar niet oubollig ofzo.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

CrosssCountry 2.5T

Een beetje VOLVO rijder doet het met een SMV, Polar of Solifer toch? En als dat te oud is, een KABE.

Maar ook ik heb "gewoon" een Hobby (de "piep" (Wir leben autos) onder de caravans)  :)

capri

Voor 6000 euro koop je een leuke caravan.

Het nieuwe spul is een drama en caravans en campers zijn slechter geworden en daarmee bedoel ik de opbouw en het interieur mee, onderstellen zijn bijna allen gelijk

In de bouwjaren 1995 -2003 moet je gaan kijken.  

Tec
fendt
wilk
eriba nova

Hobby niet aan beginnen, slecht interieur en een torsieas die vaak stuk gaat.

Oude kip caravans zijn zeer gevoellig voor lekages en de meeste zijn dus verrot aan de voorkant, elektrisch gedeelte bij de jongere en duurdere modellen zijn zeer storingsgevoellig.    

Chateau en beyerland ook zeer gevoellig voor vochtinwerking aan de voorkant, repareren kost als snel 1500-2000 euro.

Ook letten op een zachte verende vloer, het injekteren repareren kost rond de 500 euro.

Banden liever niet ouder dan 6 jaar.

Particulier gaan kijken, dealers zijn vaak te duur.    

:)