Accu verplaatsen naar de kofferbak

Gestart door MarkoC70T5, 10-01-2012 09:25:35

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Citaat van: MarkoC70T5 op 11-01-2012 07:36:39
Citaat van: thuur op 10-01-2012 21:42:48
Citaat van: Hengeveld op 10-01-2012 13:49:34
Citaat van: daytonawim op 10-01-2012 13:42:09
Je startmotor zit toch rechtstreeks op de accu, of zit ik er nu naast.
de stuurdraad van de startmotor loopt wel gewoon over het boordnet.

Startmotor is idd ongezekerd.

De kabel tussen accu en startmotor is een smeltkabel (kijk maar in het schema). Wel degelijk een soort van zekering dus.
Staat daar ook bij wanneer (hoeveel A) hij zou smelten?

Nee. Sowieso vraag ik me af hoe dit in de praktijk moet werken.. Een startmotor is makkelijk 1,5 tot 2 pk (=maal 1360 voor de Watts!) daarmee kan ik ook kortstondig wel een fikkie maken. Daarbij heb je langdurig aan een half ampere ook wel genoeg om iets in  de fik te laten vliegen...

Gr :eusa_think:

MrCain

Moest het toch ff weten  ;D

Heb net de start stroom gemeten van mn T5 => maximaal 133.7 A  :o

Is toch een serieuze stroom......
Net wat Thuur al zei : hier kan je dus mee lassen  ;)
Is wel iets waar je rekening mee moet houden.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MarkoC70T5

Citaat van: MrCain op 11-01-2012 15:15:31

Dat is best veel  meer dan de 35mm kabel zou moeten kunnen verdragen op 5 meter.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

MrCain

Citaat van: MarkoC70T5 op 11-01-2012 15:44:11
Citaat van: MrCain op 11-01-2012 15:15:31

Dat is best veel  meer dan de 35mm kabel zou moeten kunnen verdragen op 5 meter.

Klopt maar is wel kortstondig : denk aan seconden.

Misschien beter 50mm2 gaan gebruiken? Is dacht met isolatie iets van 1.5 cm dik of zo...is wel erug dik...
Denk dat de 35 mm2 ook wel gaat hoor : is maar kortstondige stroom piek (dacht dat deze kabel max 125 A continu kon hebben)

michel500

bij mijn Alfa Romeo Spider zit de accu ook in de achterbak, de Massa zit daar aan het chassis.

Er gaat 1 kabel naar de startmotor en  daarvandaan vertrekt er weer een naar de zekeringkast
nu komt mijn spider uit 1978 dus wie weet is alles nu anders, (maar deze doet het al eem paar jaartjes zo)

gr
Michel
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor
850 20v 1996 LPG->V70RAWD 1997->V70 2.0T5 1997 LPI

UserID6342

Op de 760 heb ik ook alle + en - kabels vernieuwd en ook diegene die naar de startmotor toegaan.  Ligt nu een 50 mm2 kabel in terwijl er een 35 mm2 kabel uitkwam.  Beide kabels zijn geen smeltkabels, starter trekt tijdens het uitklappen van de bendix / ronddraaien iets meer als 200 Amp. Dit wel voor een 6 cilinder diesel in lijn, maar je praat wel over ruim 2400 Watt = 3.26 Pk.

Dit zijn m.i. geen kabeltjes om zo maar even wat mee te experimenteren.  Overigens zit er ook geen zekering tussen de startmotor en accu gemonteerd bij mij.

UserID6342

Voordat ik het vergeet en er dadelijk weer commentaar overkrijgt, er zit een revisiestarter in met een groter vermogen als normaal.

thuur

Citaat van: michel500 op 11-01-2012 15:55:48
bij mijn Alfa Romeo Spider zit de accu ook in de achterbak, de Massa zit daar aan het chassis.

Er gaat 1 kabel naar de startmotor en  daarvandaan vertrekt er weer een naar de zekeringkast
nu komt mijn spider uit 1978 dus wie weet is alles nu anders, (maar deze doet het al eem paar jaartjes zo)

Ik vind Italianen en Fransozen toch niet echt een toonbeeld van hoe je met elektra moet omgaan :eusa_shifty:

Citaat van: MrCain op 11-01-2012 15:46:22
(dacht dat deze kabel max 125 A continu kon hebben)

Dan kan er best wel een piek van 250A doorheen hoor ;)

Gr 8)

edit: overigens vind ik jullie benadering verkeerd. Een stilstaande elektromotor trekt in theorie oneindig veel stroom. In de praktijk wordt er alles aan gedaan om dit te realiseren. Het lijkt mij dus beter om vanuit de accu te redeneren: Wat is de maximale stroomafgifte? :D

MrCain

Citaat van: thuur op 11-01-2012 19:28:28
Citaat van: michel500 op 11-01-2012 15:55:48

Er gaat 1 kabel naar de startmotor en  daarvandaan vertrekt er weer een naar de zekeringkast

Ik vind Italianen en Fransozen toch niet echt een toonbeeld van hoe je met elektra moet omgaan :eusa_shifty:

Citaat van: MrCain op 11-01-2012 15:46:22
(dacht dat deze kabel max 125 A continu kon hebben)

Dan kan er best wel een piek van 250A doorheen hoor ;)

Gr 8)

edit: overigens vind ik jullie benadering verkeerd. Een stilstaande elektromotor trekt in theorie oneindig veel stroom. In de praktijk wordt er alles aan gedaan om dit te realiseren. Het lijkt mij dus beter om vanuit de accu te redeneren: Wat is de maximale stroomafgifte? :D

De maximale start stroom die ik gemeten heb was 133.7 A (gemeten met stroomtang met de fluke op max piek meting) misschien dat deze niet de volledige piek heeft gemeten.... maar is toch wel serieus
Maar van de accu uitgaan is eigenlijk best wel een beter idee.... :eusa_think: Smart thinking!!  :eusa_clap:

Citeerbij mijn Alfa Romeo Spider zit de accu ook in de achterbak, de Massa zit daar aan het chassis.

Ik vind Italianen en Fransozen toch niet echt een toonbeeld van hoe je met elektra moet omgaan

Jij zegt t maar ik dacht het  ;D

daytonawim

Citaat van: MrCain op 11-01-2012 10:17:52
Citaat van: daytonawim op 11-01-2012 09:54:11
Citaat van: NinaPaul op 10-01-2012 21:05:52
Noem me 1 fabrikant die maar 1 kabel toepast.

de kabel heeft piek spanning?

ach, jij wil het weer eens beter weten en noemt mij dan eigenwijs.

veel plezier er mee zou ik zeggen.

FIAT  :eusa_whistle: :eusa_whistle: :eusa_whistle:

We hebben het hier over Auto's hé  ;D

Hij stelt een vraag en krijgt natuurlijk een passend antwoord, overigens een Fiat door Pininfarina ontworpen
en gebouwd, das dan toch echt wel een auto  :eusa_whistle: :eusa_whistle: