Testrit 850 T5 Estate met een dubbel gevoel

Gestart door RiK1200RS, 14-01-2012 22:19:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

RiK1200RS

Beste mede-forummers. Vanmiddag ben ik wezen kijken naar een T5 Estate die ik op internet tegen ben gekomen.
Volvo 850 T5 2.3 Automatic uit 1994 met 347.xxx op de klok, vraagprijs 1800 euro.


Na aankomst bij de huidige eigenaar even van gedachten gewisseld en even een rondje om de auto gelopen. Op de gebruikelijke gebruikerssporen na (het is immers geen nieuwe auto) werd een proefrit geopperd door de eigenaar.
De afstandsbediening van de CV en alarm waren niet meer present, hiervoor had hij een zekering uit de kast getrokken.

Starten ging prima (viel wel op dat de auto al wel warmer was, hij was eerder op de dag boodschappen wezen halen) en de automaat voelde (naar wat ik ken) wel ok aan. Vanaf huis richting een parkeer terrein vertrokken nogmaals een rondje om de auto gelopen en de kap opengegooid. Tot zover, nog steeds niets speciaals. Na het doorrijden binnen de kom viel me op dat de auto wat naar rechts trok. Wat als in, stuur goed vasthouden. Maar we geven niet op, even rustig warm rijden en door naar de snelweg.

Bij het indrukken van het gaspedaal voelde je alle paarden vrijkomen, niets mis mee ;) Echter toen ik in de spiegel keek, zag ik wel dat er
achter me het een en ander aan wolken (lijkende op wat je wel eens tegekomt bij TDI die de turbo aanspreekt). Toen had ik wat vraagtekens.
Hoewel ik er geen ervaring mee heb, besloot ik rustig door te rijden en even te stoppen bij een tankstation. Na de motor uitgezet en even een telefoontje gepleegd met het thuisfront. Na het telefoontje de auto weer
gestart en toen kwam er een aardige rookpluim aan de achterkant van de auto. Hierop heb ik besloten terug te rijden en me weer te melden bij de eigenaar.

Na een kop koffie wilde ik toch alles even laten bezinken en hier en daar nog mijn licht op te steken (iets wat ik misschien beter
ook van te voren had moeten doen). Omdat er toch wat dingen "tegenvielen" (rook bij accelereren en starten, kilometer teller en dagteller die
niet meer lopen dus geen bevestiging dat er echt 347.xxx op de klok staat, geen onderhoudshistorie op papier, naar rechtstrekken bij het rijden).

Wat zouden jullie doen bij een soortgelijke rit? Alvast bedankt voor jullie reacties!

SnoobyDoo

Hmmm.. benieuwd hoe de T-5ers hiernaar kijken..

Ik doe es een voorzetje a la Johnny van 't Schip in zijn beste tijd... aankoopprijs x 2 is een fijne T-5?

Richie: All right! Take it easy you bitch! I mean, Your Bitchness..I mean Lady Bitch of, oh God Eddie, what do you call them? Eddie: Jugs, what do you call em?

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

stefanhuijser

(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Sem

Een 850 is heel snel warm overigens.. je hebt maar 2km nodig en dan is ie al op bedrijfstemperatuur. Wat de rook betreft.. Ik denk dat de Turbo aardig heen is. Dat is een duur grapje op een auto van €1800,-, maar aan de andere kant is er ook vast een gebruikte turbo te vinden.

kyro

laat 'm anders is in bij je (vaste) garage nakijken, en vertel daar je bevindingen !!
krijg je misschien 'n beetje kijk op de te maken kosten ?

stefanhuijser

Ik denk dat er voor 1800 euro wel een betere te vinden is..
Trekken kan iets kleins zijn maar voor hetzelfde geld is er wel iets serieus mis.

Gebruikte turbo met montage kost ook een boel en dan moet de verdere stage nul nog beginnen.
Misschien dat er een forumlid uit de buurt eens mee wil kijken?

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

The Demon

Het naar rechts trekken is (zeer waarschijnlijk) een kwestie van uitlijnen, let wel op dat de K*tFit e.d. vaak niet weten dat een 850 een vierpuntsuitlijning betreft.
Ga dus naar een goede bandenhandel/garage.

Groet,
The Demon.

RiK1200RS

Bedankt voor de reacties! Zeker dingen waar ik iets mee kan. Maar opmakende uit de berichten lijkt het me verstandiger om deze T5 te laten staan. Even voor de duidelijkheid, ik ben niet perse op zoek naar een T5, maar wel de 850 Estate.


stefanhuijser

Dirk342 heeft nog een v70 TDI te koop staan.. Misschien eens een PB aan wagen?
Wie weet is dat wat?

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Jack v

kijk eens bij de aangeboden auto's hier op het forum. Staat ook wel leuk spul tussen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

TonV70R

Misschien toch wel even handig te vermelden waar deze staat en wat het kenteken is.
Dat scheelt anderen soms weer een ritje/bezoekje voor niets.
Succes met de verdere zoektocht.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

RiK1200RS

Het gaat om de JP GZ 57. Staande in Huizen.

Lammert

Mijn advies is ook afblijven. Voor die prijs kan je absoluut beter vinden. Meerdere 850's bekijken is heel erg leerzaam, tenminste dat was t voor mij wel. Ik ben pas gevallen voor de vijfde (FYI: een 2.0 T-5 met 252k op de teller voor 1700 euro)

Ludo

Citaat van: Sem op 14-01-2012 22:44:07
Een 850 is heel snel warm overigens.. je hebt maar 2km nodig en dan is ie al op bedrijfstemperatuur.

Sem, hoe lang rij jij al 850-x70?.  ::)