Kosten lease-auto voor de werkgever

Gestart door Spin!, 24-01-2012 17:03:38

Vorige topic - Volgende topic

Spin!

Zijn hier mensen met een eigen bedrijf een een leaswagen-park? Of mensen die op de financiele administratie zitten en ook kennis van zaken hebben?

De vraag is als volgt. Wat zijn de netto kosten voor het leasen van een auto voor de werkgever?
Dus stel dat een maandbedrag ex brandstof voor een auto op 1000 euro ex btw zit (volgens mij worden die prijzen altijd ex btw aangegeven), hoeveel is dat netto voor de werkgever. Is alleen de btw aftrekbaar of zitten er nog meer aftrekposten op? Of, komt er juist nog wat bij aan onvoorziene kosten?

Reden van de vraag is dat ik vanaf volgende week mag gaan handelen over een nieuwe functie binnen het bedrijf, waardoor ik per dag 2 uur meer reistijd heb en 2x zoveel km's ga rijden en ik al aan de max. reiskostenvergoeding zit, dus ik ga aansturen op een lease kar. Maar omdat ik nu al het antwoord verwacht: das te duur, wil ik even weten wat een werkgever daadwerkelijk kwijt is aan een leasebak.

Er zijn een aantal kosten voor het bedrijf die omlaag gaan als ik van functie wissel. Daarbij vervallen dan ook allerlei vergoedingen voor mij. Als ik dan alles bij elkaar optel en aftrek, dan zou een leaseauto niet veel ongustiger zijn. Maar hangt wel af van de netto kosten leasewagen voor de werkgever.

Lang verhaal, maar als iemand het weet...kan ik aan het rekenen ;D
Dank alvast.

www.vm-parts.nl

NinaPaul

Zeer kort

Huidige kosten werkgever:
Onbelast gelijk of minder dan € 0,19 per kilometer. (Ook zonder premie)
Belast vergoeding hoger dan € 0,19 per kilometer. (deel dat hoger is wel premie en voor de belastingdienst als loon)
(Bron: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_vervoer/index.html)

http://www.kostenverlaging.nl/Default.aspx?tabid=167
hier vind je veel informatie hoe een bedrijf kan besparen
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

CarolineB

Kan je hier iets mee?

http://www.hr-kiosk.nl/xbook/id/6577

Staat een berekening over het verschil lease en kilometervergoeding voor wg en wn.

petrolhead

Bron belastingsdienst.

U leaset een auto voor uw onderneming

Een leaseauto hoort niet tot het vermogen van uw onderneming. Maar uw onderneming draagt wel de kosten, zoals leasetermijnen en brandstof. Verder gelden voor een leaseauto dezelfde regels als voor een gekochte auto. U mag de kosten aftrekken van de opbrengsten. Als u de leaseauto privé gebruikt, moet u uw privégebruik van de autokosten aftrekken.
De leasemaatschappij brengt u btw in rekening. Deze kunt u als voorbelasting aftrekken, voor zover u prestaties verricht die met btw zijn belast.

UserID6342

Met als belangrijkste verschillen: optional en financial lease.  Het laatste heeft bij mij altijd voordelen gehad (als werkgever zijnde) omdat je de auto's meteen op de balans kunt zetten.  Bij beide zijn in principe alle kosten aftrekbaar voor de werkgever.

Spin!

Hmm ja hier kan ik wel wat mee. Het is natuurlijk een spel waarbij je moet bluffen en niet af moet laten bluffen....altijd leuk die salaris onderhandelingen.

Ik zal vast verklappen dat we een koeriersdienst á 15.000 op jaarbasis kwijt zijn als ik de nieuwe functie ga bekleden...daar mag wel een beetje van in het salaris worden gestopt dacht ik zo.

Dank voor uw reactie!  ;)

www.vm-parts.nl

Kingfisher

Citaat van: Dirk342 op 24-01-2012 18:52:31
Met als belangrijkste verschillen: optional en financial lease.  Het laatste heeft bij mij altijd voordelen gehad (als werkgever zijnde) omdat je de auto's meteen op de balans kunt zetten.  Bij beide zijn in principe alle kosten aftrekbaar voor de werkgever.
Full operational moet binnenkort volgens mij ook op de balans volgens de nieuwste IFRS regelgeving.

@Spin, ik ben dan geen financieel expert mbt ondernemingen maar als je andere leasegerichte vragen hebt, mag je altijd ff PB'en. Ik ben werkzaam als wagenparkbeheerder en was daarvoor ruim 10 jaar lease-adviseur voor een grote leasemij. Altijd bereid tot verstrekken van info.

Succes met de onderhandelingen!

Ben

Hou je ook rekening met de bijtelling als je in een leaseauto gaat rijden.

En de 19cent KM vergoeding lijkt op de schop te gaan.

Ludo

Citaat van: Spin! op 24-01-2012 21:19:52
....altijd leuk die salaris onderhandelingen.

Onderhandelen. ???

5000 netto per maand, of je doet het maar zelf...

:evil:

reneetje

Voor werkgever is nog steeds de goedkoopste vorm het zelf kopen/beheren van de auto ipv de lease vorm.
Voorwaarde is wel dat men wel "auto minded" moet wezen , scherp koopt en onderhoud.
En ja , dat kost geld (lees liqiude middelen) en dat moet er wezen.

Altijd beter dan al die leen vormen verpakt in mooie termen (lease zo en lease dat  :-\ ) , het bewijs is deze crisis waar we nu mee te maken hebben.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

razorx

Citaat van: reneetje op 24-01-2012 22:57:10
Voor werkgever is nog steeds de goedkoopste vorm het zelf kopen/beheren van de auto ipv de lease vorm.
Voorwaarde is wel dat men wel "auto minded" moet wezen , scherp koopt en onderhoud.

Altijd beter dan al die leen vormen verpakt in mooie termen (lease zo en lease dat  :-\ ) , het bewijs is deze crisis waar we nu mee te maken hebben.
Yes!

Geld lenen kost geld.
Sommigge ondernemers lenen geld als ze het niet hebben en komen daar succesvol door, anderen niet.
Ik geef geld dat ik niet heb niet uit.

Is niet bedoeld als moralistisch pleidooi overigens. en de TS heeft nog niet eens een echt antwoord op zijn vraag. ;)

jacar

het lease bedrag dat een werkgever kwijt is is afhankelijk van de investering (aankoopwaarde auto) die moet worden gefinancierd (rente) de looptijd van het leasecontract (dat bepaald de afschrijving (wanneer je een auto na 3 jaar inruild schrijf je per jaar veel meer af dan wanneer je er 5 jaar mee rijdt) en het aantal km dat je ermee rijdt (bepalend voor de afschrijving (meer km =  meer onderhoud) en de onderhoudskosten (deze kunnen in het lease bedrag zitten of apart moeten worden afgerekend). Kortom er zijn erg veel variabelen.

Als voorbeeld een modale wagen (VW Golf 1.4 TSI (cat prijs 23.815) met een looptijd van 4 jaar en 25.000 km per jaar dan kom je op een maandbedrag van +/- EUR 430 ex BTW en ex brandstof)

Voor de werkgever zijn de BTW terugvorderbaar en is het restant als kosten aftrekbaar van de winst (daar hoeft minder belasting over betaald te worden, hoeveel is afhankelijk van de rechtsvorm van het bedrijf)

In alle gevallen zal het voor een werkgever goedkoper zijn om EUR 0.19 per km te vergoeden maar dat vergt een hoop administratie en dat willen niet alle werkgevers dat. Ook deze EUR 0,19 is voor de werkgever aftrekbaar.

Afgezien van de kosten van de werkgever heb je zelf nog bijtelling (14, 20 of 25% van de cataloguswaarde per jaar)

Ik hoop dat dit je wat wijzer gemaakt heeft

Marc O.

Citaat van: reneetje op 24-01-2012 22:57:10

Zo doen wij dat ook. We hebben 2 Audi's A4, een Passat CC, Volvo C30, Renault Laguna en Seat Ibiza. Allemaal 'met de kop eraf' gekocht, behalve de Seat (dat is een nieuwe).
...The Nile isn't just a river in Africa...

JvW

Citaat van: jacar op 24-01-2012 23:23:13
het lease bedrag dat een werkgever kwijt is is afhankelijk van de investering (aankoopwaarde auto) die moet worden gefinancierd (rente) de looptijd van het leasecontract (dat bepaald de afschrijving (wanneer je een auto na 3 jaar inruild schrijf je per jaar veel meer af dan wanneer je er 5 jaar mee rijdt) en het aantal km dat je ermee rijdt (bepalend voor de afschrijving (meer km =  meer onderhoud) en de onderhoudskosten (deze kunnen in het lease bedrag zitten of apart moeten worden afgerekend). Kortom er zijn erg veel variabelen.

Als voorbeeld een modale wagen (VW Golf 1.4 TSI (cat prijs 23.815) met een looptijd van 4 jaar en 25.000 km per jaar dan kom je op een maandbedrag van +/- EUR 430 ex BTW en ex brandstof)

Voor de werkgever zijn de BTW terugvorderbaar en is het restant als kosten aftrekbaar van de winst (daar hoeft minder belasting over betaald te worden, hoeveel is afhankelijk van de rechtsvorm van het bedrijf)

In alle gevallen zal het voor een werkgever goedkoper zijn om EUR 0.19 per km te vergoeden maar dat vergt een hoop administratie en dat willen niet alle werkgevers dat. Ook deze EUR 0,19 is voor de werkgever aftrekbaar.

Afgezien van de kosten van de werkgever heb je zelf nog bijtelling (14, 20 of 25% van de cataloguswaarde per jaar)

Ik hoop dat dit je wat wijzer gemaakt heeft

Mooi neergezet. Mist één klein puntje: een deel van de teruggevorderde btw moet per jaar weer afgedragen worden aan de fiscus (ivm privégebruik van de auto door de werknemer).

ed

Citaat van: Ben op 24-01-2012 22:27:56
En de 19cent KM vergoeding lijkt op de schop te gaan.

Vertel hier eens wat meer over. Ik weet van niks!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!