Ton's Saffron Pearl V70R verder met de V70NN D5

Gestart door TonV70R, 30-01-2012 09:11:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TonV70R

#150
KM stand 348.124

Afgelopen dinsdag de R uit de garage en toen zag ik olie op het zeil liggen.
Het weekend had ik er nog iets bijgevuld, daar het net aan de lage kant stond.

Meteen even onder de kap gekeken maar zo snel even niet echt wat te vinden. Rustig naar het werk en 's avonds voordat ik weg ging op het werk nog even op de parkeerplaats gekeken. Geen lekkage op de vloer.
Na het eten meteen de garage weer in om te kijken of ik wat kon zien.

Grote vlek onder op de auto





Waar zou het vandaan komen? De krik eronder en maar eens op onderzoek uit.

Gevonden



De boosdoener



De retourleiding van de oliekoeler. Meteen dan maar beide leidingen vervangen, ben de R nog niet zat  ;D

Met een collega meegereden en de rest van de week een auto van het werk meegehad :eusa_clap:

Maar eens goed ingelezen en woensdagochtend de onderdelen bij Volvo besteld.
Gezien de horrorverhalen hier meteen maar een paar extra ringen bijbesteld.
"s middags waren de onderdelen er al, echter kon ik niet eerder dan donderdagavond de garage in ivm mijn werk.

Donderdagavond eerst maar eens rustig alles losgehaald , de oliethermostaat ook maar los gehaald gezien de tips op het forum en de het smerige werk maar gedaan. Diegene die het boutje bedacht heeft om de leidingen vast te houden    ::) Inderdaad even het blok iets opkrikken geeft wat meer ruimte om het thermostaathuisje los te halen.

De slangen waren nog origineel van 1997





Vanmiddag de garage maar weer in en de boel gemonteerd.



Eerst het oliethermostaat maar eens goed de ingangen schoon gemaakt zodat de nieuwe leidingen met de ringetjes er straks weer makkelijk in zouden gaan.
De tip om de ringen wat in te smeren met olie of vet ter harte genomen en er een beetje vet aan gedaan. Ging er soepel in  ;D en de klem niet geheel aangedraaid met een vers M6 boutje met zeskant (SW10).

Nieuwe pakkingring op het huisje, ook iets vet aan gedaan zodat deze op zijn plek bleef zitten eerst het huisje gemonteerd en vast gedraaid.

Daarna begon het gemartel, maar na wat gepruts en wat gemopper zat het boutje er dan toch in welke de leidingen vast houden. Diegene die dat zo bedacht heeft.... :eusa_wall: nog eens hartelijk bedankt ;D

Toen dat dan vast zat het klemplaatje op het thermostaathuisje maar vast gedraaid.
Daarna de slangen de goede weg geleid en daarna vastgeklikt op de radiateur. Ook hier wat vet aan de o-ringen gedaan en dat ging weer makkelijk.
Meteen weer de slangklemmen er om heen, zodat de nieuwe Volvo klemmen weer mooi vastzitten.

Daarna het oliefilter er op, nieuwe olie erin (10W40 ipv 5W40) en toen maar eens het motorblok rond draaien zonder de bobinekabel eraan.
Na een aantal keren te hebben gedraaid de bobine kabel eraan en starten.

Auto naar buiten, groot stuk karton erop en maar eens laten lopen.
Na 15 minuten maar eens even gekeken of ik lekkage kon zien, enkel een klein druppie aan het thermostaathuis, zou dan toch de pakking...... Schoongemaakt en weer een tijdje laten draaien, niets meer.... misschien dan iets vet wat er net tussen uit kwam?

Stukje rijden, goed gas gegeven, daarna weer controle.... droog.

Lijkt dus allemaal goed te zijn gegaan.


Volgens mij heb ik nu alleen nog 1 leiding van de automaatbak welke origineel is vanaf het begin, misschien deze ook maar vervangen binnen kort. Tevens moet de o-ring van de peilstok van de automaatbak ook nog vervangen worden, ligt al een tijdje klaar maar nog niet gemonteerd.

Edit:Oliesoort toegevoegd 10W40 ipv 5W40

Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

t_w


UserID6342

Mooi dat je ze hebt vervangen Ton en ja, degene die dat boutje daar heeft bedacht heeft ook een klap van de molen gehad...  Wat een pruts plek !

)()()sT

En daardoor had ik dus vorig jaar na een half jaar goed te zijn gegaan een mega olielekkage welke ik zag toen ik van huis was. Auto op de trailer hijsen was voor mij de enige veilige optie toen. Wat een rotplek.

Anyway, mooi werk weer!

Vulk

Ik ben ook aan de beurt helaas.

TonV70R

#155
Citaat van: Vulk op 14-02-2016 09:32:33
Ik ben ook aan de beurt helaas.

Ach, als het dan weer 15 jaar mee kan.......

Ik had de overgang van slang naar leiding wel iets zien zweten de laatste keer dat ik hem nakeek, dacht dat het wel meeviel. Nu er iets olie op het zeil lag, meteen maar vervangen.
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

Vulk

Citaat van: TonV70R op 14-02-2016 12:18:21
Citaat van: Vulk op 14-02-2016 09:32:33
Ik ben ook aan de beurt helaas.

Ach, als het dan weer 15 jaar mee kan.......

Ik had de overgang van slang naar leiding wel iets zien zweten de laatste keer dat ik hem nakeek, dacht dat het wel meeviel. Nu er iets olie op het zeil lag, meteen maar vervangen.

22 jaar. :o

TonV70R

KM stand 348.623

Zoals onlangs aangegeven kwam ik er achter dat ook de leiding/slang van de automaatbak naar de koeler ook wat lekt.
De leiding van de automaatbak naar de oliekoeler is er enkele jaren geleden al nieuw opgezet toen ik de nieuwe extra koeler geplaatst had.

Nu dus ook de andere leiding (art 9180542) vervangen.
De gevolgen van de lekkage was dat het wat nat begon te worden onderaan de bak.

De nieuwe slang




Eerst even aan Arjen850 gevraagd of er olie uit zou lopen en op voorhand dus maar wat nieuwe olie erbij besteld.

Ik heb een stuk leiding van de vorige  wissel (olie leiding motorblok) ingekort en daar een bout ingedraaid. Deze kon ik dan mooi in de bak drukken terwijl ik de oude slang kon verwijderen en de nieuwe aan kon brengen.
Dit werkt goed, zo heb je minimaal olieverlies.



Daarna de nieuwe slang aangebracht, rubbertje goed ingevet.
Voor het plaatsen van de nieuwe leiding/slang het hulpstukje verwijderd en het oude rubbertje verwijderd. Daarna de nieuwe slang erin en nadat ik de bout M8 er losjes ingedraaid heb welke de leiding op zijn plek houdt.

De nieuwe leiding goed erin geduwd en het M6 boutje aangedraaid.

Daarna boven ook de nieuwe koppeling boven bij de oliekoeler met wat vet om de o-ring weer teruggeplaatst.
Klem erop en nog een extra slangklem.

Daarna motor gestart, even laten draaien buiten op een stuk karton en alles droog.
Na 15 minuten het peil gecontroleerd en dat was nog goed (was ook minimaal wat er uit kwam).

Stuk rijden en daarna nog eens checken. Peil is goed.

De oude leiding zoals deze er onder uit komt



What next?
Op naar de distributiewissel met 360 (twijfel alleen of ik dit ook zelf ga doen).

Verder is ie wel naar mij zin, misschien nog eens een Dynaudio setje (als er iemand wat heeft liggen, laat maar weten)

Laat het mooie weer maar weer komen, kunnen de Comets er weer onder. ;D







Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

V70R^2

Netjes, nu zouden alle incontinentieproblemen wel over moeten zijn ;D

Distributie is een eenvoudige klus, doch heeft wat specifieke zaken om op te letten (en benodigd gereedschap). Voor mij inmiddels een routineklusje, als je het zelf wilt proberen/leren kan je me altijd een pb'tje sturen en klaren we de klus bij mij in de garage.

TonV70R

Bedankt voor het aanbod. Zal het in overweging nemen.
Denk zelf om het te vervangen als de cabrio weer uit de winterstalling is, dan heb ik de R niet alle dagen nodig en kan dan met de cabrio of met de motor naar het werk.
Heb dan alle tijd om eea te vervangen.
Tooltjes heb ik dan nog wel nodig, moeten we dan maar even aanschaffen
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

TonV70R

#160
KM Stand 349.863

Vandaag uiteindelijk toch nog even wat aan de R gedaan. De Comets zitten er weer onder.
De voorbanden kunnen nog even mee, staan wel op de nominatie om vervangen te worden. Zit nu nog zo'n 4 mm op, dus schiet aardig op. (Ben bang dat deze set Michelin  Pilot Sport 3 ook de 20.000km niet gaan halen  ::) ;D ). De achterbanden overleven nu al 2 setjes voorbanden ( ja ik weet het, nieuwe banden moeten achterop, maar de eerste set waren de achterbanden nog zo nieuw dat er nagenoeg geen verschil in zat  :o )
Achter zit er nu nog zo'n 6  mm op  :o


Waarom uiteindelijk? Eerst maar eens even met de Honda Super Magna bezig geweest. Uitlaat lekte onder het blok waardoor je als je een ritje gemaakt had compleet naar uitlaatgassen rook. Lijkt me niet gezond en is ook niet handig.
Dus de 4 omhoogstaande pijpjes er maar eens ondervandaan geschroefd en gekeken of het ergens lekte. Geen gat te zien (is een Supermagna kwaal). Vreemd.  De jongens waren hun MTB's in in de garage aan het schoonmaken dus al met al een leuke middag met de jongens en ze  nog even geholpen.

Ik zag al dat er pasbussen in de uitlaat zitten welke ik wil vervangen als de boel weer gemonteerd gaat worden. Nu zag ik ook meteen waar de uitlaatgassen vandaan kwamen , het busje is er niet ver genoeg in gezet en daardoor lekt deze dus omdat de gehele sleuf waarmee je de uitlaat vast klemt niet afdicht. Straks dus de bussen er goed ver in doen zodat deze wel goed af dichten.
Zo maar eens kijken of ik de juiste bussen kan vinden.

Is weer eens wat anders dan sleutelen aan de Volvo  ;D
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

Martin-R

Sleutelen is Sleutelen of het nou Volvo is, of iets anders ;)

lekker bezig!

TonV70R



Vanmiddag vanaf het werk terug naar huis de stand van 350.000 km bereikt :)
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

Lammert

Mooie mijlpaal Ton! En nog vele veilige kms gewenst in je mooie saffron  :eusa_clap:

TonV70R

Citaat van: Lammert op 01-04-2016 10:41:51
Mooie mijlpaal Ton! En nog vele veilige kms gewenst in je mooie saffron  :eusa_clap:



Dank je Lammert. Als dank krijgt ie een Dynaudio setje.  :eusa_dance:
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022