Heel moeilijk starten 855 TDI

Gestart door pwberg, 04-02-2012 15:11:58

Vorige topic - Volgende topic

pwberg

Net de chef werkplaats van Bluekens in Halsteren aan de lijn gehad.

Volgens hem zit er na het relais nog een stekkerverbinding. Hij kon me alleen helaas niet vertellen waar. Na deze stekker zit er nog ergens een lus waar de kabel opgesplitst wordt naar 5 losse draden, voor elke gloeiplug 1. Vanavond maar weer verder zoeken......
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

darius

Zoals Dirk ook aaangeeft, het niet starten heeft met deze temp NIX met de gloeierij van doen..
No show, only go.

pwberg

Klopt, dat had ik inmiddels begrepen. Maar ik moet nu eerst dit terug in orde maken voor ik verder kan gaan vogelen wat dan de oorzaak is.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Douwe

Citaat van: darius op 15-02-2012 10:46:31
Zoals Dirk ook aaangeeft, het niet starten heeft met deze temp NIX met de gloeierij van doen..

De klacht deed zich voor tijdens de strenge vorstperiode, we hebben toen de gloeipluggen vervangen en kwamen er toen achter dat 3 van de 5 kabels naar de gloeipluggen gaar waren.NA de vorstperiode hebben we geen startpogingen ondernomen ivm het eerst goed willen hebben van de bekabeling.
Mochten er na de nieuwe bekabeling nog steeds problemen zijn, dan moeten we verder kijken.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

UserID6342

Citaat van: pwberg op 15-02-2012 10:43:50

Volgens hem zit er na het relais nog een stekkerverbinding. Hij kon me alleen helaas niet vertellen waar. Na deze stekker zit er nog ergens een lus waar de kabel opgesplitst wordt naar 5 losse draden, voor elke gloeiplug 1. Vanavond maar weer verder zoeken......
Overbrug die losse troep nu gewoon eens.  Zo ben je dadelijk 6 pagina's en een maand verder en loopt dat ding nog niet.  Wees nu eens niet zo eigenwijs, knoop die dikke kabels die nu van de nieuwe kabels komen aan elkaar op (!!!) het gloeirelais.  Trek de oude kabels er van af, haal eventueel die stekker die nu op het gloeirelais zit eraf om sluiting te voorkomen en fabriceer voor de nieuwe kabels een passende stekker.  Spulletje weer netjes dichtbouwen en klaar is klara.

Om voor jezelf te testen, kun je het ook nog makkelijker doen: strip van beide nieuwe kabels een eindje blank (moet toch gebeuren), druk deze op de + van de accu, wacht even een 10 seconden en start dan de auto.

pwberg

Citaat van: Dirk342 op 15-02-2012 13:19:27
Citaat van: pwberg op 15-02-2012 10:43:50

Overbrug die losse troep nu gewoon eens.  Zo ben je dadelijk 6 pagina's en een mand verder en loopt dat ding nog niet.  Wees nu eens niet zo eigenwijs, knoop die dikke kabels die nu van de nieuwe kabels komen aan elkaar op (!!!) het gloeirelais.  Trek de oude kabels er van af, haal eventueel die stekker die nu op het gloeirelais zit eraf om sluiting te voorkomen en fabriceer voor de nieuwe kabels een passende stekker.  Spulletje weer netjes dichtbouwen en klaar is klara.

Om voor jezelf te testen, kun je het ook nog makkelijker doen: strip van beide nieuwe kabels een eindje blank (moet toch gebeuren), druk deze op de + van de accu, wacht even een 10 seconden en start dan de auto.

Dit had ik voor mezelf ook al uitgemaakt. Kijken wat hij doet als ik (zoals je zegt) de nieuwe kabel simpelweg na het relais aansluit.
Ga vanavond weer verder knutselen.

Nog 1 (klein) elektro-n00b-vraagje: moet er dan tussen het relais en de gloeipluggen geen zekering meer zitten?

Enne, eigenwijs? Klopt, ze noemen me niet voor niets een spoorbiels (refererend naar het feit dat die ook DWARS op het spoor liggen), Maar in dit geval wil ik het gewoon snappen en weten hoe e.e.a. loopt. Maar toch bedankt.  :angel:
(\_/)
(O.o)

UserID6342

Niet zo voor vast / normaal aansluiten:

"Dit had ik voor mezelf ook al uitgemaakt. Kijken wat hij doet als ik (zoals je zegt) de nieuwe kabel simpelweg na het relais aansluit"

Alleen even om te testen (!!) op de + pool houden.  En nee, vanaf het relais naar je gloeiers toe zit geen zekering meer.  Dat is 1 dikke, rechtstreekse kabel.  Het gloeirelais bepaalt de tijd / duur van het gloeien en is ook afgezekerd tegen doorbranden, etc.

pwberg

Gaan we zo doen.

Gisteren niets meer gedaan omdat de wind (en dus de regen) vol op de garage stond, vandaag een nieuwe kans.
(\_/)
(O.o)

pwberg

So close but yet so far.....  :eusa_wall:

Gisteren en vanochtend tussen de Vastenavend=bezigheden het spulletje aangesloten en teruggebouwd.

Toen fingers crossed, voorgloeien en doordraaien die sleutel.  :eusa_pray:

Hiep hier hoera, startmotor kreeg de kans niet om rond te draaien of mevrouw liep al.  :eusa_dance:
Maar even een kijkje genomen onder de kap. En damn, met het rommelen om de nieuwe contactbrug tussen de leidingkjes van de injectoren te krijgen is er een van de slangetjes van de injectoren afgescheurd.

Snel de motor uitgezet (dacht in mijn ooghoeken nog een motorlampje te zien branden, maar daar heb ik verder nog even niet naar gekeken.

Morgen eerst maar een nieuw slangetje scoren (vervang ze gelijk allemaal maar) en dan weer verder.

Maar voorlopig ben ik weer blij  :eusa_dance:

Allemaal bedankt voor de tips en de (telefonische) hulp.
(\_/)
(O.o)

Douwe

Héhé, ik ben blij dat Meany het weer goed doet :eusa_dance: :eusa_clap: :eusa_dance:.

Heb je de moer ook weer goed vastgezet ;)?Even dat ding op het kleppendeksel vervangen, nieuwe brandstofslangetjes halen(zorg er wel voor dat je de juiste diameter hebt)Dan kan ik Meany ook eens bewonderen buiten zij bo ;D ;Dx.

En dan het motorgedeelte eens goed reinigen met motorreiniger in de wasbox :evil:.

Als je de ruimte de kennis de tijd en het materiaal allemaal tegelijk bijelkaar hebt zou het (als het weer meezit) ongeveer 2 á 3 uurtjes  duren ;).

pwberg

Citaat van: Douwe op 19-02-2012 13:27:50
Héhé, ik ben blij dat Meany het weer goed doet :eusa_dance: :eusa_clap: :eusa_dance:.

Heb je de moer ook weer goed vastgezet ;)?Even dat ding op het kleppendeksel vervangen, nieuwe brandstofslangetjes halen(zorg er wel voor dat je de juiste diameter hebt)Dan kan ik Meany ook eens bewonderen buiten zij bo ;D ;Dx.

En dan het motorgedeelte eens goed reinigen met motorreiniger in de wasbox :evil:.

Ik ook goser, geloof me  :eusa_whistle:

Moer van de 80A-zekering had ik gisteren als eerste weer vastgezet  ;D

Slangetjes komen morgen, dan op zoek naar die drukregelaar.
(\_/)
(O.o)

Douwe

Als iemand op mijn route er een heeft kan ik die vanavond zo meenemen , dan kan die er morgen ook direkt op.

pwberg

Citaat van: Douwe op 19-02-2012 13:35:53
Als iemand op mijn route er een heeft kan ik die vanavond zo meenemen , dan kan die er morgen ook direkt op.

Zie http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,55339.msg1172086/topicseen.html#msg1172086  ;D
(\_/)
(O.o)

Frits340

De gloeiplugstekkers van mijn V70 2.5D zijn ook wat tweedehands, wel en 3/2 systeem. Hoe heb je nu de nieuwe stekkers aangesloten op de bestaande kabelboom?

pwberg

Citaat van: Frits340 op 22-02-2012 08:11:00
De gloeiplugstekkers van mijn V70 2.5D zijn ook wat tweedehands, wel en 3/2 systeem. Hoe heb je nu de nieuwe stekkers aangesloten op de bestaande kabelboom?

Ik heb het nieuwe setje aangesloten op de draad na het gloeirelais. Dit bevindt zich in de L-vormige zekeringenkastje.
(\_/)
(O.o)