205/ 55 R16 of 205/50 R16 op Helium velgen V70 T-5 1997

Gestart door btentusscher, 14-02-2012 08:32:00

Vorige topic - Volgende topic

btentusscher

Ik weet niet zeker of er al uitvoerig over geschreven is, maar een snelle zoekactie gaf niet direct resultaat. Ik heb op dit moment 205/ 55 R16 winterbanden om mijn 16 inch. Helium velgen zitten. Nu ben ik een beetje aan het kijken naar zomerbanden en vraag me af wat mooier zou staan, de 55 of de 50..... Hebben jullie hier een mening over?

kulk

Ik ben het met Wim eens, hij was me net te snel af  ;)

Gaat prima hoor, ik ken er ook die 55 onder de V70 hebben

Ik heb zelf ook deze velgen met banden 205-50-16 en als ik weer nieuwe banden nodig heb neem ik ze ook een maatje hoger, staat mooier denk ik.

Wil je een foto plaatsen als je er 55 onder hebt zitten?

sinat

Hallo,

Banden in de maat 205/50/16 staan mooier vind ik. Dit is ook de maat die wordt aanbevolen.
Omtrek 205/55/16 is 3.3% groter, is wel goedkoper maar staat minder mooi naar mijn mening.

btentusscher

Bedankt voor de reacties heren, ik zie dus een 2-1 tussenstand  ;) . Is het eigenlijk veel voordeliger om extra velgen aan te schaffen voor de zomerbanden, of is het overzetten ook prima te doen qua kosten?

kulk

Ik heb zelf geen winterbanden maar ik zou kiezen voor een extra setje (stalen) velgen voor winterbanden.

Dan hebben je 'zomervelgen' niet te lijden onder al het zout en als je eenmaal zo'n extra setje hebt kun je ze ook eenvoudig zelf verwisselen

btentusscher

Citaat van: kulk op 14-02-2012 09:34:10
Ik heb zelf geen winterbanden maar ik zou kiezen voor een extra setje (stalen) velgen voor winterbanden.

Dan hebben je 'zomervelgen' niet te lijden onder al het zout en als je eenmaal zo'n extra setje hebt kun je ze ook eenvoudig zelf verwisselen

Dat is inderdaad een goed idee kulk. Ik heb via autobandenmarkt.nl de Vredestein Sportrac 3 en de Dunlop Sport Fast Response in het vizier gekregen. Blijft toch lastig 55 of 50.....

SirRutte

Bandjes wisselen kost toch al snel 70 euro incl. balanceren. Voor iets meer kun je wel een setje velgen in de juiste maat vinden, ik zou dat dus doen.

Qua bandenmaat zou ik overigens voor origineel gaan, vanwege de looks. Door de iets plattere banden lijken de velgen wat groter.

kulk

Citaat van: btentusscher op 14-02-2012 10:15:14

Dat is inderdaad een goed idee kulk. Ik heb via autobandenmarkt.nl de Vredestein Sportrac 3 en de Dunlop Sport Fast Response in het vizier gekregen. Blijft toch lastig 55 of 50.....

Das toevallig, ik heb voor die Dunlop bandjes eronder liggen (205-50-16), bevallen mij prima!
Ik moest hiervoor zo uit mijn hoofd 120 euro per band voor betalen ( was wel inclusief balanceren ).
205-55-16 is wel wat goedkoper, scheelt je 3 tientjes per band ofzo.

Voor wat betreft welke maat je kiest, tsja, dat is meer een kwestie van smaak.
Het is natuurlijk wel zo dat als je de originele maat neemt je altijd goed zit.

Wat SirRutte zegt zit ook wat in, zeker de Helium velgen vind ik sowieso al wat kleiner lijken dan dat ze zijn.
M'n zwager heeft bijvoorbeeld ook een V70 met Persus velgen met dezelfde maat maar ik vind deze groter lijken dan mijn Heliumpjes

btentusscher

Citaat van: kulk op 14-02-2012 10:25:33
Citaat van: btentusscher op 14-02-2012 10:15:14

Das toevallig, ik heb voor die Dunlop bandjes eronder liggen (205-50-16), bevallen mij prima!
Ik moest hiervoor zo uit mijn hoofd 120 euro per band voor betalen ( was wel inclusief balanceren ).
205-55-16 is wel wat goedkoper, scheelt je 3 tientjes per band ofzo.

Voor wat betreft welke maat je kiest, tsja, dat is meer een kwestie van smaak.
Het is natuurlijk wel zo dat als je de originele maat neemt je altijd goed zit

Je hebt niet toevallig een foto kulk?

kulk

Alles wat ik heb zijn een paar ( niet al te beste foto's) uit mijn voorsteltopic:

http://s1084.photobucket.com/albums/j402/remco81/

Er zaten toen nog Gislaved's onder volgens mij maar wel met dezelfde maat

btentusscher

Helemaal top kulk, zo krijg ik toch een aardig idee. Ik moet zeggen dat mijn eerste voorkeur naar de 55 neigt, aangezien deze inderdaad mooi de wielkasten opvullen.... Dan heb je natuurlijk nog wel het eventuele verschil in wegligging tussen 50 en 55. Wordt 50 veel sportiever ervaren?

kulk

Dat opvullen zou voor mij ook een reden zijn om voor 55 te gaan. Moet er wel bij zeggen dat de foto's wat vertekenen omdat de rechterkant van de auto op de foto in een gootje stond ( lager dus ) daarom lijkt de ruimte tussen het wiel en de kast groter.

In principe zou een plattere band sportiever rijden maar hangt natuurlijk ook af wat voor merk / type band je koopt. Zit hem ook in de eigenschappen van de wangen van de band natuurlijk

btentusscher

Zou ik met de Dunlops dan goed zitten qua sportiviteit? En je kan ook nog wat met de bandenspanning spelen lijkt me. Zeg 2.6?

kulk

Ach ja, wat is sportief, ik heb gewoon een brave 170 pk versie  ;) maar ik vind dat deze banden prima grip hebben en ze voelen wat 'harder'  (maar niet hinderlijk) aan dan m'n vorige banden.

Pomp ze altijd op ongeveer 2.5 ja

SirRutte

Zo, dat prijsverschil is inderdaad wel aanzienlijk. Bij autobandenshop.com:
Kumho KU31 in 205/50/16: €89,02
Kumho KU31 in 205/55/16: €62,31