Raar probleem

Gestart door zyra, 15-02-2012 09:31:37

Vorige topic - Volgende topic

zyra

Onze 855 op lpg van 95 (alter2) automaat doet maar raar.

Soms start hij zonder problemen en kunnen we ook zonder problemen rijden, maar soms ook niet.

Hij slaat af tijdens het starten na gepruttelt te hebben (niet altijd maar wel vaak), heeft soms (niet bij elke keer) als we het gas pendaal intrappen dat hij af wil slaan (toeren valt helemaal weg) en ook vindt ik hem traag met optrekken, maar als er altijd rustig mee is gereden is dit misschien wel te verklaren.

Nou had mijn vriend gisteren onderweg naar zijn werk weer het zelfde probleem en omdat de gastank bijna leeg was wilde hij op benzine naar het tankstation rijden maar de auto wilde niet meer op benzine rijden. Wat ook wel handig is om te weten lijkt mij dat soms het knopje van de lpg schakelaar (gas/benzine) uit blijft met contact aanzetten en starten. Dit laatste is tot nu toe steeds geweest als het erg koud was die nacht, maar dit kan misschien ook toeval wezen?

Waar moeten wij beginnen met zoeken om dit probleem op te lossen? Wij hebben nog een sloop 850 staan van 92 ook op lpg (zelfde installatie, alleen andere tank) waar wij misschien onderdelen mee uit kunnen wisselen?

Als wij onder de motorkap kijken zien wij wel dat de bougiekabels, boegies en verdelerkap vernieuwd zijn (geen idee hoelang geleden antuurlijk) de bobine is niet nieuw, kan deze het probleem misschien veroorzaken?

Snellebaksteen

Klinkt mij eerder als een brandstof probleem. Kijk eerst eens naar alle aansluitingen van je gastank (ook elektrisch) en meet je benzinedruk eens.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

)()()sT

Hoe zie jij trouwens dat de verdeler en de rotor vervangen zijn? Kabels staat een maand+jaar op.

peteRRR

Benzine filter up to date,evt vuil in de tank?

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

wietseschuiling

Controleer of de afsluiters van benzine en gas wel
goed werken, lijkt erop of hij soms dubbelle brandstof
krijgt.
Kijk naar de zekeringen die meestal bij het expansievat zitten.
Willen wel eens slecht contact maken

gr Wietse
haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

zyra

We hebben nu een aantal dingen gedaan.

Gasklephuis schoongemaakt
gasklep regelaartje (ofzoiets) schoongemaakt
Vlamdover eruitgehaald
Injectorreiniger in de benzine gegooid
accu los gehad (hielp ook aardig samen met de injectorreiniger)

Kilometerteller tandwieltje vervangen en lampjes gecontrolleerd (lambda sonde lampje was verdwenen??)

Als we nu de auto starten dan reageert ie normaal (tot nu toe)
Omzetten van gas naar benzine tijdens het rijden dat doet ie weer raar (inhouden)
omzetten van benzine naar gas doet ie wel normaal

Nu hebben wij het lampje op de plaats van de lambda sonde weer geplaatst en deze brand.
Is de lambda sonde te vervangen met de lambda sonde van onze sloper?
Dit is een station automaat 2.5 liter 20v
sloper is een sedan automaat 2.5 liter 20v

Raar vinden wij ook dat we het motor management niet kunnen uitlezen/resetten via OBD II. Heeft dit er iets mee te maken of is dit een probleem apart?

Piet

Dus als ik het goed begrijpt rijd ie nu wel goed op gas maar niet op benzine?

zyra

We hebben maar een klein test ritje gemaakt na dit gedaan te hebben maar:

op gas gestart: rijdt goed, na overschakelen naar benzine houdt ie in (op benzine dus, gas niks aan de hand)
Gestart op benzine: rijdt goed, niks aan de hand ook na overschakelen niet.

Zouden graag willen weten waarom wij het motormanagement niet uit kunnen lezen en of de lambda sonde verwisselt kan worden en of deze 2 dingen het probleem zouden op kunnen lossen?

Piet

Ik heb nu tweemaal een kapotte LMM gehad 1 x met mijn S90 de andere keer met mijn 850.
Beide keren met verschillende symptomen.
De verschijnselen die ik had met de 850 lijken een beetje op die van jou (alhoewel ik geen gas heb): soms plotseling tijdens het rijden en soms na het starten een hoop gepruttel en de neiging tot afslaan en dan weer opeens weer normaal reageren.
Je kan de LMM van je sloper eens monteren en zien wat er gebeurt. Deze is eenvoudig en snel te verwisselen, die zou ik eerst es proberen.

Het lijkt mij dat je alles kunt verwisselen, zijn dezelfde motoren.
Als het lambda lamje brandt, wil dat overigens zeggen dat er ergens iets mis is in het motormanagement dat hoeft dan niet per sé de lambdasonde te zijn.
Hoe probeer je de ECU uit te lezen?

Douwe

Als je de auto op contackt zet kun je de benzinepomp dan horen zoemen?

Het probleem dat ervoor zorgde dat mijn DOP'er niet meer wou starten begon met dezelfde klachten.
Na verloop van tijd starte de DOP'er helemaal niet meer en bleek de benzinepomp kapot.

Douwe
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

BBS

Anders toch even een paar knaken er tegenaan gooien en de wagen uit laten lezen.
In dit geval is het misschien toch handig om te weten waarom het lambda-lampje brandt. ( en dat is niet voor niks...)
Als je weet wat voor storing er zich in jouw wagen bevind, kun je ook goed gericht zoeken...
Volvoloos....

Piet

Citaat van: Douwe op 18-02-2012 19:39:39
Als je de auto op contackt zet kun je de benzinepomp dan horen zoemen?

Het probleem dat ervoor zorgde dat mijn DOP'er niet meer wou starten begon met dezelfde klachten.
Na verloop van tijd starte de DOP'er helemaal niet meer en bleek de benzinepomp kapot.

Douwe

Benzinepomp is ook een goeie mogelijkheid. Die dingen hebben de neiging om er niet in 1 x mee op te houden maar "langzaam af te sterven".
Alhoewel dit niet het brandende lampje van het motormanagent verklaard. Maar dat zou weer los van elkaar kunnen staan

zyra

Wij hebben zelf volfcr met obd2 kabel en zouden hem dus zelf uit moeten kunnen lezen, maar het programma zegt bij motormanagement "geen response" airbag en dat soort dingen kunnen wij wel uit lezen en programma en kabel werkt dus gewoon wel.

Benzine pomp zoemt bij het contact aanzetten

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

zyra

Bedankt, maar ik begrijp dat dit alleen voor de 4.3 computer is en die hebben wij niet??