Daanium [760-TIC ~ S70-KLPD ~ S60-Polestar ~ XC60-3.0]

Gestart door daanium, 16-02-2012 12:13:21

Vorige topic - Volgende topic

daanium

Ik val nogal in de herhaling, maar ook vanochtend weer een beetje bezig geweest met de Volvo.
Maar ook vandaag helaas het blok er nog niet uit. De monteur had even ander werk wat vandaag af moest.
Morgen kan ik niet, dus vrijdag weer verder.

Vandaag kwam een vriend van ons wat helpen in de winkel.
Hij is handig met elektronica, dus vond ik het een goed idee dat hij zich maar eens bezig ging houden met het Tomtom printje :evil:
Dit is zijn eerste ontwerp;

Linksboven staat het idee om een usb poort op de print te maken, waarmee ik de Tomtom kan voeden.
Dus geen data connector, puur en alleen om het laden te regelen.
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Unexist

Heb je blog eens door gesnuffelt maar je hebt er een nuttig geheel van gemaakt!. Keep up the good work.
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

daanium

Citaat van: Unexist op 01-04-2015 18:22:20
Heb je blog eens door gesnuffelt maar je hebt er een nuttig geheel van gemaakt!. Keep up the good work.
Leuk om te horen :D
Ik doe m'n best om het duidelijk te maken én te houden.
Soms is dat moeilijk, omdat projecten wel eens door elkaar lopen  ;)

Unexist

Citaat van: daanium op 01-04-2015 18:25:12
Soms is dat moeilijk, omdat projecten wel eens door elkaar lopen  ;)

Ja dat is niet erg toch, je hebt netjes de ''done'' dingen door laten linken naar de juiste pagina!. Super en heel intressant  ;D
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

leons850

Soms is dat moeilijk, omdat projecten wel eens meestal door elkaar lopen  ;)

;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

daanium

Citaat van: leons850 op 01-04-2015 18:50:26

;D
haha ;D i know
achja, wat doe je er an :D

leons850

Citaat van: daanium op 01-04-2015 20:10:11
Citaat van: leons850 op 01-04-2015 18:50:26

;D
haha ;D i know
achja, wat doe je er an :D

Helemaal niets, lekker doen zoals je zelf wilt. ;)
Bij mij komt er ook telkens wat tussen, alleen is het bij mij een financiële kwestie.
Ach alles op z'n tijd.
Ben wel benieuwd hoe de TomTom uiteindelijk word.
Hoe een versnellingspook er in een classic uit ziet weet ik wel. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

daanium

Het Tomtom project begeeft zich zomaar opeens in een stroomversnelling.
De missende componenten zijn vandaag binnen gekomen,
via Circuits Online heb ik vandaag een eerste schets binnen gekregen
en er worden slimme vragen gesteld over de exacte wensen.
Bijvoorbeeld, hoe moet de schakeling zich gedragen bij het inschakelen/uitschakelen van de auto?
En wat moet de Tomtom dan doen?

Naar mijn mening is het handig om het scherm alleen handmatig te besturen.
De Tomtom moet echter automatisch aan gaan als het scherm omhoog staat en de auto op contact staat.

Is het scherm omlaag of staat de auto niet op contact, dat moet de Tomtom geen spanning krijgen (zodat die uit blijft).
Allemaal leuk om over na te denken.

Ik gaf als nadeel van het automatisch openen/sluiten van het scherm bijvoorbeeld deze reden;
Stel je gaat op vakantie naar Frankrijk en je bent lekker aan het navigeren (scherm dus omhoog en contact is aan). Vrouwlief legt een snoepje of een pen 'even' in het bakje wat zich voor het display bevindt. Daarna stop je bij een tankstation (want het is een T5 ;)) om te tanken en je benen te strekken. Als het scherm nou vanzelf omlaag zou gaan als we de auto van het contact af halen, dan is de kans op een defect groot (vanwege de pen/snoep).
Dat soort dingen, het is goed om daar met diverse mensen over te praten, dan zie je het soms eens vanuit een andere hoek.
Erg interessant allemaal.

De handbak is voor jou misschien niet zo spannend, voor mij nog steeds HEEL erg spannend :D
Ik hoop dat we alles weer goed in elkaar krijgen en dat m'n pedaalbak goed is :eusa_pray:
Vrijdag kan ik dat eens gaan bekijken/passen.
Dan ook weer foto's ;D

leons850

Ik zeg niet dat ik er een ga/kan plaatsen he. ;)
ik heb er al 1.
was bij mij een vereiste.
vind het wel gaaf om te volgen, kom maar door met de foto's.
Koppeling wisselen wel recent gedaan dus er op zetten kan ik inmiddels, de rest (kabels/bedrading etc) dan weer niet.

Lekker zo door gaan!
zeker gaaf dat ook zo'n forum mooi werkt.

cornelis-b

Het schema ziet er op zich helemaal niet verkeerd uit Daan en het is voldoende om in de auto alleen de laadfunctie te gebruiken. Echter hoe wil je het gaan doen met een software update van de tomtom? Daar zal je toch een USB data voor moeten hebben. Het automatische aanschakelen en uiteraard ook uit bij het open en dichtklappen zou je eenvoudig kunnen realiseren met een micro switch. Scherm omhoog switch open, spanning naar de tomtom en scherm dicht switch gesloten, spanning er af.

Snoepjes of pennen OP het dashboard gewoon verbieden ;D

Yits kom er ook eens in ;D ;D

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

daanium

Citaat van: cornelis-b op 01-04-2015 23:33:24
Het schema ziet er op zich helemaal niet verkeerd uit Daan en het is voldoende om in de auto alleen de laadfunctie te gebruiken. Echter hoe wil je het gaan doen met een software update van de tomtom? Daar zal je toch een USB data voor moeten hebben. Het automatische aanschakelen en uiteraard ook uit bij het open en dichtklappen zou je eenvoudig kunnen realiseren met een micro switch. Scherm omhoog switch open, spanning naar de tomtom en scherm dicht switch gesloten, spanning er af.

Ja, dat was ook mijn eerste gedachtegang, maarja vrouwen he :angel:
Voorkomen is beter dan genezen ;)
Over de softwareupdate; eigenlijk simpel, de USB kabel vanuit het printje gaat naar het dashboardkastje (hier staat dus alleen voeding op, geen data)
de USB kabel vanuit de Tomtom, die gaat naar het chassisdeel in het dashboardkastje.
Als ik wil navigeren zit de kabel vanuit het printje in het chassisdeel (en zo dus door naar de Tomtom)
En wil ik de kaart updaten, dan haal ik die kabel er uit, en steek ik een kabel vanuit mijn laptop naar het chassisdeel in het dashboardkastje (en zo dus door naar de Tomtom)

Marty__Mouse

Ben erg benieuwd hoe dit eruit komt te zien Daanium!
Lijkt me een prachtig project...! Iets wat mezelf ook er interessant lijkt..  ;D
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

daanium

Eerlijk gezegd vind ik dit TomTom project ook de mooiste er uit.
Ik kick er echt op om moderne snufjes in een oude auto te zetten, zonder dat het overduidelijk zichtbaar is dat het 'aftermarket' is.

cornelis-b

Citaat van: daanium op 01-04-2015 23:39:09
Citaat van: cornelis-b op 01-04-2015 23:33:24

Ja, dat was ook mijn eerste gedachtegang, maarja vrouwen he :angel:
Voorkomen is beter dan genezen ;)

Eén week Daan, één week maar ;D ;D ;D

Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

daanium

Haha, ik zal het eens voorleggen :evil:

Nog even terugkomen op het Tomtom project
Ik wil graag dat:
- De bediening van het scherm alleen werkt als de auto op contact staat
- De Tomtom alleen spanning krijgt als het scherm omhoog staat
- De Tomtom geen spanning krijgt als het scherm omlaag staat
- De voeding naar de Tomtom via het printje loopt

Jan van Circuits Online heeft me dit scherm voorgesteld (RTI Schema in PDF)

Zouden jullie techneuten hier eens naar willen kijken ?
Tips zijn welkom :D