Boemeltjes V70 TDI '97

Gestart door Boemeltje, 16-02-2012 23:58:46

Vorige topic - Volgende topic

Douwe

Mooie duidelijke foto's.
Ik zou eerst wat dealers bellen, om te vragen of ze het op voorraad hebben.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

Boemeltje

Dat had ik ook al bedacht ja ;D

Los van het feit dat ik anders voor niets hier naar Scholten rij (op de fiets, nota bene), heb ik liever zekerheid :)

UserID6342

Niet om je de moed te laten zakken (want die heb je al zat gehad om het zelf beet te pakken) denk ik dus dat ze dat deel moeten bestellen helaas.  En zo te zien op de foto is hij ook anders van vorm als van een 850 (controleer dit even in Vida als je wilt want dan heb ik 'm wel).  Als je niet op de dealer kunt of wilt wachten is er altijd nog een noodoplossing mogelijk, maar dan moet je bij de Brezan even een meter koelslang halen van de dikte van de pijpen op het blok.

De slangen (aan- en afvoer) van de kachelradiateur zitten op het blok gewoon op een pijp geschroeft en die kun je er zo afhalen.  Als je van die dikte slang haalt en de slangen dan rechtstreeks naar binnen laat lopen en zo op de pijpjes van de kachelradiateur zet en met een paar goede slangklemmen vastzet, zit het ook dicht en kun je voorlopig gewoon rijden.  Het is een noodoplossing natuurlijk, maar wel een afdoende tot beter.  Zie deze noodoplossing hier vaak zat voorbij komen.

Boemeltje

Citaat van: Dirk342 op 17-05-2012 18:49:21
Niet om je de moed te laten zakken (want die heb je al zat gehad om het zelf beet te pakken) denk ik dus dat ze dat deel moeten bestellen helaas.  En zo te zien op de foto is hij ook anders van vorm als van een 850 (controleer dit even in Vida als je wilt want dan heb ik 'm wel).  Als je niet op de dealer kunt of wilt wachten is er altijd nog een noodoplossing mogelijk, maar dan moet je bij de Brezan even een meter koelslang halen van de dikte van de pijpen op het blok.

De slangen (aan- en afvoer) van de kachelradiateur zitten op het blok gewoon op een pijp geschroeft en die kun je er zo afhalen.  Als je van die dikte slang haalt en de slangen dan rechtstreeks naar binnen laat lopen en zo op de pijpjes van de kachelradiateur zet en met een paar goede slangklemmen vastzet, zit het ook dicht en kun je voorlopig gewoon rijden.  Het is een noodoplossing natuurlijk, maar wel een afdoende tot beter.  Zie deze noodoplossing hier vaak zat voorbij komen.

VIDA vertelt mij dat hij vanaf '92 ook in de 850 zit. Het is zo'n zwart plaatje (die op het schutbord past) waar dan van die plastic 'knietjes' op zitten. Als je die zou hebben liggen zou je mijn persoonlijke held zijn denk ik ;D

Dan hoef ik alleen die gele klemmen+ringen bij de dealer te halen, en ik verwacht/hoop/gok dat ze die in ieder geval wél op voorraad hebben :P

Boemeltje

Morgenochtend bij Dirk het spul uit z'n sloper halen. Met een beetje mazzel/kunde heb ik dan in één keer alles, en hoef ik helemaal niet naar de dealer. Hulde Dirk! ;D

wietseschuiling

:)

Hallo met die slangen als Dirk zegt werkt perfect, heb ik al 2 jaar zo
en lekt nooit weer . voor mij geen flut ringetjes en lekkerij meer. :)

gr Wietse
haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

Boemeltje

Zo, ook weer thuis. Wat een gemier met OV enzo zeg, blij dat ik normaal een auto heb ;D

Bij Dirk eerst even een bakkie koffie naar binnen gewerkt, een eind weggeluld, was nog iemand van het forum (ben nu even z'n naam kwijt), gezellig dus. Toen naar de sloper, en wat denk je, ook daar breekt het knietje af :(

Moraal van het verhaal: ook voor mij straks geen gezeik meer, gewoon slangen van het blok naar de radiator, en dichtpurren (met beleid natuurlijk ;D ). Mocht ooit de radiator vervangen moeten worden, dan kan ik gewoon flexibel die aluminium pijpjes loshalen, en heb ik geen gemier met gekke koppelingen. Win-win lijkt me zo.

Nu even een halve ciabatta naar binnen drukken, en dan zo de boel weer gaan monteren. Ben benieuwd hoe lang dat duurt ;D

Dirk, nogmaals bedankt voor het laten slopen (in dit geval letterlijk) en het meedenken! :eusa_clap:

sean850

wat een gedoe voor niks eigenlijk  :eusa_wall: mooi dat het in ieder geval allemaal wel kan met die buizen. Veel succes ermee en tot morgen.  ;D

Boemeltje

Achja, je wilt het dan op de een of andere manier toch origineel houden hè :P

Nu even boven om wat isolatieband te halen. Als ik dan toch alles los heb liggen, gaat ieder stekkertje dat achter het dashboard kan 'trillen' even een rondje isolatieband krijgen. Met een beetje mazzel is hij dan straks een stukje stiller ;D

Kachelhuis hangt er in ieder geval weer in met alle kabels en stekkers op de goede plek, nu even op mijn wederhelft wachten voor het onderdeel van het dashboard.

Kan ik mooi in de tussentijd vast isoleren en kijken naar de leidingen voor de radiator ;D

Boemeltje

Wat een kudtklus bleek dat monteren van die leidingen te zijn zeg, bah :(

Eindresultaat: gaspedaal los gehad om bij de slangen de klemmen aan te kunnen draaien. Heb de aluminium pijpjes iets moeten bewegen natuurlijk, en daardoor begon hij op een gegeven moment uit de kachelradiator te lekken :(

Dit helemaal los gehad, nog koelvloeistof er uit natuurlijk. Ringen gecontroleerd, leken nog wel goed, dus alles weer vastgezet en goed aangedraaid. Straks dus op hoop van zegen, want weet zo niet of hij nu wel helemaal dicht is :(

Zet ik het gaspedaal weer vast, wat denk je, één van de bovenste twee boutjes knapt finaal af, terwijl ik eigenlijk niet eens echt kracht aan het zetten was :( Nou zit hij dus op twee punten vast, en dat komt een later moment nog wel (hij kan niet echt een kant op).

Hopen dat hij straks in ieder geval niet gaat lekken ergens op het koelsysteem, zou wel fucking kudt zijn :(

In ieder geval nu even de koelvloeistof opgetopt, kan het mooi een beetje door de leidingen heen terwijl ik eet/de pur uithardt. Waarschijnlijk komt er nog niets in de radiator leidingen te staan omdat de waterpomp niet draait, maar het is de beste test die ik nu even kan doen :'(

Boemeltje

Ok, de plaat onder het gaspedaal is kennelijk los te vervangen, dus dat moet volgende week ofzo maar even, wil dat toch gewoon met drie bouten weer vast hebben. Als ik vanavond tijd over heb kan ik altijd kijken of ik daar nu iets op kan fiksen, maar wil eerst het dashboard er weer aan hebben.

De radiator lekt hopelijk straks niet, en zo wel kan ik morgenochtend zelfs nog ringetjes halen bij de dealer. Voor die twee euro ga ik niet lopen klooien. Nou alleen hopen dat m'n slangen afdoende werken en de klemmen daarop goed genoeg zijn ;D

UserID6342

Als je die slangklemmen goed hebt aangeslingerd zal het daar zeker niet op lekken Eamonn.  Op de onderste rubbertjes van de kachelradiateur kan altijd nu natuurlijk nog.  Maar goed, daar ben je snel zat achter.

Zo'n achterplaat waar het gaspedaal van de diesel opzit (electronisch) hebben Arjen en ik hier ook nog wel zitten.  Alleen er even zelf uithalen, kun je makkelijk bij want is die blauwe ;D.  Als je dan die kapotte van jou terugschroeft zodat wij de auto rijdend houden is het helemaal super.

Boemeltje

Mja, die ringetjes zouden zuur zijn, maar niet onoverkomelijk. Hij heeft in ieder geval net niet gelekt, niet eens een beetje. Maarja, het kan goed zijn dat er nog geen vloeistof in zit daar natuurlijk.

Dat gaspedaalonderstuk zou wel perfect zijn! Ga ik anders morgenochtend even doen, als dat jou uitkomt? Dan kom ik wel langsgereden en kun je meteen mijn PUR broddelwerk zien ;D 't Is niet heel netjes, maar het zit wel dicht ;D Wel even de remleiding vrij gehouden, voor ze daar over klagen :P

Dashboard hangt er al weer in, had per ongeluk eerst wel de draden van de ECC er tussen zitten, op het frame onder de asbak. Gelukkig alleen wat deukjes in de mantel, maar niets 'door'. Stomme actie, maar dat krijg je als je met twee bezig bent het er in te tillen en te positioneren, dan denk je daar gewoon even niet over na.

Zo even de middenconsole+bovenkant dashboard terugzetten, en dan kan het stuur er al weer in :eusa_clap:

UserID6342

Als je er morgenmiddag van maakt Eamonn is het wat mij betreft OK, ik ben er 's morgens namelijk niet.

Boemeltje

Dan wordt het een andere dag, want morgenmiddag heb ik het vrijgezellenfeest van m'n broer ;D

Alles zit er in ieder geval weer in/aan. Even de motor laten lopen, en hij heeft al wat rondgepompt (tankje was leger). Weer aangevuld, en hij lekt in ieder geval in het motorcompartiment en bovenaan de aluminium buizen nog niet. Wellicht de O-ringen nog, maar dat moet nog blijken.

Nu even een ritje naar Druten om te zien of hij het goed houdt voor ik morgen naar Dronten rij ;D