Boemeltjes V70 TDI '97

Gestart door Boemeltje, 16-02-2012 23:58:46

Vorige topic - Volgende topic

Boemeltje

Bah, nu heb ik ook nog bij het achteruit rijden een behoorlijk geknars wat van rechtsvoor komt. Is sinds gister/vandaag, hopelijk niet mijn homokineet/aandrijfas.

Het is echt goed merkbaar bij achteruit rijden. Zodra ik de koppeling op laat komen en er wat kracht op komt te staan begint het te knarsen. Koppeling in betekent geen herrie meer. Vooruit is hij heel iets hoorbaar, maar dat is niet echt duidelijk. Ook bij gewoon rijden hoor ik er niets van...

Donderdag bij Dirk maar even checken :)

Boemeltje

Ha, het valt allemaal mee, gelukkig. Blijkt een van de twee leidingen van de verdamper te zijn op het punt waar hij het schutbord door gaat. Daar zit 'n rubber omheen wat kennelijk iets ingescheurd is (in die afdekplaat die je met het boutje vast zet). Even een stukje rubber omheen zodat hij niet tegen die plaat aan trilt dus.

Was in m'n eentje niet te localiseren, maar met hulp van m'n zwager hadden we hem zo gevonden ;D

elianmars

Dat scheelt weer kosten  :D

Boemeltje

Stom ook, dat je meteen aan zoiets gaat denken :P Maar het was echt wel een heel vreemd geluid dat ook nog eens slecht te plaatsen was (ook buiten de auto). Maarja, het schutbord en kachelhuis vormen samen natuurlijk best een grote klankkast ;D

Rubbertje er tussen krijgen was vanochtend voor ik weg ging nog niet gelukt, vanavond maar eens met 'n tang proberen ;D

Boemeltje

Vandaag even de airco werkend gehad ( :eusa_clap: toch wel erg fijn! ;D ) en de kosten voor afgelopen zaterdag afgerekend.

De beste man is stevig in mijn waardering gestegen, want ondanks het feit dat we beiden verwacht hadden maar 1 tot 1,5 uur bezig te zijn en het uiteindelijk van half elf tot kwart voor vijf was, heeft hij me alleen de halve kosten van het afvullen gerekend.

Los daarvan heeft hij zeker 'n uur of twee geholpen bij het loskrijgen/vervangen van de droger/accumulator. Als hij 'n uur uurloon had gerekend had ik dan ook niet geprotesteerd, maar nu is hij even mijn held. Vandaag nog gezellig staan kletsen, en aangezien hij volgende week een andere V70 de aircopomp moet vervangen nog even bij mij onder de kap gekeken.

Voor een volgende keer toch daar langs als ik iets heb dus. Was vast ook z'n bedoeling ;D

stefanhuijser

Heb je nu ook netjes een certificaat en "garantie" Eamon?

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Boemeltje

Certificaat niet, garantie is nogal afhankelijk van wat er mis is. Punt is namelijk simpelweg dat als er nu iets lekt, het mijn eigen 'fout' is, ik heb zelf al het werk aan de installatie gedaan.

Het afpersen/vacumeren/afvullen is gewoon netjes gedaan (wist overigens niet dat dat zo gruwelijk lang duurde allemaal ;D ), het enige waar ik dan eventueel nog problemen zie is als er ergens een rubber ring niet helemaal goed zit ofzo.

Hij is wel weer met contrastvloeistof afgevuld, dus als er iets is moet dat goed te vinden zijn. De beste man was in ieder geval voor mij schappelijk genoeg, en als er nu iets is komen we er vast uit :eusa_clap:

Boemeltje

Zo, na drie weken weer eens een update:

De airco werkt nog perfect ;D Ben ik heel blij mee met dit weer ;D

Helaas kwam ik net met auto wassen tot de conclusie dat, toen ik hem uit wilde zuigen, er toch wel een enigszins vochtige/vettige plek in de bekleding van de voetenruimte van de bestuurder zit. Nou heeft hij wel gelekt uit de kachelradiator toen ik de hele boel los gehad heb, maar volgens mij was het daar redelijk droog. Tankje is ook niet veel leger (wel iets, maar kan ook ontluchting zijn), maar voor de vakantie toch maar even ringetjes halen voor de kachelradiator dus. Dingen zijn 2 euro dus dat kan het probleem niet zijn :P

Verder is er, omdat ik fysiek niet in staat was de auto te wassen, op de kap nog wat vogelpoep ingebeten :( Nou is die kap al hondslelijk, maar dit is wel jammer natuurlijk :P Wil ik nog een keer een ruilkap voor, maar eerst eens polijsten binnenkort. Verder na de wasbeurt vandaag weer erg stralend, mocht wel weer een keer :eusa_clap:

Boemeltje

En vandaag even bij Dirk langs geweest om de bout in de draagarm aan te draaien. Was uiteindelijk in 10 minuten gepiept! Even de luchtsleutel d'r op en meneer zat goed vast. Met terugrijden net ook geen trilling in het stuur met remmen meer, maar zal 'm vanavond even over de snelweg sturen om te zien of ik met herhaaldelijk remmen/hogere snelheid ook geen last meer heb. In ieder geval weer toppie geregeld ;D

Verder daar Pauline even gesproken, en da's een erg gezellig mens! Leuk om zo steeds meer gezichten bij forumleden te krijgen ;D

Boemeltje

Zo, gister en vanavond even wat kilometertjes gemaakt, en de auto trilt/trekt nog steeds. Eerstvolgende stap: spoorstangen+stuurkogels gaan vervangen worden, voor de vakantie (28 juli). Alleen even zien of ik dus zelf de spoorstangen los ga kunnen krijgen, maar daar zit er sowieso één bij met speling. Moet dus op zijn minst wat schelen, maar hij trekt nu wel echt als een malle bij gas geven (merkbaar naar links) en gas los/remmen (zéér merkbaar naar rechts).

Dan wil ik daarna nog even aanzien hoe het gaat met de remmen, want rechtsvoor maakt hij een wat schurend geluid. Dit doet hij al een poosje, en opnieuw vetten van de blokken werkt een paar weken en dan is het terug. Zeker in combinatie met het trekken bij het remmen kan het dus ook nog in de remmen zitten. Dat wordt in ieder geval bekeken na de stuurdelen, ben benieuwd of het daarmee al verholpen is!

Iemand nog tips voor de spoorstangen? :P Las hier al wel dat het nuttig kan zijn de binnenzijden warm te maken om de boel makkelijker los te krijgen?

Hans Duiven

Citaat van: Boemeltje op 10-07-2012 20:40:32
Zo, gister en vanavond even wat kilometertjes gemaakt, en de auto trilt/trekt nog steeds. Eerstvolgende stap: spoorstangen+stuurkogels gaan vervangen worden, voor de vakantie (28 juli). Alleen even zien of ik dus zelf de spoorstangen los ga kunnen krijgen, maar daar zit er sowieso één bij met speling. Moet dus op zijn minst wat schelen, maar hij trekt nu wel echt als een malle bij gas geven (merkbaar naar links) en gas los/remmen (zéér merkbaar naar rechts).

Dan wil ik daarna nog even aanzien hoe het gaat met de remmen, want rechtsvoor maakt hij een wat schurend geluid. Dit doet hij al een poosje, en opnieuw vetten van de blokken werkt een paar weken en dan is het terug. Zeker in combinatie met het trekken bij het remmen kan het dus ook nog in de remmen zitten. Dat wordt in ieder geval bekeken na de stuurdelen, ben benieuwd of het daarmee al verholpen is!

Iemand nog tips voor de spoorstangen? :P Las hier al wel dat het nuttig kan zijn de binnenzijden warm te maken om de boel makkelijker los te krijgen?

Dus na het vervangen van de draagarmen, die volgens mij nog goed waren, trekt de auto nog steeds.
Binnenste stuurkogels al bekeken?

Hans

Boemeltje

Volgens Dirk waren de rubbers van de draagarmen niet goed meer, dus daarom hebben we ze toen vervangen :)

De binnenstestuurkogel (spoorstang zoals ik hierboven zei, die termen worden nogal door elkaar gebruikt geloof ik?) aan de linkerkant heeft sowieso speling. Daar kwamen we achter nádat we de draagarmen gedaan hadden :P Nou zei Dirk toen dat het net zo goed kon wachten tot je het met rijden ook echt ging merken, omdat hij verder na uitlijnen niet echt merkbaar was. Nu dus wel, behoorlijk ook. En omdat hij nu zo begint te trekken met remmen etc. gaat dit spul dan gewoon maar meteen aan beide kanten, want dan zal de andere kant er ook wel aankomen. Dat er speling op zit is duidelijk, maar hopelijk is het dan ook meteen de oplossing voor het probleem ;D

elianmars

Citaat van: Boemeltje op 09-07-2012 17:12:41
Verder daar Pauline even gesproken, en da's een erg gezellig mens!

Helemaal mee eens. Ik heb haar bij de ZuidHolland meeting voor het eerst ontmoet.

Boemeltje

Ja toch! Lekker spontaan en open, daar houd ik wel van :)

Boemeltje

Zo, net even schrikken. Liep even rubbers e.d. na omdat dat trekken toch wel wat 'extreem' is. Wat blijkt toen ik er onder lag? De draagarm die we van de week bij Dirk nog even vastgezet hebben (die dus op 1 bout nog wat speling had) is gewoon kats doorgescheurd bij dat ophangpunt. Het zijn de draagarmen met de vier bouten, en de bouten zitten dus netjes vast. Echter, het 'stangetje' dat bij de voorste twee ophangpunten door het rubber heen loopt is gewoon doorgescheurd :o

En daar hebben we gister nog gewoon zo'n 500 km mee gereden :o Zal zo eens zien of ik daar een paar foto's van kan maken...

Afgezien van de stuurkogels/spoorstangen die als het goed is dinsdag binnen komen dus ook maar een nieuwe draagarm bestellen zodat alles er in één keer onder kan en uitgelijnd kan worden ;D