Bezig met koppakking vervangen en koprevisie. Diverse vragen ...

Gestart door CharlieFox, 17-02-2012 18:25:14

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Citaat van: MVeldhuis op 01-04-2012 19:14:47
Zonder er een heel lang verhaal van te maken, als je merktekens niet juist staan dan zit er wat fout met de timing, of je hebt de tandwielen zodanig verdraait dat het weer een hele tand scheelt maar volgens mij kan dat dus niet.

Dus of je krukas staat niet juist voor het merkteken, of je nokkenassen niet, aangezien je niet de tool hebt gebruikt ga ik er gemakshalve van uit dat je de nokkenassen niet goed hebt staan.

Ik gebruik die tool trouwens nooit, ik zet de tandwielen weer zo dat de boutjes op hun ouden afdruk komen, dan kan er niet zo gek veel misgaan.
Wat je zegt over foutieve witte streepjes klopt niet, die staan op de originele merktekens en die zijn op alle tandwielen gelijk.

Nee, nokkenassleuven staan echt absoluut 100% evenwijdig opgelijnd (cil 5 zijde) en krukasmerkteken ook, zo precies ben ik wel. Heb dit overigens al enige keren expliciet genoemd in de voorgaande reacties. Ik maak er binnenkort wel 'n foto en/of clipje van. Ik heb zelf ook (nog) geen idee hoe het komt dat die nokkenastandwielen zo staan. Daar is immers mijn verwarring door ontstaan en ook deze discussie. Ik heb het naderhand nog enkele malen ge x-checked door simpelweg tornen en te meten met de stalen rei terwijl het krukas merkteken opgelijnd staat.

Oh ja, en het scheelt geen hele tand. Was dat maar waar, dan zou ik simpelweg de tandwielen 1 tand clockwise draaien t.o.v. de assen. Had ik echter gedaan tijdens het timen maar dan staan ze weer te ver clockwise t.o.v. de V's. Daarbij, ik heb 't al diverse keren genoemd: De sleufgaten beperken dat. Dat redt ik niet.

Een mogelijke verklaring kan zijn wat Thuur aangaf: Checken of die paspen wel in de multiriempoelie zit, maar dat ie ontbreekt acht ik zelf vrij klein. Verfstrepen haal ik nog weg om te checken of die over de originele heen gekalkt zijn. Wie weet is de nieuwe koppakking dikker of de kop hoger waardoor de tandwielen ook 'n andere positie krijgen t.o.v. de assen. Of de originele "ingekraste" merkstrepen worden af-fabriek op 'n bepaalde motor aangebracht t.o.v. de V's afgestemd op die specifieke krukas. Het zijn immers maar "hulp merktekens" voor distr riem wissel. Als ze dan naar een andere motor en dus krukas gaan (zoals in mijn geval) dan klopt het niet meer. Ik roep zo maar wat en heb momenteel ook nog geen verklaring.

Als iemand andere mogelijke verklaringen heeft ANDERS dan aangeven dat de krukasmerktekens en nokkenassleuven niet opgelijnd staan, dan hoor ik dat heel graag. Verder ben ik er mee bezig en keep you informed ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Piere

Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

CharlieFox

Citaat van: Piere op 01-04-2012 22:49:03
Ow, daar heb ik dan over gelezen, scusi ;)
Kan ik me heel goed voorstellen met zo'n immens topic. Als alles achter de rug is en ik heel veel zin heb, overweeg ik om de relevante zaakjes eruit te vissen en die in een apart topic te plaatsen onder weblogs of zo. Onderwerp iets van "Koppakkingwissel voor dummies" ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Batman

Paspen op de krukas zit die op het multi-riem wiel? Zo ja dan kan de rubberen trillingsdemper tussen krukas en multiriem wiel verdraaien in de loop der tijd. Ik weet uit mijn hoofd niet meer of dit voor volvo motoren geld en van toepassing is.

Ik weet wel dat bij PSA motoren (citroen peugeot) dit wel een probleem is en dat je dan het zaakje nooit meer op tijd kan krijgen. Ik dacht bij de distributiewissel van volvo dat je er geen last van hebt.

Ik heb het te weinig uitgevoerd om het precies met zekerheid te kunnen zeggen. (uit mijn hoofd)

Misschien is dit nog een hint...

Hengeveld

Citaat van: Batman op 01-04-2012 23:00:53
Paspen op de krukas zit die op het multi-riem wiel? Zo ja dan kan de rubberen trillingsdemper tussen krukas en multiriem wiel verdraaien in de loop der tijd. Ik weet uit mijn hoofd niet meer of dit voor volvo motoren geld en van toepassing is.

Ik weet wel dat bij PSA motoren (citroen peugeot) dit wel een probleem is en dat je dan het zaakje nooit meer op tijd kan krijgen. Ik dacht bij de distributiewissel van volvo dat je er geen last van hebt.

Ik heb het te weinig uitgevoerd om het precies met zekerheid te kunnen zeggen. (uit mijn hoofd)

Misschien is dit nog een hint...

Ik ben bekend met dat probleem bij de PSA-motoren, maar bij Volvo werkt dat anders en is dat probleem (zoals je al dacht) er dus niet.

Batman

Ah wist het niet meer zeker... Ben er niet dagelijks mee bezig. Wat ik wel zeker weet is dat de rode puntjes op de nokkenas riemwielen echt orgineel zijn en dat de door mij witte lelijke strepen niet ergen over heen zijn aangebracht, deze heb ik puur voor de duidelijkheid en zekerheid er op gezet.

Stonden destijds met riemwissel precies naar de inkepingen van het kunststof distributiedeksel frame.

CharlieFox

Citaat van: Batman op 01-04-2012 23:00:53
Ik weet wel dat bij PSA motoren (citroen peugeot) dit wel een probleem is en dat je dan het zaakje nooit meer op tijd kan krijgen (...)

Ha, de oude kopeigenaar! Dank Bart. Okay dan, rode stippen origineel. In ieder geval alweer 'n puzzelstukje dichterbij.

V.w.b. je quote: Binnenkort weet ik exact hoeveel graden en mm zuiger 1 voor het BDP behoort te staan om te timen. Timen kan dan altijd nog door zuiger 1 op exact de juiste waarde voor het BDP te zetten. Kan bijv met schuifmaat of met een bout in oude bougie gedraaid (porselein verwijderd en binnenschroefdraad getapt) met een spoed van bijv 1 mm waardoor elke boutomwenteling 1 mm omlaag is etc. etc. Waar een wil is is een weg ...

Hengeveld

CharlieFox, die merktekens op de nokkenastandwielen zijn inderdaad hulpmerktekens. Zo'n tandwiel (met merkteken) hoort bij een nokkenas. Als je die verwisselt, dan kan zou het toeval zijn als de merktekens nog kloppen.
Als je de nokkenassen aan de bakzijde op tijd hebt gezet, samen met de krukas aan de distributiezijde, dan staat alles goed. Je kunt voor een volgende wissel dan inderdaad zelf merktekens plaatsen op de tandwielen.

CharlieFox

Citaat van: Hengeveld op 01-04-2012 23:25:33
CharlieFox, die merktekens op de nokkenastandwielen zijn inderdaad hulpmerktekens. Zo'n tandwiel (met merkteken) hoort bij een nokkenas. Als je die verwisselt, dan kan zou het toeval zijn als de merktekens nog kloppen.
Als je de nokkenassen aan de bakzijde op tijd hebt gezet, samen met de krukas aan de distributiezijde, dan staat alles goed. Je kunt voor een volgende wissel dan inderdaad zelf merktekens plaatsen op de tandwielen.

Kijk, dit vind ik nu een goed onderbouwde reactie! Niet omdat ie toevallig "in mijn straatje past" maar omdat er logica in zit. Daarom, vraag aan de vele 1000 plussers die hier huizen maar die ik overigens wat stil vind:

Vraag:
Heeft er wel eens iemand NOKKENASTANDWIELEN overgezet naar een andere motor en dezelfde problemen gehad? Ter verduidelijking: Dat de timing correct staat, je weet wel, krukasmerkteken in lijn, nokkenassleuven evenwijdig aan de kop (inlaatsleuf iets boven het midden, uitlaatsleuf contra etc. etc.) en dan toch merken dat de (hulp-) strepen op de nokkenastandwielen niet tegenover de V's staan?

Ik kan 2 dingen doen: 1) Zelf weer (hulp-) merktekens aanbrengen op de tandwielen voor een eventueel volgende distr riem wissel (alhoewel, nu alweer bijna 500.000 km op de klok) of 2) Mijn eigen nokkenastandwielen terug monteren behorend bij deze motor (maar niet bij deze kop).

Batman

Maar dat betekent dat er verschil zit in nokkenassen per serie dat de nokken verdraaid zitten tov bevestiging riemwielen. Ik kan mij dat eigenlijk niet voorstellen dat hier verschillen in zitten, bij een uitgesproken basis motor als een 10V

Maar goed de waarheid en bewijs telt. Ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt

CharlieFox

Ik laat dit verder zitten. Inmiddels de witte verfstrepen eraf en inderdaad Batman (Bart), je had ze netjes over de originele ingekraste streepjes gezet. Ik heb nog 'n keer de timing gedaan, eraf, erop, kijken, nog eens kijken, maar wat ik ook doe, met geen mogelijkheid krijg ik die nokkenastandwieltekens op de V's. Met name de uitlaat niet. Maar de krukas en nokkenasgleuven staan goed en daar gaat het om. Ik heb gesproken met de chef werkplaats van Volvo Amsterdam Zuid-Oost en die adviseerde me ook het verder te laten zitten. En dat doe ik dus nu ook. Distr timing staat echt okay, kan gewoon niet anders.

Voor de echte fanaten heb ik hier later nog 'n samenvatting over de timing geschreven omdat de community mij maar bleef stalken met dat timing-verhaal :-)
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,56413.msg1197588.html#msg1197588

Wel inmiddels 'n ander probleem voor m'n kiezen: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,56413.0.html

jelle d

Mooi topic dit! Ik heb er veel aan, ben nu voor de eerste keer met een koprevisie bezig. De revisie heb ik uitbesteed, de rest doe ik zelf voor het eerst. Gaat tot nu toe prima, maar het blijft spannend!

CharlieFox

Hé, dit is mijn topic. Mooi werk, Jelle. Voor mij alweer ruim 3 jaar jaar geleden. Ik rij nog steeds in de auto en de kop houdt zich prima. Olieverbruik is ook niet toegenomen na het voorval, zoals anderen wel eens hebben ervaren. Kijk vooral ook naar dat Amerikaanse topic, ergens in het begin door mij gepost. Heb ik zelf veel aan gehad.

cilinderkop koelvloeistof kvs nokkenas timing zuigers kleppen klepspeling koppakking bdp merktekens poelie distributie nokkenassensor nas krukassensor bdp sensor cilinderkop moment kopbouten test123