Bezig met koppakking vervangen en koprevisie. Diverse vragen ...

Gestart door CharlieFox, 17-02-2012 18:25:14

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Edit dec 2015: Pics verhuisd van hosting plek

Zie ook dit topic voor de reden van de koprevisie: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,55084.0.html

Ik ben de Sjaak en twijfel nu (o.a.) tussen:

a) Pakking vervangen en tussendoor de kop laten reviseren, of:
b) Een heel ander blok erin hangen. Beide opties heb ik nog nooit zelfstandig (bij een Volvo) gedaan.

Wie heeft er tijd en zin voor een (betaalde) klus? Als het een blok wordt: Die moet ik dan nog wel 'even' scoren. Er hangt nu een B5252S in. Auto is van 1995 en is een Estate 850.

Als het de pakking wordt: Ik kan hier in A'dam Zuid-Oost voor ca € 300,- de kop compleet laten reviseren. Maar ja, hoe weet ik of het blok geen schade heeft opgelopen door de gebroken kachelslang?

Wel balen. Heb de auto in juli 5 jaar en er staat nu zo'n 450.000 km op de klok. Durft er iemand een uitspraak te doen of e.e.a. nog rendabel is?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

elmarconi

Blok is nu defect. Trek er zelf eens de kop af, en kijk of je schade aan cylinders ziet.  Zo ja, dan moet het er toch uit.

Assembly is reversal of removal. Met hulp van het forum is het goed te doen denk ik.

--
Autogas Inside . . .

CharlieFox

Cilinders is wel te zien. Maar what about de krukas en lagerschalen etc? Daar kan natuurlijk ook van alles mis mee zijn, of zou dat wel loslopen? En die kop: Ik heb al wat zitten neuzen en het lijkt me een behoorlijke klus.

http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=26864

Vooral ook erg zwaar in gewicht en uit 2 delen. En dan dat gedoe met die nokkenassen, lees ik. Die moet je fixeren en zo. En ik moet alles buiten aan de straat doen. Nog maar niet te spreken over de waarschijnlijk benodigde special tools. Ik zal in ieder geval alvast een (betere) momentsleutel aan moeten schaffen. Samen met een doorgewinterde Volvo sleutelaar voel ik me er toch prettiger bij ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Jack v

krukas gebeurd niks mee
Kop eraf trekken valt in principe ook mee je kan zelf gauw wat special tools fabriceren ivm het afnemen van het kleppendeksel.
Distributie eerst op tijd zetten dan valt het allemaal wel mee en wijst het zich in principe zelf.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

CharlieFox

Hmh, deze reacties brengen me toch wat aan het twijfelen. Aan de mensen die het eerder hebben gedaan:

Zo'n kop lichten, qua gewicht, is dat te doen? Waarschijnlijk niet in m'n eentje, neem ik aan? Takeltje nodig? (huren). Ik zie net dat het fixeren van de nokkenassen idd met zelfgefabriceerde tools (platen hout) kan.
Antwoord TS: Kop is makkelijk te tillen, gewicht is gemeten 19 kg. Uit de auto halen ging heel makkelijk en ik verwacht met het terugplaatsen ook geen problemen. Het is allemaal aluminium.

Krukas bedoelde ik mee, als het blok oververhit is geweest, dan hebben misschien lagers en lagerschalen een opdonder gehad door tijdelijk te weining smering? En tijdelijk is dan zo'n dikke 10 minuten geweest, schat ik. Op de een of andere manier voelt het niet echt lekker tussen de oren. Zal je net zien: Heb ik straks mijn grand new gereviseerde cilinderkop erop, blijkt de motor toch ook elders schade te hebben.

Nog andere meningen over dit punt? Wel of niet "blok" schade door oververhitting?

Jack v

Als de cilinderwanden geen inslagschade hebben hoef jij niet bang te zijn voor je krukas oid. Enkel de kopzal iets kromgetrokken  zijn. Kopvlakken zou ik dus wel doen. En zorg idd voor een goeie momentsleutel.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

U vraagt en jack draait met de antwoorden  ;D ;D ;D.  Maar ik ben het dan ook met hem eens, zou niet te bang zijn voor schade in het onderblok.

Frysian-John

Ik zou inderdaad, wat Jack zegt, eerst maar eens de kop er af halen en die (laten) beoordelen. Ik heb ook de koppakking van de mijne vervangen, en het is te doen. Wel een flinke klus, er moet van alles los e.d.. De beide helften van de kop zijn prima te tillen hoor! Het is allemaal aluminium, dus niet heel erg zwaar. Ik heb zelf fixeertools gemaakt van staal om de nokkenassen op hun plek te houden in het bovendeel van de kop. Als je geluk hebt, hoef je alleen maar de kop te laten vlakken. Want kromtrekken willen ze als de beste als ze te heet worden. En dan ben je voor minder dan 200 euro helemaal klaar!

Succes!!

elmarconi

Citaat van: elmarconi op 17-02-2012 19:02:59
Blok is nu defect. Trek er zelf eens de kop af, en kijk of je schade aan cylinders ziet.  Zo ja, dan moet het er toch uit.

Citaat van: Frysian-John op 17-02-2012 22:28:04
Ik zou inderdaad, wat Jack zegt, eerst maar eens de kop er af halen en die (laten) beoordelen.

Even de bronvermelding corrigeren ;)

On-topic: kop vlakken. Ik hoor daar verschillende verhalen over.

CiteerEen cilinderkop is af fabriek heel licht bol zodat deze na het natrekken goed recht gaat staan.
Je begint immers vanuit het midden naar buiten de kopbouten vast te draaien.
Zo lopen wel eens nokkenassen vast na het te sterk vlakken.

Bron: http://www.amtgarageforum.nl/fiat/cinquecento/koppakking-na-vlakken-28780.html

--
Autogas Inside . . .

The Demon

Citaat van: elmarconi op 17-02-2012 22:34:21
On-topic: kop vlakken. Ik hoor daar verschillende verhalen over.

CiteerEen cilinderkop is af fabriek heel licht bol zodat deze na het natrekken goed recht gaat staan.
Je begint immers vanuit het midden naar buiten de kopbouten vast te draaien.
Zo lopen wel eens nokkenassen vast na het te sterk vlakken.

Bron: http://www.amtgarageforum.nl/fiat/cinquecento/koppakking-na-vlakken-28780.html
Een beetje revisiebedrijf weet die marges, en vlakken betekent niet gelijk helemaal vlak maken in dit geval.
Devies is dat je de kop er met een goede momentsleutel (dus niet van de Gamma) op het juiste moment en in de juiste volgorde monteerd.
Als je nokkenassen dan nog vastlopen is er iets meer loos met de kop.

Groet,
The Demon.

CharlieFox

Zoetjes aan neig ik steeds meer naar zelllufh doen. De reacties lezend lijkt het mee te vallen. Zeker nu ik zie dat er op het www complete koppen worden aangeboden voor 75-100 Euro. Met een koppakkingsetje en 20-30 uur werk (?) zou ik tegen de € 250,- klaar zijn (werkuren niet gerekend). Laten we zeggen, ik begin nieuwsgierig te worden. En idd zoals sommige reaguurders al zeggen: Ik kan in ieder geval eerst de kop lichten om te "gluren". Gewoon kijken hoe het spulletje eruit ziet ...

Als ik naderhand toch besluit a) een V70 aan te schaffen of b) een 850 aan te schaffen en dan van 2 auto's een goede te maken of c) een totaal ander merk auto te kopen (vloeken in de kerk?) dan maakt het toch niet meer uit dat mijn oorspronkelijke auto open ligt.

Vraag: Heeft er iemand de betreffende pagina's voor mij uit het vadis? Ik heb zelf de software maar op de een of andere manier wil ie niet meer installeren. Iets met onvoldoende admin rechten of zo. Er staan weliswaar topics over de kopwissel op het forum en andere fora (Matthew) maar de vadis vind ik toch prettiger om er bij te hebben.

Antwoord TS: Vadis heb ik inmiddels maar vind het meer 'n naslagwerk. Heb n.a.v. een reactie ook 'n Haynes besteld en daar staan echt praktische tips in en heb ik heel veel aan.

elmarconi

Hulde! Gewoon proberen. Het is nu toch al kapot. In het slechtste geval leer je er een boel van.
Veel foto's zorgt voor veel reacties, tips en (on)gevraagde adviezen.

Als je de sleutellocatie en tijd nog bekend maakt heb je kans dat ze je aan de kant duwen om het voor je op te knappen ;)

--
Autogas Inside . . .

CharlieFox

Citaat van: elmarconi op 18-02-2012 19:22:51
Hulde! Gewoon proberen. Het is nu toch al kapot. In het slechtste geval leer je er een boel van.
Veel foto's zorgt voor veel reacties, tips en (on)gevraagde adviezen.

Als je de sleutellocatie en tijd nog bekend maakt heb je kans dat ze je aan de kant duwen om het voor je op te knappen ;)

Nou, ik ben eraan begonnen hoor. Althans, éérst alleen het verwijderen van de kop om de rest te beoordelen. Het doet me een beetje denken hoe ik als jongetje een wekker uit elkaar sloopte en die dan met veel gepruts weer in elkaar kreeg. Dat de motor flink heet is geweest is for sure. De bougiekabel pluggen waren uitgehard en op enkele plekken zelfs gesmolten! Idem dito voor het stofkapje in de stroomverdeler! Terecht dus dat ik wat twijfel over de rest van het blok. Over het verzoek om foto's en beschrijving:

Ik heb op het www een prachtige beschrijving gevonden. Liefst 10 pagina's inclusief duidelijke foto's! Ik zou het immense werk van deze Amerikaanse brandweerman uit Alabama US alleen maar onderuit halen. De beschrijving staat op zijn site voor zeepverkoop. Doet ie waarschijnlijk naast het brandweerman zijn. Is niet te vinden op die site. Het is een zgn verborgen link die alleen te vinden was met Google. De link staat hier: http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html Echt 'n juweeltje van een stappenplan! Ik zal hier binnenkort wél enkele foto's plaatsen van de staat van mijn blok.

Sleutelplek en tijd noemen komt nog wel als ik de boel weer ga opbouwen (mocht het blok intact zijn). BTW: Ik kan trouwens een complete kop overnemen voor € 75,00 geheel intact en 250.000 km gelopen. Dat in overweging nemende voor nu alvast de volgende concrete vragen:

1) Kan ik niet gewoon mijn kop eraf "slopen" zonder al dat "gedoe" van special tools aanmaken om de nokkenassen in hun positie te houden? Wat is daar het nut van als ik toch een complete andere kop erop zet? Kan ik niet simpelweg die tig boutjes van het kleppendeksel eruit schroeven en de klepveren hun werk laten doen en het deksel eraf laten drukken? Wat kan er eventueel fout gaan? Graag advies svp.

2) Voor het erop monteren van de ander kop moet ik waarschijnlijk wél die special tools maken voor het in positie houden van de nokkenassen? Of kan het ook zonder? Ik zie op het www namelijk ook foto's van grote lijmtangen die het kleppendeksel omlaag drukken op de kop en dan vervolgens de boutjes erin draaien.

Antwoord TS:
1) Ja dus, dat kan heel goed. Klepdeksel zit na verwijderen van alle boutjes toch nog megavast door de vloeibare pakking. De klepveren helpen juist wat mee met het loshalen. Mbv bijv een grote koevoet kun je op de speciaal daarvoor gemaakte plekken voorzichtig wat wrikken. Wat tikken met de kunststofhamer omhoog wil ook wel helpen.

2) Tools en alles nergens voor nodig. Ik heb het nu 2x gedaan omdat ik de eerste keer had zitten klooien met de vloeibare pakking die in de oliekanaaltjes gelopen was. Gewoon zuigers in "vrije stand" zetten, is allemaal ruimschoots onder het BDP. Praktijk: Als de krukas op het merkteken staat en je de krukas 1 krukastand terugdraait, staan alle zuigers vrij. Vervolgens de nokkenassen in "timing stand" in de kop leggen, is: Inlaatas met de uitsparing (cil 5 zijde) iets boven de naad van kop en klepdeksel. Uitlaatas met de uitsparing iets onder de naad. Vervolgens de nokkenassen in 'n stand draaien waarbij het deksel aan 1 kopse kant wat omlaag ligt en de andere kopse kant wat omhoog. Daarna kunnen alle boutjes er los ingedraaid worden en kun je alle boutjes GELIJKMATIG aandraaien, te beginnen met de hoogste kopse kant. Zet alleen eerst de boutjes onder het bougiedeksel aan, de buitenste komen daarna.

Tags voor de zoekmachine voor het vinden van het Amerikaanse stappenplan:
cylinderhead cylinderheadgasket headgasket gasket cilinderkop cilinderkoppakking koppakking headgasket koppakkingset

JW

als je er een andere kop op zet, dit is wel het moment om gemakkelijk bij de klepseals te komen. Zou ik wel origineel Volvo nemen!
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

CharlieFox

Weer 'n paar uren verder. Ik begin er zowaar plezier in te krijgen! M'n handen jeuken en heb echt zin om dat baggervette blok onder handen te nemen. Kop kan er nét niet af. Reden: M'n dop 14 begaf het! Die bouten zitten echt griezelig eng vast zeg. Het kraakte dat het een lieve lust was. Morgen verder. Nog wat vragen en tevens een antwoord op mijn eerder gestelde vraag nummer 1:

1) Zie mijn vraag hiervoor. Ja, kan dus zonder tools. Aangezien de meeste forumers overdag aan het werk waren kreeg ik geen reactie maar ik moest toch verder. Klepdeksel zat flink vast. Met 'n beetje kloppen en wrikken uiteindelijk los gekregen. Ik denk dat de omhoogdrukkende klepveren wat meegeholpen hebben. Uiteindelijk kwam ie los met de beide nokkenassen mee.

2) Kan iemand nog reageren op vraag 2? Ik heb geen idee of het monteren van het kleppendeksel ook weer zonder special "nokkenas in positie houden tool" kan? Wat kan er mis gaan?

3) Startmotor. Hoeft er niet af maar ivm de baggervette rotzooi verwijderen wil ik dat wel. Ik heb er nu 2 bouten uit + die ene die aan een beugel aan het blok zit. Hoe krijg ik dat ding los? Het lukt me niet. Vergeet ik wat? Is het normaal dat er gewrikt moet worden?
Antwoord TS: Het bleek dat ik de verkeerde 2 bouten los had gehaald. Ik had er eentje genomen van het koppelingshuis. Die met de kop wijzend naar de linkerzijde van de auto, verscholen in een uitsparing, zat nog vast.

4) Ik kan dus binnenkort die gebruikte kop ophalen. Hoe weet ik echt 100% zeker dat die kop voor mijn blok bestemd is? De eigenaar zegt wel dat ie van een 2.5 L komt en van een B5252S maar ik wil echt zekerheid a.d.h.v. model- / type- of serienummers. Heeft iemand daar ervaring mee?

5) Uiteraard kijk ik alle onderdelen goed na waar ik nu handig bij kan. Heeft iemand nog goede tips welke onderdelen of wat ik absoluut zou moeten checken nu de boel toch open ligt?

De reactie m.b.t. het vernieuwen van de klep seals: Goede tip maar vereist wel weer special tools. Ik overweeg het en slaap er nog even over. Die andere kop heeft 250.000 km gedraaid. Misschien zijn ze nog goed alhoewel dat niet te controleren is.