Bezig met koppakking vervangen en koprevisie. Diverse vragen ...

Gestart door CharlieFox, 17-02-2012 18:25:14

Vorige topic - Volgende topic

Jack v

het merkteken van de krukas zit toch in het db tandwiel en niet op de multiriempoellie of ben ik nou gek?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

CharlieFox

Citaat van: Jack v op 31-03-2012 00:30:17
het merkteken van de krukas zit toch in het db tandwiel en niet op de multiriempoellie of ben ik nou gek?

Dank Jack dat je je er ook in mengt. Zijn er nog meer 1000 plussers, mensen van de weblogs of andere zeer ervaren Volvo sleutelaars die hier even naar willen kijken? Dat zou ik zeer waarderen en ik word graag gecorrigeerd, mocht ik iets fundamenteels fout doen.

Ik hoor nu namelijk van 2 ervaren personen verschillende dingen over wel of niet het juiste krukasmerkteken. Jack, vertel eens iets meer svp dan alleen je opmerking. Wat zou er nog meer kunnen zitten op dat db tandwiel? Ik heb echt niets meer gevonden dan dat merkteken op mijn eigen gemaakte foto van enkele reacties terug. Je kunt 'm flink uitvergroten. Enig idee waar dat merkteken op de multiriempoelie dan voor zou kunnen zijn? Al met al:

Vandaag helaas (of gelukkig?) geen tijd voor de auto. Echter morgen gaat de multiriem eraf (inmiddels heel handig mee geworden met m'n 1/2 inch wrench en 3 muntstukjes) en ga ik zekerheidshalve nog maar eens minitieus turen naar eventueel andere merktekens.

Wat ik i.i.g. 100% zeker weet is dat met dat twijfelachtige (?) merkteken op de multiriempoelie zuiger 1 op 3 mm voor het BDP staat. Gechecked met kop eraf maar kan ik nog eens x-checken met bougie eruit en schuifmaat. En wederom: Nokkenassen aan cil 5 kant staan dan evenwijdig.

En ook weet ik dat als zuiger 1 daadwerkelijk in BDP staat, het merkteken van de inlaatnokkenas dan verticaal omhoog zou moeten wijzen, is naar die handige gradenverdeling op de distributiekap, en wel naar de 0-graden stand. Echter die lelijke witte streep staat dan niet op de 0 graden! Maar zuiger 1 wel in BDP! En het tandwiel simpelweg 'n 1/2 tand clockwise verschuiven t.o.v. de inlaatnokkenas gaat niet. Toch iemand 'n keer foute merktekens op de tandwielen gezet?

Wie oh wie helpt mij hieruit?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

UserID6342

Citaat van: Jack v op 31-03-2012 00:30:17
Klopt Jack, maar als het goed is en origineel komen deze overeen met elkaar.  De enigste manier om het echt goed te doen (en dat doet bijna niemand) is om de starter eraf te halen en de krukas / vliegwiel te blokkeren met de tool.  Dan weet je zeker dat deze op tijd staat en in het BDP is.  Vervolgens nokkenassen blokkeren en riem eromheen.  Pas daarna kun je gaan denken aan gradenverschuivingen, maar je moet eerst de basis goed hebben staan.

Jack v

zal eens even zien of ik vandaag een foto van het merkteken kan maken op dat oude 10 v blok van jou Dirk, da kan Charlie daar om zoeken dan weet ie zeker dat het goed staat. Al denkik van wel omdat ie geen rare geluiden heeft gehoord. Mochten de merktekens op de poelie en db tandwiel niet overeenkomen is ie toch meer verdraait dan 1 of 2 nokken.

Jack v

bij deze de foto's;

Op het db tandwiel moet een piepklein merktekentje zitten wat tegenover het merkteken op het blok moet komen. Is heel goed zoeken met veel licht en eventueel remmenreiniger om het tandwiel schoon te maken.

De merkekens op de nokkenasssen moeten dan overeenkomen met de inkepingen in de plastickap. Zoals je kunt zien staat ook dit blok niet op tijd. Merkteken krukas staat in lijn maar de nokkenasmerktekens niet. Ook bij deze motor is het merkteken op de poelie bijna 3cm verder verschoven tov het tandwielmerkteken.

Zoals jij het hebt gedaan met de nokkenassen op de ontstekingszijde op tijd zetten komt helemaal goed maar neem dan zoals Dirk zegt even de riem er weer af en zet de nokkenastandwielen zoals ze horen op de merktekens in lijn met de inkeping van de kap. Heb je het voor de volgende keer veel makkelijker.

Batman

Hallo Raymond,

Ik heb die lelijke witte strepen strepen erop gezet met een distributieriem wissel. Ben altijd bang dat als de riem er af is de merktekens onduidelijk zijn bij een per ongeluk-ke verdraai-ing. Ik ben er toen vanuit gegaan dat het allemaal goed stond, heb me nooit afgevraagd of de riem die er op zat wel op tijd stond.

Het kan natuurlijk zijn dat ie nooit op tijd heeft gestaan, ook met die lelijke witte strepen.

Succes in iedergeval

CharlieFox

Hé Bart alias Batman! Wat leuk dat je ook forumlid geworden bent. Zoals je snel zult merken, een must als je Volvo (850) rijdt en zelf sleutelt zoals jij. Welkom! P.s. Ik heb van Bart de cilinderkop gekocht via Marktplaats. V.w.b. de timing:

Ik haal bij eerstvolgende gelegenheid alle verfstrepen van de nokkenastandwielen af. Wellicht dat ik iets "orgineels" vind. Gister 'n zeer verhelderende (en bevestigende) discussie gehad met 'n kenner. Conclusie:

Als het merkteken op krukastandwiel / -poelie opgelijnd staat met merkteken op oliepomphuis én op hetzelfde moment de beide nokkenassleuven aan de cil 5 kant evenwijdig staan met naad kop-klepdeksel (let op: sleuf inlaatnokkenas iets boven het hart van de as, uitlaatnokkenas contra) dan staat de distributie timing correct, ongeacht welke stand van beide nokkenastandwielen dan ook. En nee, de zuiger 1 staat dan niet op BDP maar enkele graden er voor.

Dit had ik trouwens al proefondervindelijk uitgezocht en kun je simpelweg bepalen met bougie van cil 1 eruit. Later kom ik er nog wel eens op terug met foto's van mijn auto met juiste timing. Ik weet i.i.g. voor nu dat krukas en nokkenassen goed staan en daar gaat het om.

Die gekke nokkenastandwielen zijn er slechts voor de overbrenging en is bijzaak ...  :)
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

CharlieFox

Oeps, vergat nog wat. Concrete vraag en simpel te beantwoorden:

Kan de multiriempoelie maar op 1 stand op de krukas? Zelfde vraag voor het krukastandwiel. Ik heb ze nog nooit los gehad maar vind ik wel belangrijk te weten. Immers:

Als dat bij mij ooit verschoven zou zijn dan heb ik alsnog 'n mistiming. Dank alvast voor de reacties.

thuur

Past maar op 1 manier inderdaad. Alhoewel de paspen van de multiriempoelie wel gemakkelijk te verwijderen is.. Ergo, vertrouwen is goed, controle is beter.

Gr 8)

CharlieFox

Dank Thuur. Ga ik zeker doen. Ik kom er nog op terug ...

Piere

Citaat van: Jack v op 31-03-2012 12:59:47
Op het db tandwiel moet een piepklein merktekentje zitten wat tegenover het merkteken op het blok moet komen. Is heel goed zoeken met veel licht en eventueel remmenreiniger om het tandwiel schoon te maken.

Wat een miserie man

Foto gepikt van Johann ;)

Die dikke streep waar dat onderste rode pijltje bijstaat moet je hebben en die kun je perfect zien als je multiriem eraf is. Licht heb je idd nodig en als je dan net achter de poelie van de multiriem kijkt kun je die dikke lijn heel goed zien :)
Geen geklooi met mysterieuze merktekens op het distributietandwiel die wel eens verward kunnen worden met een krasje of een beetje vuiligheid ;)

En die dikke streep moet natuurlijk recht tegenover het merktekentje op je oliepomp staan. Je moet je hoofd een beetje in de hoek wringen, maar je kunt mooi zien dat dit merktekentje (zoals op de foto ook te zien) tussen 2 distributietanden valt.

Dan je nokkenassen blokkeren en tandwielen loszetten en de rest is kinderspel. Je krukas verspringt niet zomaar, maar de merktekens controleren voor je de boel spant kan nooit kwaad :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

CharlieFox

Dank Piere voor de duidelijke foto via Johan. Zo ziet het er bij mij ook uit. Het merkteken op de multiriempoelie valt tussen die 2 ielige merkjes. De misere valt trouwens heel erg mee, integendeel: Hier leer ik van en het voelt juist heel fijn om nu eens exact te weten hoe het echt zit.

Zoals jij het bescbrijft, precies zó heb ik het gedaan en zó zit de timing tot nu toe nog steeds. Krukas en nokkenassleuven zijn bepalend en zoals ik nu inmiddels al enkele keren eerder aangaf: De nokkenastandwielen zijn bijzaak. Dat die (standaard) miezerige streepjes daarop ongeveer uitkomen in de distributiekap V-tjes is handig bij alleen 'n riemwissel. Hoef je de rotor- en nokkenassensorplaat niet te demonteren teneinde de nokkenassleuven te kunnen zien (paralleliteit).

Echter nimmer, doch zeker niet na demontage van de nokkenastandwielen, mogen die pieterige streepjes op bovengenoemde tandwielen gebruikt worden als referentie voor distributie timing.

De misere is begonnen, voor zover je daarover kunt spreken, doordat de merkstrepen op de nokkenastandwielen niet matchen met de V's. Tot op heden overigens nog niet (maar ik haal binnenkort de verfstrepen weg). En daarom ging ik twijfelen. En gemaasd en gepokkeld in de luchtvaart heb ik dan zoiets van: Bij twijfel don't do it en zoek het uit!

Ik weet nu dat je die tandwielen bij wijze van flauwe grap er ook 1/3 of 2/3 verdraaid op kunt zetten (meer smaken zijn er niet), geen enkel probleem! Alleen moet je dan bij de eerstvolgende distr riem wissel even de rotor- en sensorplaat demonteren voor het parallel uitlijnen van die duidelijke en oh zo betrouwbare sleuven die simpelweg niet te missen zijn.

Kwam later ook nog bij dat ik op dit forum, zowel bij oude (2007) als nieuwe reacties, las dat bij de distributie timing zuiger 1 op BDP moet staan. NOT dus! Hij staat er ca 3mm voor en ik weet zeer binnenkort op 0,1mm hoeveel exact en mbv de slag ook het aantal graden. Enfin, daarmee was voor mij, als leek, de verwarring compleet. Ik hoop dat ik zo het eea duidelijk heb gemaakt. De timing heeft wat mij betreft i.i.g. nu zeker geen geheimen meer.

Sterker: ik ga binnenkort toch eens "experimenteren" (mbv documentatie, zie eerder geplaatste link van mij) met de overlap timing. Hoeft alleen de grote distributiekap eraf, dus werkje voor in je nette pak. De 3 boutjes draai je op elk nokkenas tandwiel los-vast, breng "kunnen-terugkeren-naar-de-oude-situatie" streepjes aan, en het feest kan beginnen door de nokkenassen per graad te verdraaien in de tandwielen welke vast en strak staan door de riemspanning. Je kunt een gradenboog gebruiken maar ook (omgerekende) mm streepjes zetten op de denkbeeldige cirkel die over de 3 fixeer-boutjes loopt. Diameter meet je, omtrek bereken je, deel door 360 en voila de lengtemaat per graad. Er zijn ook speciale tuning tooltjes voor. En vermogenwinst of niet: Het is leuk werk.

Overigens, ik gebruik net als Piere ook geen "krukas- en/of nokkenas fixeer tool". Krukas blijft staan en nokkenassleuven doe ik met mijn timmermans- lees: vrml vliegtuigonderhoudstechnicus-oog. Als ik dan de stalen rei ter controle er langs leg, staan ze mooi evenwijdig. En verdraaien doen die nokkenassen ook niet. Zéker niet als je de 3 fixeerboutjes los hebt!

Kortom, i.i.g. hartelijk dank voor het medenken allemaal. We zijn er samen uit ...

Piere

Je hebt het helemaal goed! :eusa_clap:

Met nokkenastiming spelen is heel leuk, maar je kunt ermee bezig blijven. Streepjes zetten is daarom geen slecht idee want anders heb je totaal geen referentie.

Ohja, je hebt toch rekening gehouden met de excentriciteit van de sleuven in de nokkenassen en dat ze eigenlijk omgekeerd ten opzichte van elkaar moeten staan hè? :P
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

MVeldhuis

Zonder er een heel lang verhaal van te maken, als je merktekens niet juist staan dan zit er wat fout met de timing, of je hebt de tandwielen zodanig verdraait dat het weer een hele tand scheelt maar volgens mij kan dat dus niet.

Dus of je krukas staat niet juist voor het merkteken, of je nokkenassen niet, aangezien je niet de tool hebt gebruikt ga ik er gemakshalve van uit dat je de nokkenassen niet goed hebt staan.

Ik gebruik die tool trouwens nooit, ik zet de tandwielen weer zo dat de boutjes op hun ouden afdruk komen, dan kan er niet zo gek veel misgaan.
Wat je zegt over foutieve witte streepjes klopt niet, die staan op de originele merktekens en die zijn op alle tandwielen gelijk.

CharlieFox

Citaat van: Piere op 01-04-2012 18:04:20
Ohja, je hebt toch rekening gehouden met de excentriciteit van de sleuven in de nokkenassen en dat ze eigenlijk omgekeerd ten opzichte van elkaar moeten staan hè? :P

Zie onderstaande tekst welke ik enige reacties hiervoor op deze pagina heb geplaatst ...

Als het merkteken op krukastandwiel / -poelie opgelijnd staat met merkteken op oliepomphuis én op hetzelfde moment de beide nokkenassleuven aan de cil 5 kant evenwijdig staan met naad kop-klepdeksel (let op: sleuf inlaatnokkenas iets boven het hart van de as, uitlaatnokkenas contra) dan staat de distributie timing correct, ongeacht welke stand van beide nokkenastandwielen dan ook. En nee, de zuiger 1 staat dan niet op BDP maar enkele graden er voor.