Jeffrey's 855 T-5R CY & V70N 2.5T

Gestart door JeffreyC, 22-02-2012 12:23:12

Vorige topic - Volgende topic

JeffreyC

Citaat van: dielie850 op 19-09-2012 22:36:35
Citaat van: V70 2.5T op 19-09-2012 20:38:17
Deze week de bumper en spoiler terug gekregen van de spuiter  :eusa_dance: Omdat ie een beetje in de weg lag en in de 850 geen plek meer is ( door een hele hoop andere onderdelen  :eusa_doh: ) bleef er weinig keus over dan monteren.

http://i48.tinypic.com/345cx87.jpg

Begint in ieder geval al weer ergens op te lijken  8)

Komend weekend ook eindelijk weer eens tijd om wat meer tijd aan de 850 te besteden. Zo wil ik onder andere de voorkant verder af monteren maar ook motorisch wil ik verder gaan met het laatste beetje uit elkaar te halen/alles schoonmaken/nieuw spul te monteren.

Deze week nog even een compleet lijstje maken wat er komende weekend en komende tijd motorisch gaat/moet gaan gebeuren  8)
Dat ziet er weer errug mooi uit Jeffrey :eusa_clap:
Blokjesgrill erin en hij is af :evil:
;D
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

JeffreyC

Citaat van: Julian op 19-09-2012 22:50:58
Bumpertje ziet er weer strak uit, netjes!

Citaat van: dopie op 19-09-2012 22:54:56

Altijd weer mooi zo`n verse bumper.

Dank u, komend weekend even de sierlijsten en wissers terug zetten. Dan is de voorkant in ieder geval weer klaar. Daarna door met het betere werk: de motor en rand onderdelen weer op orde maken! Met foto's natuurlijk ;D
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,

JeffreyC

Gisteren morgen eindelijk weer eens tijd gehad om iets aan de 850 te doen. De hele dag de tijd gehad en dus goed opgeschoten.

Als eerste begonnen met de voorkant af te werken:

Bumper zat er al op, nu ook de sierlijsten met nieuwe klemmen erop gezet en de koplamp wissers armpjes gemonteerd. Ook deze met wat vers rubber  :eusa_dance:

Daarna verder met de motor. Als eerste alle reactie steunen los en de 3 motorsteunen vervangen. Zonder inlaatspruitstuk, radiator/intercooler en turbo slangen en buizen is het best goed te doen ;D Het verschil in oud en nieuw is duidelijk te zien, alleen had ik voor de steun aan de distributiekant een verkeerde gekregen en dus de oude weer terug moeten zetten. Het viel wel op de met die laatste steun nog niet vervangen dat het blok scheef ligt en het werken aan de distributie er lastig is  :eusa_doh:
Motorsteun voor:

Achter:

Ook het carterventilatie was hoog nodig, de doorgangen in het blok zaten redelijk dicht. Ook een nieuw inlaatspruitstuk pakking:

Hier is de nieuwe radiator geplaatst samen met de Aluminium intercooler die eerst in de V70 zat. Blijft ontzettend fijn om een Al intercooler te monteren en alles op maat te moeten maken  :eusa_doh: Een verschil met de V70, bij de 850 kon je de 2 al aan elkaar schroeven voordat het geheel in de auto gemonteerd word, wat het werken wel gemakkelijker maakt  :)

Hier een nieuwe thermostaat gemonteerd met nieuwe boutjes ( de oude waren al redelijk geholpen waardoor ik ze niet meer los kreeg zonder hamer en beitel  :eusa_wall: ) en een nieuwe temperatuur sensor. Ook beide nokkenas keerringen vervangen. Hopelijk is een olie lekkage nu verholpen, bij de sensor zat wel iets van olie maar niet zoveel als verwacht. Ook de ( bijna ) complete ontsteking vervangen, rotor, verdelerkap, bougiekabels en bougies.

Van de vorige eigenaar nog een andere stuurpomp meegekregen omdat in de oude een slag in de poulie zat  ??? , deze dus ook nog gewisseld. Het inlaatspruitstuk lag er toch nog vanaf en je kwam nog overal gemakkelijk bij.
Voordat het spruitstuk weer gemonteerd werd dit schoner gemaakt dat dat het was, een nieuwe pakking ertussen bij het gasklephuis, de vacuum toren, bijbehorende o-ring en het slangetje voor de stationair regelaar vervangen  8) ook de olie peilstok en olie vuldop voorzien van nieuwe afdicht ringen.
Nadat het spruitstuk erop zat begonnen met een aantal vacuum slangen. Het luchtfilterhuis met een nieuwe TCV ( IPD  8) ) geplaatst om de juiste lengte van de slangen van en naar de turbo te bepalen.

Volgende keer de vacuum slangen proberen af te maken ( met onder andere ook de slangen naar de cc ), laatste motorsteun, compleet distributie gebeuren, olie pomp controleren en voorzien van nieuw spul, afdichtingen aansluitingen olie leidingen op het blok vervangen, wastegate/armpje controleren, turbo buizen en slangen monteren, terugslag klep rembekrachtiger, kvs vullen, olie, olie filter, brandstof filter, bak olie, remvloeistof, achterklep wisselen, spoiler monteren...

Op dit moment liggen de voorstoelen in de V70 om komende week naar de meubelmaker te brengen zodat deze gemaakt kunnen worden. Vraag me nog altijd af hoe de T-5R 100 kg lichter kan zijn dat de V70 met onder andere zulke lomp zware stoelen  ???
300 PK 390 NM CY T-5R MT

JeffreyC

Vorige week geen update maar wel aan de auto gewerkt. Dus nu maar een dubbele update ;D

Begonnen met de steun van het ruiten sproeier pompje, deze zat met een ty-wrap vast aan de auto. Het is even wat zoek werk geweest maar de steun toch kunnen bestellen. Alleen het monteren is een kl*te klus als de bumper er op zit en de stekker flink gecorrodeerd is  :eusa_doh:

Daarna begonnen met de distributie kant. Als eerste de motorsteun, de laatste die nog moest

Verdere uitleg is denk ik overbodig  ::)  ;D
Na een beetje zoek werk tijdens het nakijken bleek de er een ( van de zoveel ) lekkage zat bij het olie huisje onder de distributie. Alles losgehaald waaruit alweer bleek dat er toch al eens naar gekeken is. Alles zit vol met vloeibare pakking en het boutje waarmee de olie leidingen onder de airco pomp vast zitten is vervangen voor een dikke parker  :eusa_wall: :eusa_wall:
Oliehuisje schoongemaakt en samen met de olie leidingen voorzien van nieuwe afdichtingen en weer in elkaar gezet.

Aangezien de riem ook nog moest daarmee verder. Hier bleek al snel dat ik flink zwetende nokkenas keerringen vorige keer over het hoofd heb gezien :eusa_doh: Dus af maken ging niet maar kon wel al de waterpomp vervangen en de oliepomp een keer schoonmaken en voorzien van nieuwe afdichtingen en dergelijke. Als laatste onder de kap alle koel slangen vast gezet en het slangetje achterop vervangen en alvast kvs gevuld.

Aan het begin van de middag samen met een collega de achterklep om gehangen, sommige herinneren zich misschien nog wel een foto van een roestige achterklep. Ook de slot vanger op de carrosserie vervangen aangezien deze ook z'n beste tijd gehad had.
En ik kon het niet laten om de spoiler er ook meteen op te zetten  8)

De achterklep hangt nog niet helemaal goed en de bekleding en ruitenwisser moet nog gemonteerd worden. De klep stond thuis in de weg dus daar moest ie weg  ::)

Die week ook de stoelen terug gekregen en weer gemonteerd, de naden zijn weer mooi aan elkaar gemaakt en de vulling weer op gevuld. Heb hier alleen geen foto van ben ik achter gekomen :eusa_shifty:

Zo stond ie erbij op het eind van de eerste dag

Gisteren morgen weer vroeg op en verder sleutelen. Nieuwe keerringen en rollen, tandwielen weer terug, nieuwe riem erop en af bouwen. Blijkt dan dan de multieriem te kort is  :eusa_doh: het was nog vroeg dus nog een nieuwe besteld en die was binnen een uurtje op het werk.

In de tussen tijd het laatste deel van de inlaat gemonteerd en de accu en cc pompje weer op hun plek. Wel nog even ruzie gemaakt met de stekker van de cc aangezien deze ook flink wat corrosie erin had zitten.
Bij de dealer ook een nieuw boutje besteld om de olie leidingen vast te zetten. Deze er eerst zonder leidingen in proberen te draaien om te proberen of de draad niet weg of kapot was, gelukkig niet :eusa_dance: Nu zit dus weer alles zoals het hoort en ook weer goed vast.
Nieuwe olie erop en voor het eerst in 3 weken weer gestart. Hij heeft nog een hele tijd lopen tikken maar nadat ie een tijdje goed heeft warm kunnen draaien was dat ook over en loopt ie weer als een zonnetje  8) en voor als nog geen lekkage meer gezien.

Daarna de rechter plastic dorpel weer gemonteerd nadat de buiten en binnen kant van de koker behandelt zijn tegen roest

Nu de linkerkant nog maar dat gebeurd pas als de koker weer dicht is.

Nu de auto weer loopt kon ik ook gelijk de service indicator resetten en de km stand uitlezen. Dus alles opgezocht wat en hoe en geprobeerd, service indicator: eitje, zo gebeurd  8)

Dan de km stand uitlezen, ik had wel verschil verwacht aangezien ik me meen te herinneren dat Jeroen het tand wieltje al had vervangen. Stand op het dashboard: 253072, stand volgens de computer: 288136. Verschil 35064.
Nu boeit me die stand niet, het ding loopt goed en heb er alle vertrouwen in. Maar ik had graag dat op het dashboard ook de goede stand staat ( de klok moet er toch nog uit om dat niet alle lampjes het doen ) kan iemand me vertellen of het veel moeite is om de stand goed te zetten?

Als laatste nog alle tape van de linker dorpel afgehaald en de de kentekenplaat voor weer gemonteerd, de auto weer buiten gezet en nog even een laatste foto gemaakt. Komende 3 weken zal ik weinig tijd hebben om er weer iets aan te doen  :'( Binnen kort de groene platen maar eens lenen en een stukje gaan toeren ;D ( en tanken!! )

;D ;D ;D
300 PK 390 NM CY T-5R MT

)()()sT

Geweldig werk Jeffrey! Je hebt het echt HEEL grondig aangepakt. Hulde!

JeffreyC

Citaat van: )()()sT op 07-10-2012 12:51:21
Geweldig werk Jeffrey! Je hebt het echt HEEL grondig aangepakt. Hulde!

Dank je wel, en dit was alleen het motorisch gedeelte. Nu controleren of alles dicht blijft en kijken of de as keerringen lekken. Dacht dat deze ook licht aan het zweten waren maar dat kan natuurlijk ook nog motorolie resten zijn geweest :) Kan eigenlijk niet wachten om eens een stuk te gaan rijden.

Binnenkort ga ik een begin maken aan de ophanging voor en achter maar eerst eens een goede achterbumper zien uit te halen ( ziet niet uit zonder ;D )
300 PK 390 NM CY T-5R MT

arjen850

Doe dan gewoon een ritje apeldoorn, kan ik hem meteen eens bewonderen :D dit zie je toch steeds minder, eindelijk weer eens geen half werk, maar ineens gewoon goed, puik werk Jeffrey, komt mij bekend voor ;)

JeffreyC

Citaat van: koen.s op 07-10-2012 16:33:34
Je pakt het goed aan  :eusa_clap:

Citaat van: arjen850 op 07-10-2012 14:18:10
Doe dan gewoon een ritje apeldoorn, kan ik hem meteen eens bewonderen :D dit zie je toch steeds minder, eindelijk weer eens geen half werk, maar ineens gewoon goed, puik werk Jeffrey, komt mij bekend voor ;)

Dit zijn mooie complimenten, dank jullie wel.
En ik kom er zeer zeker eens mee naar Apeldoorn ;D Hij zal alleen dan al gekeurd/verzekerd zijn en uit de schorsing gehaald zijn. Denk namelijk niet dat mijn werkgever de groene platen zo lang wil missen ;D
300 PK 390 NM CY T-5R MT

JeffreyC

Citaat van: V70 2.5T op 10-09-2012 19:40:05

http://i47.tinypic.com/e7cldi.jpg
http://i47.tinypic.com/23r1dnr.jpg
http://i47.tinypic.com/29kvnrl.jpg
Vraag me toch af hoe sommige mensen het voor elkaar krijgen  ???
Hoewel het metertje in de dashboard klok wel beweegt en ook halverwege komt in het overdruk gebied heb ik het idee dat er nog wel meer niet klopt  :eusa_doh:

Nog even terug komen op bovenstaand verhaal, gisteren helemaal vergeten te vermelden.

Omdat het turbo metertje in het dashboard wel werk en als ik mag aan nemen dat het redelijk in de richting komt met de werkelijke druk zou de turbo ongeveer een druk van 0.5 bar geleverd hebben voordat ik alles vervangen had en erachter kwam dat de tcv eigenlijk geen doel meer had :eusa_doh:
Als ik het me goed herinner  :eusa_think: wordt de wastegate al open geduwd bij een vrij lage druk, wat dus zou betekenen dat de turbo nooit die druk had kunnen halen.

Op de T-5R was er dus het een en het ander omzeilt/overbrugd ( hoe je het ook wil noemen ) waardoor het eigenlijk niet anders kon dan dat er met het armpje van de wastegate geknoeid was.
Dit weekend dus ook gecontroleerd en het bleek veel te strak te staan. Dit dus losser gedraaid en op het halve maan principe terug gezet.

Zoals al eerder aangegeven: om echt alles te controleren moet ik binnenkort eens een goed stuk proberen te gaan rijden 8)
300 PK 390 NM CY T-5R MT

JeffreyC

Vandaag zijn er op mijn werkplaats 2 mensen van "Continental" langs geweest. Deze heren gaan compleet Benelux en Frankrijk om uitleg/lezingen te geven over banden, riemen en remmen. Een van de zoveel onderdelen in hun bedrijf blijkt Ferodo en Ate te zijn.
Dat zijn merken die zo goed als alles van remmen en onderdelen ervan kunnen leveren.

Sinds een tijdje heb ik de 302 remmen onder de V70 zitten en eigenlijk sinds ik ze heb piepen ze bij rustig remmen als alles warm is. Deze mensen zijn dus komen kijken omdat we nog 2 auto's hadden met het zelfde probleem, alleen in nog ergere mate dan de V70.

Na nog geen minuut naar iedere auto, en vooral de remschijven, gekeken te hebben hadden ze voor ze allemaal al een oorzaak die het piepen zou kunnen veroorzaken.
Namelijk:
De geleide pennen waarmee de remklauw vast gezet word en waar deze overheen schuift.
1 pen eruit gehaald en met de micro meter nagemeten. Hier kwam al een duidelijk verschil uit  :o ( weet alleen niet meer hoeveel :eusa_wall: ) waardoor de klauw dus scheef komt te zitten op het moment dat je afremt.

Aangezien ik daar wel benieuwd naar ben heb ik ze besteld en zal ze zo snel mogelijk proberen te monteren. Ook de remschijf dan iets afdraaien zodat het te heet geworden deel ervan af is.

De heren stonden er wel van te kijken hoe snel de schijf al sleet met de paar 1000 km die ik er tot nu toe mee gemaakt heb   ;D
Blijkbaar een hele zware recht voet  ;D ;D
300 PK 390 NM CY T-5R MT

dielie850

Ik heb die remmen er ook op zitten Jeffrey.
Ik heb toen ik de brackets bij de dealer kocht de geleidepennen en bevestegings materiaal erbij gekregen :D
zit er nu 2 maanden op en tot nu toe geen gepiep oja wat ik ook altijd doe is de hoeken van de blokken afslijpen :D

JeffreyC

Ik heb ze bij ET besteld en daar kreeg je er niets bij. Het rare is dat we bij andere auto's de zelfde combi van schijven en blokken zetten en die er geen last van hebben  :eusa_think:
Dus ik ben benieuwd, als het goed is komt morgen alles binnen ( ook andere draagarm bussen, ander topic ).
Ik moet donderdag avond naar Eindhoven toe, als die pennen het probleem waren zal ie niet meer piepen, hoop ik.

Anders gaat de waarschijnlijk volgende eigenaar zich er wel aan ergeren :eusa_shifty:
300 PK 390 NM CY T-5R MT

dielie850

Citaat van: V70 2.5T op 09-10-2012 23:15:41
Ik heb ze bij ET besteld en daar kreeg je er niets bij. Het rare is dat we bij andere auto's de zelfde combi van schijven en blokken zetten en die er geen last van hebben  :eusa_think:
Dus ik ben benieuwd, als het goed is komt morgen alles binnen ( ook andere draagarm bussen, ander topic ).
Ik moet donderdag avond naar Eindhoven toe, als die pennen het probleem waren zal ie niet meer piepen, hoop ik.

Anders gaat de waarschijnlijk volgende eigenaar zich er wel aan ergeren :eusa_shifty:
Oke ik heb het origineel volvo was niet duur vond ik :D
Euhh laat je hem in eindhoven dan?

JeffreyC

Citaat van: dielie850 op 09-10-2012 23:24:19

Nee, de persoon die zich gemeld had om hem waarschijnlijk over te nemen woont ongeveer 25 meter bij me vandaan ;D
Dus ik zie hem dan toch elke dag nog 8)

Bij ET vond ik de prijs ook wel meevallen.
300 PK 390 NM CY T-5R MT

dielie850

Citaat van: V70 2.5T op 09-10-2012 23:26:53
Citaat van: dielie850 op 09-10-2012 23:24:19

Nee, de persoon die zich gemeld had om hem waarschijnlijk over te nemen woont ongeveer 25 meter bij me vandaan ;D
Dus ik zie hem dan toch elke dag nog 8)

Bij ET vond ik de prijs ook wel meevallen.
Ah oke das wel mooi dan ;D
Ik heb niet eens gekeken bij ET vond de prijs zo goed dat ik ze meteen gepakt had