olie verversen

Gestart door Schnappi, 23-07-2004 14:41:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Schnappi

Om de hoeveel kilometers moet men eigenlijk olie verversen?

de ene zegt om de 7.500 km terwijl andere zeggen dat het pas om de 15
000 moet gebeuren


het heeft waarschijnlijk ook wel mee te maken hoe je rijdt

graag advies

auto is een volvo 850 t5 2.3

Groeten

Entuscan

Het boekje zegt 15K, ik doe de oliewissel om de 7.5K
MOETEN is dus 15K
Maar beter is om de 7.5K aangezien de blokjes toch aardig warm worden. En wat kosten die paar litertjes nou in verhouding tot perfect Peace of mind?

Je zou in principe zelfs niet meer hoeven te oliepeilen want op 7.5K kom je (mits zwaar lek of zo) toch nooit aan een olietekort ;)
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Reitse

@Entu: als je een, volgens fabrikanten niet zorgwekkend, olieverbruik van 1:5000 hebt kan je toch wel in de problemen komen. En met de dure 5W40 Volsynth. ga ik liever voor de 15000 interval.

@T5RED: kijk eens naar de kleur van je olie, als die snel verkleurt na een oliewissel kan je er voor kiezen om na 1000 km nog een keer te wisselen. Het kan wel eens helpen om je blok goed schoon te maken. Maar binnen dit board kan je daar nog een hoop over vinden.

Rudi

Ik doe het ook om de 15000km.dat kan die dure olie makkelijk hebben.Ik gebruik de auto goed en hoef nooit olie bij te vullen.
Dr.Go-Fast...

Rudi

Citaat van: Reitse op 23-07-2004 20:14:01

@T5RED: kijk eens naar de kleur van je olie, als die snel verkleurt na een oliewissel kan je er voor kiezen om na 1000 km nog een keer te wisselen. Het kan wel eens helpen om je blok goed schoon te maken. Maar binnen dit board kan je daar nog een hoop over vinden.

Olie wordt meteen zwart dat heeft volgens mij weinig met het blok te maken.Bij mijn FH verkleurt de olie ook meteen...
Dr.Go-Fast...

Entuscan

#5
Reite @7.5K  zit je dan maximaal toch nog maar aan 1.5L op iets van max 7.6L dacht ik in totaal (oliekoeler inhoud inclusief)
En tussen min en max zit afhankelijk van't model blijkbaar 1.2L of 1.5L Dus je zou in theorie safe moeten blijven

Nuja ik zei ook in principe, der zal ook wel een verschil in olieverbruik zitten afh van het aantal km dat het blok gemaakt heeft ;)

Wat me nu wel net is opgevallen ... blijkbaar zou de remvloeistof om de 2 jaar of om de 45000-50000Km gewisseld moeten worden.  En zelfs om de 25000Km bij "hard gebruik", bv in de bergen rijden enz
Nu bedacht ik dadelijk dat ze dat bij de dealer nog nooit gedaan hadden dus beetje verder gelezen en wat staat er ... "Brake fluid should be changed at owner request"
Je moet er gvd ZELF om vragen ???
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Reitse

Entu: jij hebt vast 7,6 liter, wij 850 piloten hebben het te doen met dik 5 liter...

Rudi: ik heb twee keer olie vervangen met interval van 6000km en de olie blijft nu veel blanker dan daarvoor.

Entuscan

Nja dacht iets van 5.8L in't blok, maar er zit ook nog een dikke liter in de oliekoeler. Die loopt er ook niet uit als je gewoon de olieaflaat, maar zit er wel in hoor ;)
Daarom ook oliekoeler inhoud inclusief erbij

6000km ... da's wel een heel raar interval, niet?
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Rudi

Heb 'm vanmiddag ververst gewoon 6 ltr erin gedaan...

Over die termijn dat zal altijd wel een gevoelskwestie blijven.Diegene waarvan ik de olie koop en werkzaam is in de olie industrie beweert dattie wel 40K kan blijven zitten...dat doe ik dus niet,hou gewoon 15K aan voor een geruster gemoed.

verder weet ik het ook niet ;D
Dr.Go-Fast...

mark20v

De olie (in mijn geval halfsynt. 10w40) kan met gemak 15k km blijven zitten. En daarbij als je motor redelijk wat olie verbruikt bv een halve liter op 1k km dan heb je binnen 11k km je gehele motorinhoud al verbruikt en dus ververst. In theorie zou je dus bij dit verbruik nooit hoeven te verversen maar alleen om de 15k je filter vervangen.

Nu zullen er wel reacties komen....
Volvo separates men from the boys  

Rudi

Citaat van: mark20v op 24-07-2004 00:43:10
De olie (in mijn geval halfsynt. 10w40) kan met gemak 15k km blijven zitten. En daarbij als je motor redelijk wat olie verbruikt bv een halve liter op 1k km dan heb je binnen 11k km je gehele motorinhoud al verbruikt en dus ververst. In theorie zou je dus bij dit verbruik nooit hoeven te verversen maar alleen om de 15k je filter vervangen.

Nu zullen er wel reacties komen....

Wel een interessante theorie zou goed kunnen,maar voor m'n eigen gevoel ververs ik liever op de gewone manier.

Ik heb een keer gehoord unterwegs dat transportbedrijf Muller uit holten maar 1 keer ververst bij nieuwe auto's daarna nooit meer....wat er van waar is weet ik niet...
Dr.Go-Fast...

mark20v

Bij mijn vorige werkgever is er een keer een vrachtauto met een storing binnen gekomen welke wij niet mochten verhelpen. Dit was een testvoertuig van Daimler-crysler waar ze al > 500.000 km mee rondreden met alleen bij de 60k een oliewissel, voor de rest alleen nieuwe filters zetten en uiteraard olie bijvullen. Auto reed dus al dik 450k met "dezelfde" olie.

     mark
Volvo separates men from the boys  

Reitse

@Entu: heb je het over de oliekoeler van de automaat?

Die 6000km interval kwam doordat ik de 210dkm beurt wat naar voren getrokken heb in combinatie met APK. Wilde ff zeker weten wat alles goed zat.

Entuscan

Citaat van: Reitse op 24-07-2004 19:14:21
@Entu: heb je het over de oliekoeler van de automaat?

Ma neen, gewoon de oliekoeler van de motor.



Die dus.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

BenC70ES

Citeerop iets van max 7.6L dacht ik in totaal (oliekoeler inhoud inclusief)

5.5l zonder filter
5.8l met filter

+0,9l voor de oliekoeler...

Dus max 6,7l  :)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!