850 T5 automaat: volgas minder trekkracht

Gestart door MenzoChantal, 25-02-2012 19:55:31

Vorige topic - Volgende topic

MenzoChantal

Hi volvo fanaten,

Vandaag wat testen met mijn 850 T5 automaat uitgevoerd (volgens Thuur getuned) omdat mij al vaker iets was opgevallen:

Automaat in Econ stand: 120km/h, ca 1/2 -3/4 gas en de automaat schiet uit de lock-up (normaal), turbodrukmeter gaat naar het einde van de witte schaal en de auto accelereert hard naar de 180km/h.

Nu het rare:
Automaat in sport stand: zelfde oefening echter volgas, automaat schakelt 1 versnelling terug en de de turbodrukmeter komt tot ca 3/4 van de witte schaal. Acceleratie verloopt nu duidelijk minder vlot en het gaat ook niet vloeiend, je voelt duidelijk dat de trekkracht fluctueert. Ook in de econ stand blijft de turbodrukmeter soms op 3/4 steken.

Je zou denken dat de auto in de sport stand nog harder zou moeten trekken maar dat gebeurd dus niet, integendeel zelfs. Iemand een idee waar ik dit moet zoeken of is het normaal? TPS misschien?

Ja eindelijk een 850...een T5 nog wel!

UserID6342

Ikzelf denk dan meer aan een halfgare PnP switch, want die bepaalt je schakelgedrag.

Jack v

Citaat van: Dirk342 op 25-02-2012 20:49:37
Ikzelf denk dan meer aan een halfgare PnP switch, want die bepaalt je schakelgedrag.
schakelgedrag is toch goed Dirk?  Lijkt me meer een gevalletje lekke vacuumslang ivm de turbodruk bij half gas en vol gas.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Turbo-Geek

Weet wel dat met een automaat de 1e versnelling begrensd is vwb het vermogen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

MenzoChantal

Vacuumslangen zijn nog origineel. Ontsteking is recentelijk wel compleet vernieuwd. Ik drop wel een emailtje bij ET voor een nieuw setje. TPS nog even mee wachten?

MenzoChantal

Citaat van: Jack v op 25-02-2012 20:56:30
Citaat van: Dirk342 op 25-02-2012 20:49:37
schakelgedrag is toch goed Dirk?  Lijkt me meer een gevalletje lekke vacuumslang ivm de turbodruk bij half gas en vol gas.

Schakelgedrag is goed. Er zit nog wel een klein hikje in wanneer de automaat bij gas los doorschakelt van 2 naar 3. Thuur verdacht de TPS

Jack v

setje vacuumslangen is een goeie om mee te beginnen denk ik als dat de originele nog zijn. Tps zou je altijd nog even van iemand kunnen proberen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

volvobug

Menzo, als de tps van een 10v hetzelfde is, heb ik er een liggen die je kunt proberen.
Gr.Ruud.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

MenzoChantal

Ik heb geen flauw idee Ruud. Maar zo te zien is de TPS zo eraf gehaald. Er zitten wat slangen in de weg maar daar weten jij en ik wel raad mee ;) Eerst maar eens even de vacuumslangen vervangen en daarna de tps proberen. De slangen stonden sowieso op het programma. Ohw ja Ruud, de olielekkage was gelukkig (nog) geen oliekeerring van de krukas maar een lekke retourleiding van de turbo en een lekke keerring achter de verdeler.

Ludo

MenzoChantal

Citaat van: Ludo op 25-02-2012 22:08:01
TPS is voor alle types hetzelfde.

Kijk...ook weer opgelost. Ruud ik kom er aan! Meteen even kijken of dat het gehik van de automaat beter maakt

BoudewijnB

nog een goede tip om valse lucht op te sporen?   :)

MenzoChantal

Citaat van: BoudewijnB op 26-02-2012 10:25:46
nog een goede tip om valse lucht op te sporen?   :)

Laat ik eerst eens de vacuumslangen vervangen. Daarna het apparaatje dat de turbodruk aanstuurt (mocht er geen verbetering zijn na de vacuumslangen). Let wel: De auto rijdt voor de rest goed. Alleen bij volgas is dit probleem merkbaar.

MenzoChantal

Toch nog wat onderzoekjes gedaan waar het volgende uitkomt:

Vol gas in de eco-stand geeft 100% turbodruk. Alleen wanneer het toerental boven de ca. 4500rpm komt loopt de druk terug tot ca. 75%
Vol gas in de sport stand geeft al snel toerentallen boven de 4500rpm en ook dan is de turbodruk niet hoger dan ca. 75%.

Ik schat zo in dat dit de truc is dat de (originele) koppelkromme zo vlak is. Met andere woorden: er is niets bijzonders aan de hand behalve het feit dat de software origineel is :)

Heeft er iemand een andere mening?

mehn

Met originele software kun je nooit 100% turbodruk hebben (op de standaard turbodrukmeter).

Tevens mag de sport en eco stand geen verschil maken, dit maakt alleen verschil in het schakelpatroon.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: