RPM sensor voor EBC?

Gestart door Martijn_B, 25-02-2012 22:35:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn_B

Hallo allen,

Ik heb vandaag mijn Gizzmo IBC-R geinstalleerd. Nu ben ik op zoek naar een goed punt om het RPM signaal op te pikken.

Ik dacht dat dit de wit/zwarte draad onder het instrumentcluser was. Echter, meen ik gelezen te hebben dat dit een 4 cylinder signaal is (...). Weet iemand of een ander punt ook werkt? Negatieve draad van de bobine?

Groet,

Martijn
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Jack v

Zou ook de draad vanaf de bobine pakken, de blauwe dus.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Martijn_B

Dan ga ik die maar eens proberen morgen!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

#3
Citaat van: Martijn_B op 25-02-2012 22:35:17
Hallo allen,

Ik heb vandaag mijn Gizzmo IBC-R geinstalleerd. Nu ben ik op zoek naar een goed punt om het RPM signaal op te pikken.

Ik dacht dat dit de wit/zwarte draad onder het instrumentcluser was. Echter, meen ik gelezen te hebben dat dit een 4 cylinder signaal is (...). Weet iemand of een ander punt ook werkt? Negatieve draad van de bobine?

Groet,

Martijn

De draad met het RPM signaal van de ECU naar de tellerunit is inderdaad een wit/zwarte. Deze geeft een frequentie van 825 Hz bij stationair.
Correctie: frequentie is 27 HZ bij sationair


Piet

#4
Overigens:
De Gizzmo boostcontrolller kan je niet aansluiten op de bobine. De ingang van de Gizzmo kan niet tegen hoge spanningspieken, de electronica ervan zal dus stuk gaan!!!!

Dus toch maar beter de wit/zwarte draad bij de tellerunit (27Hz bij stationair) of de geel/witte draad op aansluiting 4 van de onstekings controller (71 Hz bij stationair)

N.B.
logisch redenerend zou je 35,5 hz verwachten op pen 4 van de ontstekingscontroller  (1 puls per cil per 2 omwentelingen = 5 pulsen per 2 omw in totaal = 850/2 x 5 pulsen/min = 2125 pulsen per min ofwel een freq van 35.41Hz), maar volvo geeft toch een frequentie op van 71 Hz.

N.B. 2
Het signaal naar de tellerunit is dus inderdaad een 4-cilinder signaal: 4/5 x 35,4 = 28,32 Hz
(niet helemaal precies 27Hz, maar dicht genoeg erij)

thuur

Waarom zou er in hemelsnaam een "4 cilinder signaal" in onze auto's zitten? ???

Bovendien maakt het voor een extern apparaat niets uit hoeveel cilinders de motor heeft als je enkel het RPM (=omwentelingen per minuut) signaal nodig hebt.


Gr ???

Piet

#6
Citaat van: thuur op 26-02-2012 14:49:40
Waarom zou er in hemelsnaam een "4 cilinder signaal" in onze auto's zitten? ???

Bovendien maakt het voor een extern apparaat niets uit hoeveel cilinders de motor heeft als je enkel het RPM (=omwentelingen per minuut) signaal nodig hebt.



Gr ???

Maar het is dus wel zo. De ECU maakt er een signaal van wat bij een 4 cilinder past.
Niet zo gek eigenlijk: zo hoef je niet allemaal verschillende tellers voor 4, 5, 6 etc cilinders te produceren.

Vaak moet je dit wel weten voor de juiste instelling van het externe apparaat, om mijn innovate de juiste RPM te laten weergeven moet ik toch echt het aantal cilinders ingeven.
Het externe apparaat moet toch ook weten welke omrekeningsfactor hij moet gebruiken?


Martijn_B

Klopt piet! De zwart witte Geeft dus een foutmelding, heb Gizzmo al een mailtje gestuurd.

Overigens kan je de Gizzmo calibreren op 2000 Rpm,  verschillende cilinders invoeren is niet mogelijk.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

@Martijn:
OK, calibreren betekent ook het inzetten van een omrekeningsfactor. Komt op hetzelfde neer als een aantal cilinders invoeren (Is alleen stuk flexibeler)

@Thuur:
Ik weet niet of het zo is maar logisch redenerend zou je je het zo voor kunnen stellen:
Aanvankelijk werden analoge toerentellers op de bobine aangesloten. Het overgrote deel van de auto's was (en is nog steeds) een 4-cilinder.
Het aantal pulsen per cilinder is dan 1 per 2 omwentelingen. Ofwel bij een viercilinder zal het totaal aantal pulsen dan dus 4 per 2 omwentelingen ofwel 2 pulsen per omwenteling zijn.
Een pulsfrequentie van 27Hz houdt dan dus in 27/2 omwentelineg per seconde ofwel 27/2x60=810 per minuut.  Volvo geeft aan dat bij stationair een pulsfrequentie van 27Hz wordt gegeven. Dit klopt dus aardig met de pulsfrequentie van een 4-cilinder aan de bobine.
Het zou zo maar kunnen, om nou niet allemaal verschillende soorten toerentellers te moeten maken, dat dit een soort standaard is geworden. En dat dat de reden is dat de ECU een frquentie afgeeft overeenkomend met het aantal pulsen zoals die bij de bobine van een 4-cilinder afgetapt kon worden.

Piet

Is het nog gelukt met de RPM aansluiting van de Gizzmo ??

Martijn_B

Hi Piet,

De W/SB draad was inderdaad de juiste maar er zit een storing in de Gizzmo. Komt vandaag een nieuwe mijn kant uit, dus over 2 dagen in huis. Perfecte service, alvast nieuwe opsturen voordat ik de mijne retour heb gedaan :)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software