Hoe krijg ik de beide kachelslangen uit het schutbord?

Gestart door CharlieFox, 29-02-2012 17:25:10

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Naar aanleiding van dit topic: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,55296.0.html

Vanaf m'n vakantie adres kon ik het toch niet laten. Alvast wat mentale voorbereidingen treffen. Ik ga zekerheidshalve alle kvs slangen vervangen. Die kachelslangen zal vast met 'n eenvoudig trucje gaan, echter ik weet f niet hoe.

Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Wout309t

Gewoon een kliksysteem als ik het me goed herinner...
2011 V70 2.0T R-Design MT

Piere

Kliksysteem ja, wil soms wel es een beetje gewring vereisen. Logisch ook als die dingen er al 15 jaar inzitten hè ;)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

CharlieFox

Okay, kliksysteem. Is dat dan puur 'n kwestie van flink aan de slangen trekken, rechtstandig naar voren? (in rijrichting gezien). Er hoeven geen klemmetjes of knijpklemmen etc. los? Ik ben nu alvast aan het googlen om die dingen te bestellen maar kom uit de foto's nog niet veel wijzer. Ik zie messing of koperen uiteinden erop zitten ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

rovelra

Alvorens inspuiten met kruipolie doet ook wonderen!

dennis850estate

Citaat van: CharlieFox op 29-02-2012 17:42:51
Okay, kliksysteem. Is dat dan puur 'n kwestie van flink aan de slangen trekken, rechtstandig naar voren? (in rijrichting gezien). Er hoeven geen klemmetjes of knijpklemmen etc. los? Ik ben nu alvast aan het googlen om die dingen te bestellen maar kom uit de foto's nog niet veel wijzer. Ik zie messing of koperen uiteinden erop zitten ...

Messing einde zit vast aan de slang. De dealer kan je precies de goede klemmetjes leveren. Indrukken met de hand links en rechts lukt niet altijd dus even met de waterpomptang helpen. Dan voorzichtig in rijrichting naar voren ´wrikken´ Niet te wild doen want dat gaat je doorvoer naar binnen stuk en moet je ook binnen alles weghalen

Piere

Citaat van: dennis850estate op 29-02-2012 20:09:15
Citaat van: CharlieFox op 29-02-2012 17:42:51

Messing einde zit vast aan de slang. De dealer kan je precies de goede klemmetjes leveren. Indrukken met de hand links en rechts lukt niet altijd dus even met de waterpomptang helpen. Dan voorzichtig in rijrichting naar voren ´wrikken´ Niet te wild doen want dat gaat je doorvoer naar binnen stuk en moet je ook binnen alles weghalen

Juist, je moet een beetje voorzichtig zijn met dat plastic ding dat van binnenuit aan het schutbord zit.
It's a bitch
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Hengeveld

Als ze niet kapot zijn of lekken, zou ik ze niet vervangen. Die slangen verouderen niet significant, het kost alleen maar geld en het kan je problemen opleveren als er iets mis gaat bij het vernieuwen.

UserID6342

Niet helemaal mee eens, zie wat Marco is gebeurt een paar weken terug. Ik ga die van mij ook uit voorzorg vervangen.

wietseschuiling

Ik heb die sluitingen door het schutbord helemaal weg gelaten
en heb de slangen rechtstreeks naar de kachelradiateur lopen.
kunnen ze ook niet lekgaan en geen geklooi met die verbindingen. :)
haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

Jack v

Citaat van: wietseschuiling op 01-03-2012 19:26:45

Ik heb die sluitingen door het schutbord helemaal weg gelaten
en heb de slangen rechtstreeks naar de kachelradiateur lopen.
kunnen ze ook niet lekgaan en geen geklooi met die verbindingen. :)
fotootje daarvan?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Wout309t

Dan heb je waarschijnlijk geen originele slangen gebruikt of wel?
En met een beetje pech meer herrie door je schutbord heen....
2011 V70 2.0T R-Design MT

wietseschuiling

Hoi Jack,

nee heb geen foto maar de slangen gaan via de zelfde opening
door het schutbord, en dan rechtstreeks naar de kachel. heb er vorig
jaar een nieuwe ingezet en had geklooi om die prut los te krijgen.
Dus dan maar zo werkt perfect en geen kans dat ze gaan
lekken of afbreken met zeer nare gevolgen.

gr Wietse

Jack v

heb je ze wel in een doorvoer rubber dan of gewoon los door het gat?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

wietseschuiling

:)
Ik heb er natuurlijk wel een afdichting om gemaakt, van stevig
schuimrubber een afdichting om de slangen gemaakt. Geen
last van tocht of extra lawaai.Op deze manier staat er ook minder
spanning op de slangen als met die ringen en kunnen dan ook niet
losknappen zoals ik deze week op het forum heb gelezen, met
de nodige schade en ellende.

gr Wietse