Dashboardverlichting doet vreemd

Gestart door Sejus, 29-02-2012 21:56:58

Vorige topic - Volgende topic

Sejus

Beste forummers,

bij lange ritten (als in, langer dan een uur ongeveer) heeft mijn roffel last van een heel bijzonder fenomeen, wat ik nog niet tegen ben gekomen via de zoekfunctie (correct me if i'm wrong) ;)

De dashboard verlichting gaat flikkeren, het lijkt soms afhankelijk te zijn of ik gas geef of niet, maar reageert ook op de knipperlichten. Gaan de knipperlichten aan, gaan de dashboardverlichting uit en andersom.
Als ik met de dimmer speel reageert de verlichting daar wel op, maar het stopt niet meteen.

Heel vreemd, vooral omdat het alleen bij langere ritten voorkomt en bij kortere ritjes niks aan de hand is.
Auto start en laadt verder goed, ook bij de barre kou van begin deze maand.

Iemand ideëen??

mehn

Gaan je koplampen ook aan en uit?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Sejus

Citaat van: mehn op 29-02-2012 23:14:12

Nee, die blijven -gelukkig- gewoon branden!

mehn

Citaat van: Sejus op 01-03-2012 11:45:11
Citaat van: mehn op 29-02-2012 23:14:12

Nee, die blijven -gelukkig- gewoon branden!

Ok. Het contactslot wil nog wel eens voor problemen zorgen die lijken op jouw symptomen.
Meestal branden dan ook de koplampen niet en gaat het ABS lampje branden.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Kees.R.S

Gisteravond met hetzelfde fenomeen te maken gehad (eerste keer) heb geprobeerd of er nog een aanleiding was met toerental maar kon niets ontdekken. Koplampen bleven volgens mij (en mijn vrouw) gewoon branden. Het leek een beetje op het relais 103? verhaal, maar de motor bleef lopen en verder reageerde roffel goed. 855 gls '94. nog tips?

EdenAli

Ander dimmertje? ik heb 'm nog wel liggen

Kees.R.S

Op de dimmer reageerd alles normaal, het raadsel blijft..... :eusa_think: ???

reliant

Als het de Dimmer niet is, kan het ook nog een massa probleem zijn.
En anders is het contactslot blokje wel een verdachte.

Sejus

Citaat van: reliant op 11-03-2012 17:08:14
Als het de Dimmer niet is, kan het ook nog een massa probleem zijn.
En anders is het contactslot blokje wel een verdachte.

Is voor een massa-probleem nog een simpele check/oplossing??

Kees.R.S

Moet mijn verhaal even verduidelijken: mijn controlelampjes knipperen (service, tankreserve,srs, bijna allemaal) het begint nu al na 10 minuten en gisteravond heb ik ook gezien dat m'n koplampen iet wat dimmen (net niet knipperen). Ik ga nu op zoek, als er nog wat ideeën zijn lees ik dat graag. (bij de koffie lees ik weer even de post!) groet Kees

blauweroffel

Citaat van: Kees.R.S op 12-03-2012 09:33:43
Moet mijn verhaal even verduidelijken: mijn controlelampjes knipperen (service, tankreserve,srs, bijna allemaal) het begint nu al na 10 minuten en gisteravond heb ik ook gezien dat m'n koplampen iet wat dimmen (net niet knipperen). Ik ga nu op zoek, als er nog wat ideeën zijn lees ik dat graag. (bij de koffie lees ik weer even de post!) groet Kees

Ben niet echt een expert, maar ik heb dit een keer gehad, valk voordat de accu de geest gaf. Bij de garage vermoedden ze eerst dat de dynamo kapot ging. Maar nadat er een nieuwe accu in kwam is het probleem opgelost.

BR

thuur

Inderdaad eerst accuspanning meten als dit zich voordoet.

Gr ;)

Kees.R.S

Vanmiddag wat massapunten nagelopen, contactslot bekeken, geen duidelijke aanwijzingen, accuspanning varieerde wel dus vanavond op het werk accu, laadspanning, startmotor getest en resultaat: accu moet vervangen! Morgen een nieuwe accu scoren en resultaat melden op het forum. tot straks (het is al bijna ochtend!)   :eusa_shhh:

Kees.R.S

Nieuwe accu geplaatst, probleem is (kan je zeggen een klein beetje aanwezig? ???) niet helemaal weg, nu lichten alleen nog het brandstof- en servicecontrole lampje af en toe op! Zo en nu wie het weet mag het zeggen.  :eusa_doh: :eusa_think:
Er kan nog een klein massa probleempje van de MicroProcessor over blijven, de twee lampjes worden vanaf de gevers via de "MP" aangestuurd. Om het een en ander uit te sluiten vanavond de tester nog even laten testen.
groet,
Kees

Kees.R.S

Fout in de dynamo :evil:, stroomregelaar, deze moet dus "even" :eusa_whistle: vervangen worden, dan zal de kerstboom wel uitgaan. :eusa_pray: Wij hoeven ons van het weekend dus niet te vervelen. :eusa_wall: