interval d-riem 120kkm of 165kkm

Gestart door V70Twins, 26-07-2004 10:30:41

Vorige topic - Volgende topic

V70Twins

Op dit forum lees ik regelmatig dat het interval voor het vervangen van de distributieriem 120kkm is. Toen ik de onderhoudhistorie van onze V70 doorlas schrok ik dan ook nogal toen ik bij de 120kkm alleen een poly-v-snaar vervangen zag en GEEN distributieriem.  

Navraag bij de dealer(s) levert op dat vanaf modeljaar 99 voor motortype B5252FS het vervanginterval is opgetrokken naar 165kkm of 11 jaar (tot model 98 120kkm/8 jaar). Ik moet dus vervangen over 5000km. Een waanzinnig aantal kilomters trouwens voor zo'n riempje, 165000km.

Mijn vraag is wat er nou veranderd is dat er plotseling 45kkm meer mee gereden kan worden? Want aan de motor zelf is meen ik geen wijziging aangebracht. Sterkere d-riem wellicht, of iets anders?

denkweb

165k is erg veel voor zo'n riempje, zou hem uit zekerheid al eerder vervangen eigenlijk. Maar als de dealer het zegt (en hij loopt nog in de garantie...!)

killhorst

Gooi hem eraf! bij mijn V70 (model '99) begaf de spanrol het bij 163.500...Volvo erkende de fout en heeft de rol + riem gratis vervangen. de vervolgschade (ruilkop vanwege kromme kleppen was geheel voor mij). die verhoging van intervallen is puur omdat de concurentie het ook doet en om de ingeschatte onderhoudskosten bij aankoop laag te laten lijken. Dat betekent echt niet dat het materiaal zoveel beter is geworden in die korte tijd.

rene

V70Twins

De boodschap is duidelijk, en de afspraak voor vervanging reeds gemaakt.

Hartelijke dank.

killhorst

ruilkop was ongeveer 1400 euro...

Zippo

Citaat van: killhorst op 26-07-2004 15:28:38

Das duur!!!!!
Bel de volgende keer maar naar Elferink in Enter, kennis van mij was 400 euro kwijt!! Zonder pakkingen......... ;)

Zippo

BenC70ES

Vanaf '99 moet de riem op 150 000km -> door Volvo voorgeschreven... de riem is iets breder als het vorige model, spanner is mechanisch t.o.v. de hydraulische bij oudere modellen.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

ed

Citaat van: Zippo op 26-07-2004 22:50:27

Das duur!!!!!
Bel de volgende keer maar naar Elferink in Enter, kennis van mij was 400 euro kwijt!! Zonder pakkingen......... ;)

Zippo

Is waarschijnlijk zonder kleppen, dus een kale kop.
Ik neem aan dat de 1400 euro een complete kop is, met nieuwe kleppen enzo erin.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Full Metal Bernd

Als je op Vadis kijkt zie je dat je de riem pas bij 165.000moet vernieuwen.
modeljaar 1999.

killhorst

Ok ok,
om heel precies te zijn: de kop was iets van 2000 euro maar dan inclusief kleppen, pakkingen etc en de gehele inbouw. Naast het feit dat Volvo Nederland de kosten voor de riem voor zijn rekening nam gaf Broekhuis in zeist mij een korting van 30% op het arbeidsloon van het geheel waardoor die kop uiteindelijk op ongeveer 1400 euro kwam. Kostbare grap maar nog steeds erg coulant van de garage.
Mijn schade kwam daarmee op ongeveer 1100 euro want de rest van het bedrag was feitelijk de vervanging van de riem etc wat ik toch een maand later had moeten doen.

rene

Zippo

Citaat van: ed op 27-07-2004 08:52:23
Citaat van: Zippo op 26-07-2004 22:50:27

Das duur!!!!!

Zippo

Is waarschijnlijk zonder kleppen, dus een kale kop.
Ik neem aan dat de 1400 euro een complete kop is, met nieuwe kleppen enzo erin.

400 euro met kleppen en alles gereviseerd!!
Zonder montage!

Rudi

Citaat van: Full Metal Bernd op 27-07-2004 09:09:08
Als je op Vadis kijkt zie je dat je de riem pas bij 165.000moet vernieuwen.
modeljaar 1999.

Klopt maar ik heb uit voorzorg bij 130K alles laten vervangen,riem spanrol en waterpomp.Rijd een stuk relaxter...
Dr.Go-Fast...

thuur

Volgens mij is dit hetzelfde als met de riem van de 850 van voor en na model '94. De riem is een stukje breder en daarmee vloog het interval ook omhoog. 22 mm is de maat die iedere 120k vervangen moet worden. Oudere 850's hebben een smallere riem en die moet eerder vervangen worden.

Zelf heb ik ook ooit een spanrol kapot gereden (1e op 180k) en daar word je inderdaad niet blij van.... wat een ellende en dat allemaal omdat de monteur dacht dat de rol nog wel een ton zou meegaan, ondanks mijn schriftelijke opdracht om ALLES te vervangen (distr+multi+(span-)rollen). Maar niks hoor, door het gepruts van anderen word je de zin in de auto vergald. Uiteindelijk niets hoeven te betalen (na dreiging van mijn vrouw met NLs recht als opleiding), maar de vervolgschade was wel voor eigenrekening (waterpomp + sensors kapot gekookt door niet ontluchten van koelsysteem na de 'reparatie') wat een prutsers!

Gr 8)

V70Twins

Nieuwe originele d-riem, spanrol en meelooprol en voor een krappe 250 Euro kan hij er weer even (165kkm?!) tegen.

Mijn garage heeft voor de zekerheid nog even gebeld met de dealer waar mijn V70 de eerste 140000km in onderhoud is geweest en heeft het nog bij de Volvo-dealer in de buurt hier gechecked, om nou definitief te weten hoe het zit met het interval. Wonderlijk genoeg hebben de verschillende dealers dus een verschillende policy. De een zegt de eerste keer na 120kkm en dan elke 165kkm, de ander gewoon om de 165kkm.

Overigens zit het verschil tussen de twee typen d-riemen voor de laatste en voorlaatste 2.5 10-klepper hem in de lengte van de riem. Blijkbaar is die van het laatste motor-type net een tikkie langer (144 tandjes vs 139 tandjes)

Bedankt voor de adviezen!

thuur

Die prijs valt me erg mee. Wat was je kwijt voor de onderdelen?

Gr 8)