850 met 380dkm nog lpg inbouwen?

Gestart door GerbenTrumpet, 12-03-2012 14:37:19

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Citaat van: thuur op 12-03-2012 21:01:42
Citaat van: -D©©©L- op 12-03-2012 14:45:28
Mogelijk heeft je garage met de endoscoop de kleppen en zittingen bekeken en hebben ze verregaande slijtage aan de kleppen en klepzittingen gezien.

Zelfs dat valt tegen. Ik heb dat een keer gedaan maar door de stand van de kleppen kun je nagenoeg niet 'om de hoek' kijken. Misschien dat een endoscoop van enkele duizenden euro's dit wel kan, die wat ik tot mijn beschikking had kon het zeker niet ook al zat er een spiegeltje voor op de lens.

Gr ;)

WAT?! dat valt me tegen van je Thuur ;) had toch minimaal een gemiddelde Hersen chirurgen set verwacht, wat ben je nou voor dokter :P

Denk zelfs als je foto's kan maken en dergelijke, het nog zeer moeilijk is om een slijt percentage aan te geven.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

)()()sT

En toch zou ik zelf niet meer in een auto met 4 ton nog een nieuwe gasinstallatie leggen... Maar ja, ik ben daarentegen wel zo'n idioot die in een auto met 360k. een nieuw blok lepelt ;D

GerbenTrumpet

wat natuurlijk nog een vraag is of het blok veel harder slijt met lpg. Stel ik wil de auto nog 4 jaar rijden, dus tussen de 80 en 100dkm, kom je al die 'problemen' dan ook niet tegen op benzine? Of heeft lpg veel sneller slijtage tot gevolg van de motor?

groet
gerben

NinaPaul

schonere verbranding tegen/versus hogere verbrandings tempratuur.
Zonder meet resultaten blijft het gissen.

Wanneer je hem "gewoon" gebruikt (dus niet racen, geen caravan trekken, geen berggebieden, etc.) denk ik dat de slijtage nagenoeg gelijk zal zijn.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

lebowski

Citaat van: GerbenTrumpet op 12-03-2012 14:52:58
Want ik vind m'n 20v automaat niet heel snel (maar ben ook de opgefokte saab turbo gewent).
Heb dezelfde specs. onder de 3000 toeren gebeurt er niet zoveel, daarboven des te meer. Denk dat een turbo juist dat gat tot 3000 opvult.

Verder interessante discussie. Ik ben al bezig met offertes opvragen voor G3, maar de mijne heeft maar 226k gereden, no brainer dus. Nog wel even dit weekend de compressie meten.

GerbenTrumpet

bedankt NinaPaul, dus dat maakt de vraagstelling eigenlijk anders "zou je uberhaupt in deze auto nog zoveel kilometers moeten maken ja/nee".

Omdat ik de auto op de zaak rijdt, zijn de kosten van lpg inbouw iets goedkoper en is het break-even al bij 1000km per maand bereikt. 4 jaar en 80dkm verder heb ik 4000€ uitgespaard. Wat kost een kop-revisie?

ulkeman

Citaat van: GerbenTrumpet op 12-03-2012 21:43:14
bedankt NinaPaul, dus dat maakt de vraagstelling eigenlijk anders "zou je uberhaupt in deze auto nog zoveel kilometers moeten maken ja/nee".

Omdat ik de auto op de zaak rijdt, zijn de kosten van lpg inbouw iets goedkoper en is het break-even al bij 1000km per maand bereikt. 4 jaar en 80dkm verder heb ik 4000€ uitgespaard. Wat kost een kop-revisie?

ik gok minder.

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

NinaPaul

Ja en nee

Auto rijden kost geld, waarvan een groot deel NIET in de tank gaat.
-Onderhouds kosten, bij hogere km stand, zijn groter. (ook al is het een volvo)
-Dagwaarde, economisch total-loss, hoef je zelf niet eens de schuldige te zijn
-wegenbelasting (houderschapsbelasting)
-verzekering

Ja, je zou in theorie de kop voor dat bedrag kunnen reviseren! maar was de bedoeling niet besparen? In plaats van anders uitgeven?!
-Gottfried Leibniz

GerbenTrumpet

zeker besparen is waarom je het doet (en t milieu). Maar ik heb echt geen idee wat een kop-revisie kost. Als dat voor 500€ kan, is t snel rendabel. Maar als t meer dan 1000€ is dan wordt t alweer wat minder aantrekkelijk.

Ludo

Citaat van: GerbenTrumpet op 12-03-2012 23:17:13
ik heb echt geen idee wat een kop-revisie kost.

Dat is ook niet belangrijk.

-D©©©L-

zeker besparen is waarom je het doet (en t milieu). Maar ik heb echt geen idee wat een kop-revisie kost. Als dat voor 500€ kan, is t snel rendabel. Maar als t meer dan 1000€ is dan wordt t alweer wat minder aantrekkelijk.

Tja, wat versta je onder een koprevisie ? 1 nieuwe klep inslijpen of 20 klepzittingen met 20 klepgeleiders, 20 kleprubbers, 20 klepstoters en het vlakken van een kop + nieuwe oliekeringen ?  Bij een motor met meer dan 4 ton is de keuze voor een ander blok dan snel gemaakt en dat kost nauwelijks meer qua montagetijd.

NinaPaul

Zoals in de eerdere post vermeld, hangt het af of je het zelf doet, goedkoop (maar goed) kan laten doen of het de dealer laat doen.
Die laatste kan je zo maar meer dan 1000 euro kosten.

Ook als de motor nog goed is, heb je nog een onderstel en aandrijflijn die mee moeten werken, dus de komende 100dkm niet stuk gaan.
-Gottfried Leibniz

bowbow

Dat onderstel en de aandrijflijn moeten zowel op benzine als op gas mee blijven werken. Dus daar zit de overweging niet.
De 850's zijn niet per definitie heel goedkoop in onderhoud en ze zijn niet meer nieuw. Er is altijd kans dat er iets kapot gaat, ongeacht of je op gas of benzine rijdt.

Volgens mij rijden er echter veel forumleden op LPG en zijn kilometerstanden van ver boven de 400.000 tot ruim 600.000 toe echt geen uitzondering. Ik lees in hun blogs weinig over koprevisies, zolang ze maar hydraulische klepstoters hebben.

En bij echte problemen, is er vaak ook wel een gebruikte kop te vinden.

NinaPaul

Citaat van: bowbow op 13-03-2012 00:06:12
Dat onderstel en de aandrijflijn moeten zowel op benzine als op gas mee blijven werken. Dus daar zit de overweging niet.
De 850's zijn niet per definitie heel goedkoop in onderhoud en ze zijn niet meer nieuw. Er is altijd kans dat er iets kapot gaat, ongeacht of je op gas of benzine rijdt.

Volgens mij rijden er echter veel forumleden op LPG en zijn kilometerstanden van ver boven de 400.000 tot ruim 600.000 toe echt geen uitzondering. Ik lees in hun blogs weinig over koprevisies, zolang ze maar hydraulische klepstoters hebben.

Lees jij daar ook dat ze tijden zonder airco rijden? of een rammeltje laten zitten? of wachten tot de ontsteking uitvalt voordat er nieuwe in komt? Het hele verhaal valt en staat met onderhoud en staat van het voertuig.

Maar je doet een investering! van lpg. Dat wil zeggen je geeft geld uit om te besparen. Mocht nu de versnellingbak eronderuit vallen op benzine, dan overweeg je een andere auto te kopen (oude auto, geringe dagwaarde, reparatie boven de dagwaarde). Wanneer je de auto op lpg hebt gezet, is deze overweging van de baan, dus eigenlijk geef je meer geld uit dan je oorspronkelijk zou doen voor een auto op benzine.

-Gottfried Leibniz

henry classic v70

Citaat van: NinaPaul op 13-03-2012 00:12:25
Citaat van: bowbow op 13-03-2012 00:06:12

Lees jij daar ook dat ze tijden zonder airco rijden? of een rammeltje laten zitten? of wachten tot de ontsteking uitvalt voordat er nieuwe in komt? Het hele verhaal valt en staat met onderhoud en staat van het voertuig.

Maar je doet een investering! van lpg. Dat wil zeggen je geeft geld uit om te besparen. Mocht nu de versnellingbak eronderuit vallen op benzine, dan overweeg je een andere auto te kopen (oude auto, geringe dagwaarde, reparatie boven de dagwaarde). Wanneer je de auto op lpg hebt gezet, is deze overweging van de baan, dus eigenlijk geef je meer geld uit dan je oorspronkelijk zou doen voor een auto op benzine.

Dat is een hypothese NinaPaul.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4