850 met 380dkm nog lpg inbouwen?

Gestart door GerbenTrumpet, 12-03-2012 14:37:19

Vorige topic - Volgende topic

GerbenTrumpet

heren, ik heb 5 maanden geleden een 850 station gekocht met t idee er lpg in te bouwen. Ik rij er naar volle tevredenheid in, superwagen. Maar ik belde net mijn garage waar ik de saab in onderhoud heb, en die raadde mij sterk af bij deze km-stand nog gas in te laten bouwen. Hij zegt dat er dan zeker binnenkort een koprevisie aan zit te komen. Km-stand is nu ca 375dkm. Ik baalde natuurlijk om dit te horen want van de zomer was ik wel van plan om veel te rijden.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat kost dan ongeveer een kop-revisie?

groet,
gerben

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

-D©©©L-

Het is gewoon een kwestie van rekenen... een LPG installatie heb je vrij snel terugverdient als een beetje km's maakt. Met een beetje meer km's heb je een eventuele kopwissel ook zo weer terugverdiend (maar de centen natuurlijk wel uitgegeven !)

Technisch gezien is er op zich geen reden om af te zien van inbouw.
Mogelijk heeft je garage met de endoscoop de kleppen en zittingen bekeken en hebben ze verregaande slijtage aan de kleppen en klepzittingen gezien. Dat is eigenlijk de enige methode om er iets zinnigs over te kunnen zeggen zonder demontage van de kop.
Of ik een koprevisie zou laten doen als het toch zover is, weet ik niet. Het inbouwen van een jongere motor met minder km's is bijna netzoveel werk en geeft dan ook versere zuigerveren etc.  Voor de inbouw zou ik, gezien de km stand toch wel een compressie meting en lektest laten uitvoeren.

GerbenTrumpet

oke dank voor t advies. Waar kun je zo'n compressie test / lektest doen? Kan elke garage dat? Want ik vind m'n 20v automaat niet heel snel (maar ben ook de opgefokte saab turbo gewent).

groet
gerben

grijzev70tdi

compressie test kan bij de meeste garages wel. Lektest word al lastiger.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 12-03-2012 14:45:28
Mogelijk heeft je garage met de endoscoop de kleppen en zittingen bekeken

Dat lijkt me zeer sterk.

Citaat van: GerbenTrumpet op 12-03-2012 14:37:19
Maar ik belde net mijn garage waar ik de saab in onderhoud heb, en die raadde mij sterk af bij deze km-stand nog gas in te laten bouwen.

GerbenTrumpet

mijn garage heeft (nog) niet naar mijn auto gekeken/gezien. Dus het was een telefonisch consult maar erg duidelijk...

Ludo

Inderdaad duidelijk.... dat ie niet weet waarover hij praat.  :eusa_doh:

Vraag eens, zoals grijzev70tdi al vroeg, waar dat op gebaseerd is?.

NinaPaul

Kom kom heren, wanneer je niet zelf instaat voor het onderhoud van de wagen (of het goed, maar goedkoop kan laten doen) is het inbouwen van LPG bij 375dkm bij een auto waarvan je de history niet of nauwelijks kent niet evident.

Het lijkt mij aannemelijk dat de garage zijn bezorgdheid uit en het af raadt, zou ik ook doen bij klanten/vrienden.
Zoals hierboven beschreven zou, om echt duidelijkheid te verschaffen, een aantal tests gedaan kunnen worden.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

GerbenTrumpet

de boekjes zijn redelijk compleet erbij. Alleen de laatste 100dkm niet volledig. Ik vind wel dat de auto superstrak en rammelvrij rijdt. Maar misschien zijn alle 850's dat op deze leeftijd ('t is m'n eerste). En dat is natuurlijk geen graadmeter hoe goed de motor is. Hij verbruikt een heel klein beetje koelvloeistof, maar dat is niet echt noemenswaardig, en brandstof verbruik is tussen 1:10 a 1:10,5 (automaat, 20v). Ik heb nog niet kunnen ontdekken of de airco werkt (dat schijnt een dure reparatie te zijn). Dus voor mij zijn er ook wat onzekerheden. Het kan ook een toffe optie zijn om de 850 te gebruiken voor de familie ritjes en voor het dagelijks rijden een oldtimer op gas te gebruiken. Maar de 850 rijdt zoveel comfortabeler...

Dus eerst maar wat testjes doen.

NinaPaul

Ik zou enkel LPG installeren op een auto die technisch 100% is.

Koelvloeistof verbruik is SLECHT! ik zou hier eerst wat aan doen. (LET OP! verbruikt, dus niet lekt)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Ludo

Citaat van: NinaPaul op 12-03-2012 19:07:50

Dat is altijd vooropgesteld, word hier vaak vernoemd.
Kilometerstand is dan van geen enkel belang.
Vele garages adviseren om een auto met +3ton, beter naar de sloop te brengen...  :eusa_doh:

GerbenTrumpet

oke, dank. Geen idee of de auto koelvloeistof verbruikt of lekt. Ik heb helaas geen garage of oprit, hij staat gewoon buiten. Maar de boodschap is duidelijk. Eerst de wagen goed (laten) checken alvorens lpg in te bouwen. Ik ben meer iemand van t gevoel en de wagen voelt goed aan, maar dat is hier niet afdoende...

ik hou jullie op de hoogte als ik meer weet over de gezondheid van m'n 850.

NinaPaul

Citaat van: Ludo op 12-03-2012 19:18:11
Citaat van: NinaPaul op 12-03-2012 19:07:50

Dat is altijd vooropgesteld, word hier vaak vernoemd.
Kilometerstand is dan van geen enkel belang.
Vele garages adviseren om een auto met +3ton, beter naar de sloop te brengen...  :eusa_doh:

Die leven nog in het opel kadett tijdperk = klokje rond, nieuwe nodig ;)
-Gottfried Leibniz

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 12-03-2012 14:45:28
Mogelijk heeft je garage met de endoscoop de kleppen en zittingen bekeken en hebben ze verregaande slijtage aan de kleppen en klepzittingen gezien.

Zelfs dat valt tegen. Ik heb dat een keer gedaan maar door de stand van de kleppen kun je nagenoeg niet 'om de hoek' kijken. Misschien dat een endoscoop van enkele duizenden euro's dit wel kan, die wat ik tot mijn beschikking had kon het zeker niet ook al zat er een spiegeltje voor op de lens.

Gr ;)