Vreemd euvel handrem

Gestart door Red Devil, 19-03-2012 22:16:57

Vorige topic - Volgende topic

Red Devil

Met de S70 heb ik het volgende probleem. Ik heb de handremvoeringen vervangen en afgesteld. Je hoort ze nu lichtjes aanlopen bij het draaien van het wiel. Heel lichtjes, want de volg wordt niet warm. Maar als ik de auto op de handrem zet op een licht hellend vlak, dan rolt ie weg alsof de handrem er niet op staat. Parkeer je hem andersom op het zelfde hellende vlak (auto moet nu dus naar voren wegrollen), dan functioneerd de handrem wel goed.

Wat kan dit veroorzaken?

Ik hoor het graag.

Ted

Hans Duiven

Dan zit er een handrem hevel niet goed geplaatst, waardoor de handremschoenen hun werk niet doen?

Red Devil

Is het dan niet raar dat hij alleen in achterwaartse richhting niet blokkeert?

Ted

thuur

Kabels in goede staat?

Gr ???

Hans Duiven

Citaat van: Red Devil op 19-03-2012 23:07:58
Is het dan niet raar dat hij alleen in achterwaartse richhting niet blokkeert?

Ted

Ik vermoed toch de montage niet goed is gegaan Ted.
Gewoon weer los halen en bekijken.

P.S.: De V70 N rijdt weer als een zonnetje, dus dat tweede leven heeft ie inderdaad gekregen  ;D

JvW

Ik heb dus hetzelfde probleem.

De nieuwe remschoenen zitten (naar mijn idee) juist gemonteerd, maar aan één kant blijven ze aanlopen. Ook als ik ze met het stelwieltje in de 'kleinste' stand zet (waardoor vervolgens de handrem niet meer werkt) blijft de trommel aanlopen aan de schoentjes.
Ik heb de trommel aan de binnenzijde al ontroest, dus dat kan het ook niet meer zijn.

Iemand nog een idee?

wietseschuiling

:)

Je zou dan haast zeggen dat je de verkeerde remschoenen hebt.
Als het stelsysteem op zen minimale stand staat kunnen ze
normaal niet aanlopen. :eusa_think:
Zit de hevel ook op de goede plek, daar lijkt me iets niet goed te
zitten

gr Wietse
haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

Redracer

heb hetzelfde euvel gehad wat betreft het van de heuvel aflopen. Er was inderdaad verschil met voor of achteruit geparkeerd staan. Bij mij was het 1 slechte handremkabel waardoor die maar aan 1 kant goed kon aangrijpen. Vooral het deel waar de kabel onder de achterbank de auto uitkomt hangt natuurlijk in weer en wind eronder en daar kon de kabel niet vrij in zn mantel bewegen. Aan de handremschoentjes zelf was na demontage niks te zien en waren ook niet op, dus dat zal met jou nieuwe ook geen verschil maken.

volgens mij is een kabel 30,- per stuk en zou ze dan gelijk allebij vervangen.

JvW

Citaat van: wietseschuiling op 05-04-2012 11:01:00
:)

Je zou dan haast zeggen dat je de verkeerde remschoenen hebt.
Als het stelsysteem op zen minimale stand staat kunnen ze
normaal niet aanlopen. :eusa_think:
Zit de hevel ook op de goede plek, daar lijkt me iets niet goed te
zitten

gr Wietse

Als het de verkeerde remschoenen zijn is het wel vreemd. Aan één kant geen probleem, aan de andere kant wel. Dan zou ik toch aan beide kanten problemen hebben?

De hevel kan toch ook maar op één manier gemonteerd worden (voor zover je dat fatsoenlijk voor elkaar krijgt zonder die kloteveertjes tien keer rond je oren te krijgen)?

Ik zal in ieder geval de gangbaarheid van de kabel nog eens controleren. Dank voor de tip.

JvW

Hm. Nog eens goed gekeken (en geluisterd), maar het probleem speelt aan beide kanten.

Ik verdenk nu de handremkabels. Aan één kant heb ik geconstateerd dat de buitenkabel gebroken is, daar komt dus vuil in de kabel.
Iemand enig idee of het vervangen van de handremkabels goed zelf te doen is? En of bij aanschaf van de handremkabel daar ook altijd de buitenkabel bij zit?

Vervolgens nog een tip voor een goed(koop) adres voor het bestellen van handremkabels?

Redracer

is goed zelf te doen , je koopt de kabel uit 1 stuk dus die gaat onder je achterbank naar buiten. je zal je achterbankzitting eruit moeten clicken en je armsteun los halen , dan gaat de rest onder de vloerbedekking door. dan is het een kwestie van afstellen van zowel aanhaak punt van achterkant handrem en schoentjes achter. Ik heb de kabels gekocht bij nordicar, per stuk zo'n 25 a 30 euro , soms hebben ze een actie dat verzenden gratis is. handig is om ze gelijk allebij te doen zodat je ze beiden weer 100% hebt en niet dat de kant met nieuwe kabel het meeste werk opzich neemt ( de handrem hevel/plaat zal dan ook scheef trekken )

Broabander

Was bij mij een k*tklus, vraag maar aan Dirk, denk dat ik het de volgende keer zelf mag opknappen ;D Maar dat kwam ook omdat alles flink vastgeroest zat overal en ik het zelf aan één kant al vern**kt had. Bij de Brezan heb ik toen voor E56 2 kabels gehaald, immitatie, waarvan het 'stopje' aan handremzijde te groot was en dus niet in het heveltje van het handremmechanisme pastte. Tip in dezen is dus om voor origineel te gaan. Voor de rest even je middenconsole los en zover mogelijk naar boven, en inderdaad de bankzitting en de vloerbedekking er achter uit omdat de kabel er daar onderdoor loopt.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

JvW

Nou, de soap gaat weer verder...

Ik heb de handremkabels vernieuwt (imitatie van Estateservices, past perfect):
- Iemand een idee hoe je fatsoenlijk het kunststoffen dopje op de hevelplaat kunt drukken? Op de één of andere manier lukt dat dus niet.
- De handremschoentjes lopen nog steeds aan.

Ik heb intussen alles schoongemaakt (schoentjes, schijven incl. ontroesten, hevelmechanisme). Het enige wat nu nog overblijft zijn de veertjes, die zijn nog niet vernieuwd.

Ik begin langzamerhand te vrezen dat ik de verkeerde handremschoenset gekregen heb van de dealer...

Unexist

Citaat van: Broabander op 12-04-2012 18:11:11
Was bij mij een k*tklus, vraag maar aan Dirk, denk dat ik het de volgende keer zelf mag opknappen ;D Maar dat kwam ook omdat alles flink vastgeroest zat overal en ik het zelf aan één kant al vern**kt had. Bij de Brezan heb ik toen voor E56 2 kabels gehaald, immitatie, waarvan het 'stopje' aan handremzijde te groot was en dus niet in het heveltje van het handremmechanisme pastte. Tip in dezen is dus om voor origineel te gaan. Voor de rest even je middenconsole los en zover mogelijk naar boven, en inderdaad de bankzitting en de vloerbedekking er achter uit omdat de kabel er daar onderdoor loopt.

Het is idd een niet zo fijne klus!.. Had eerst ook de verkeerde kabels gekregen ik heb blijkbaar zon speciale achteras omdat ik een R heb. Tis dat het moest voor APK anders had ik het lekker laten zitten gebruik de handrem toch nooit. En het afstellen is ook klote want inderdaad het blijft aanlopen gewoon heel veel afstellen tot je de juiste afstelling hebt om een gegeven moment is het goed en ben je ontzettend chagerijnig wat een *** werk!!!
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

JvW

Citaat van: Unexist op 03-09-2012 09:20:21
Citaat van: Broabander op 12-04-2012 18:11:11

Het is idd een niet zo fijne klus!.. Had eerst ook de verkeerde kabels gekregen ik heb blijkbaar zon speciale achteras omdat ik een R heb. Tis dat het moest voor APK anders had ik het lekker laten zitten gebruik de handrem toch nooit. En het afstellen is ook klote want inderdaad het blijft aanlopen gewoon heel veel afstellen tot je de juiste afstelling hebt om een gegeven moment is het goed en ben je ontzettend chagerijnig wat een *** werk!!!

Ik heb dus wel de juiste kabels, maar met afstellen bereik ik helemaal niets.
Van het begin af aan (dus de stelschroefjes helemaal ingedraaid en de kabel op de meest slappe instelling bij de handrem) loopt de boel al aan.