-- OPGELOST-- Stotteren en het lijkt of hij op 4 1/2 cilinder draait.........

Gestart door MrCain, 20-03-2012 20:12:36

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

De vraag is natuurlijk ook of de bougies droog, nat of vettig zijn.
Bij een rijk mengsel zal een bougie droog zijn, een kapotte bougie (die geen mengsel kan ontsteken) zal nat zijn.
Vettig duid dan weer op olie verbranding.

Batman

Lijkt echt op olie bij de verbranding, Zuigerveren nog in orde? Carterontluchting  nat van meegezogen olie als gevolg van doorlatende zuigerveren?

Misschien een optie om te controleren heb dit zelf gehad bij een 10 V en was voornamelijk merkbaar aan snel zakkend oliepeil en op 4 1/2 cilinder draaien bij accelereren.

Piere

Citaat van: Batman op 01-04-2012 23:10:19
Lijkt echt op olie bij de verbranding, Zuigerveren nog in orde? Carterontluchting  nat van meegezogen olie als gevolg van doorlatende zuigerveren?

Misschien een optie om te controleren heb dit zelf gehad bij een 10 V en was voornamelijk merkbaar aan snel zakkend oliepeil en op 4 1/2 cilinder draaien bij accelereren.

Nja maar zoiets heb je toch niet plots zou ik denken, terwijl dat hier wel het geval was...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

MrCain

Citaat van: Ludo op 01-04-2012 22:55:16
Bij een rijk mengsel zal een bougie droog zijn, een kapotte bougie (die geen mengsel kan ontsteken) zal nat zijn.

Echt vettig waren de zwarte niet => het zwart zat er aardig stevig op. De andere waren ook niet nat => de Volvo had een hele nacht stilgestaan en niet meer gestart... zal vanavond s kieken als hij gedraaid heeft.

Olie verbruikt hij  wel maar is zo ongeveer 1/2 liter op +/- 2500 km, ook dat vind ik zelf niet zo schokkend voor een turbo motor met 240.000 km (en waarschijnlijk nog met de originele turbo). De Volvo walmt of rookt niet en zitten geen zwarte spetters op de bumper rond de uitlaat.

Mischien zijn de bougiekleuren te verwijten aan misfiring ???

Afijn, we gaan het zien als ik er andere kabels, rotor en verdeler op gezet heb. Zal Thuur zn voorstel nog eens onder de loep nemen (injectoren controleren) je weet maar nooit..... Zal er toch wat meer tijd voor moeten nemen, zal s kieken of er ergens van de week nog ruimte is voor een vrije dag...Schiet niet echt op zo in de avond uurtjes (meer minuten...)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Citaat van: Batman op 01-04-2012 23:10:19

Ook dat is te controleren, staat op de TO-DO lijst !!

MrCain

Weer ff een update : heb er nieuwe (Magnecor rood) kabels op met bobine kabel er bij, en wat denk je?
Nog steeds k*t..... :eusa_wall:

Stationair is hij wel iets verbeterd maar volgas nog steeds het vvvrrrrrrr geluid en vermogensverlies....Zowel op benzine als op lpg.
Ben dr helemaal klaar mee  >:(

Wat o wat gaat dit zijn......misschien toch ergens valse lucht? uitlaat verstopt?

Had de volvo ,voordat ik de kabels had vervangen, op de ontstekingsscoop gezet en zag de ionisatie/vonk spanning op elke cilinder op en neer gaan, dus dacht dat ik het had gevonden: kabels gaar....niet dus....
Dit verschijnsel kan denk ik ook door niet goed mengsel komen?? Hij doet het dus op elke cilinder.

Turbodruk metertje op het dashboard blijft mooi constant ergens halverwege het wit staan.
Roken en/of walmen doet ie ook niet (zover ik het in mn spiegels kan zien als ik optrek).

Afz. een zeer droevige Michiel...

Jack v

Rij eens bij Marc langs (ET) en laat die eens een blik werpen. 
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

MrCain

Citaat van: Ludo op 01-04-2012 22:55:16

Heb de bougies kort nadat de motor had gedraaid er uit gehalen : daar waren er dus 3 vettig......
Zag ook ergens vanachter het blok een rookwalmpje komen tijdens gasgeven ??? en het rook naar olie....
Bij het uitlaatspruitstuk gekeken onder de wagen en zag olie tussen blok spruitstuk bij de 3e cilinder..... en er is geen lekkage...
Ook in de turboslangen/pijpen zit redelijk wat olie.

Inlaatspruitstuk nog losgehalen en de inlaat kleppen en spruitstuk waren ook een beetje vettig..... toch turbo kaput?

Ludo

MrCain

Citaat van: Ludo op 15-04-2012 13:31:22
Heb je de compressie nog eens gemeten?.

Yep : nog steeds 9 bar.

Zal binnenkort de speling van de turbo eens controleren, je moet wat om te beginnen  ;D
Moet en zal de oorzaak vinden....

Ludo

Dan zeg ik ook nog steeds:

Citaat van: Ludo op 20-03-2012 21:43:17
Citaat van: MrCain op 20-03-2012 20:12:36
compressie gemeten => alle cilinders gelijk (9 bar op de meter).

Dat is te laag.
Voor een turbo moet dat tussen 11 en 13 bar zijn.

MrCain

Citaat van: Ludo op 15-04-2012 13:50:12
Dan zeg ik ook nog steeds:

Citaat van: Ludo op 20-03-2012 21:43:17
Citaat van: MrCain op 20-03-2012 20:12:36
compressie gemeten => alle cilinders gelijk (9 bar op de meter).

Dat is te laag.
Voor een turbo moet dat tussen 11 en 13 bar zijn.

Ben ik met je eens : in de boeken staat inderdaad 11 tot 13 bar. Heb hier op t forum zitten spitten en zag dat er meerdere (ook bij Mehn) niet verder dan 9 bar kwamen.

Zal de compressie test nog eens doen met wat olie op de zuigers => kijken of hij dan wel verder in druk komt, komt ie verder dan zal het duidelijk zijn.....

Vind t wel raar dat alle 5 de cilinders precies 9 bar zijn ??? Moet wel zeggen dat het een vrij oud metertje is...

---BTW--- de auto walmt niet => geen blauwe rook zichtbaar

razorx

Een Turbo heeft m.i. een lagere compressieverhouding dan een non-turbo.
De compressiedruk zal uitsluitend met actieve turbo hoger zijn.

NinaPaul

Ook afhankelijk van hoe snel de motor draait (op de startmotor) tijdens het meten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

MrCain

Citaat van: razorx op 15-04-2012 15:10:53
Een Turbo heeft m.i. een lagere compressieverhouding dan een non-turbo.
De compressiedruk zal uitsluitend met actieve turbo hoger zijn.

Inderdaad : turbo 11 tot 13 bar en non turbo 13 tot 15 bar (geweldig boek Haynes  ;D)
Maar met actieve turbo ??? bedoel je dat als de turbo mee draait?