economy- versus sportstand

Gestart door spider, 27-03-2012 21:36:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spider

De automaat van mijn t-5R heeft twee standen, economy en sport. Ik rij bij voorkeur in de sportstand. De automaat is dan meer bij de les. Schakelt sneller terug en trekt verder door in de toeren. Keerzijde is dat je hem ook duidelijker voelt schakelen. Nu vraag ik mij af of die stand belastender is voor de automaat. Is de levensduur in de sportstand korter? Of is juist de extra slip die de economystand heeft juist slechter voor de bak?

thuur

Leuke vraag. Uit de losse pols: Levensduur is meestal sterk afhankelijk van het gebruik. Dwz als jij hetzelfde rijdt in de sportstand als in de ecostand zal het wel meevallen. Maar als je vaker plankt dan in de laatste stand dan zal het meer te lijden hebben. Het is geen uitzondering om 6+ ton met je automaat te rijden, maar er draaien er ook genoeg in de soep bij veel lagere km-standen. Kwaliteit/niveau van de olie, kwaliteit van de sensorsignalen en een goede PNP-switch zijn veel belangrijker voor een goede aansturing en dus lange levensduur. En je kunt ook gewoon pech hebben. Een scheur in het kleppendeksel komt wel eens voor, evenals weigerende solenoids (kleppen).

Veel slip zorgt voor een hogere olietemperathuur. Als deze te heet wordt gaat dat ten kosten van de eigenschappen van de olie. Maar zolang alles met beleid en binnen de normale marges gaat is er weinig te vrezen.


Gr ;)

NinaPaul

Citaat van: thuur op 28-03-2012 01:10:20
Leuke vraag. Uit de losse pols: Levensduur is meestal sterk afhankelijk van het gebruik. Dwz als jij hetzelfde rijdt in de sportstand als in de ecostand zal het wel meevallen. Maar als je vaker plankt dan in de laatste stand dan zal het meer te lijden hebben. Het is geen uitzondering om 6+ ton met je automaat te rijden, maar er draaien er ook genoeg in de soep bij veel lagere km-standen. Kwaliteit/niveau van de olie, kwaliteit van de sensorsignalen en een goede PNP-switch zijn veel belangrijker voor een goede aansturing en dus lange levensduur. En je kunt ook gewoon pech hebben. Een scheur in het kleppendeksel komt wel eens voor, evenals weigerende solenoids (kleppen).

Veel slip zorgt voor een hogere olietemperathuur. Als deze te heet wordt gaat dat ten kosten van de eigenschappen van de olie. Maar zolang alles met beleid en binnen de normale marges gaat is er weinig te vrezen.


Gr ;)

Mee eens en te warme olie merk je doordat de bak in "lock-up" wil blijven.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Midicijnman

Begrijp ik hieruit dat je met een caravan aan de haak beter in de S-stand kunt rijden?

NinaPaul

Citaat van: Midicijnman op 28-03-2012 15:21:58
Begrijp ik hieruit dat je met een caravan aan de haak beter in de S-stand kunt rijden?

Ja, is minder belastend voor motor en bak. Staat ook in het boekje :D (zelfs dat je de 3-stand best kan gebruiken bij hellingen).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Midicijnman

Mijn boekje is in het Zweeds...  :eusa_doh: Dus die had ik even gemist. Goeie tip!

spider

Dus gewoon lekker in de sportstand blijven rijden? En je niet (te vaak) laten verleiden tot de stoplichtsprintjes ?

daanium

Ik vraag me wel vaker af hoe het zit tussen die twee standen als je ecu gechipped is.
Kun je de sport stand afzonderlijk van de eco stand laten chippen?
Of is dit knopje er puur en alleen voor de automaat computer, en staat dat weer helemaal los van chippen (ecu)
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

mehn

Citaat van: daanium op 12-03-2013 22:12:08
Of is dit knopje er puur en alleen voor de automaat computer, en staat dat weer helemaal los van chippen (ecu)

Knopje is gekoppeld aan de automaatsoftware, dat staat volledig los van de ECU.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

StefanCJ

Wat ik overigens wel apart vind: mijn verbruik is in sportstand iets lager dan in economy  :eusa_think:.

Wouter1973

#10
Citaat van: StefanCJ op 17-03-2013 16:52:21
Wat ik overigens wel apart vind: mijn verbruik is in sportstand iets lager dan in economy  :eusa_think:.
Die bewering heb ik vaker zien langskomen. Kan het zelf niet beamen moet ik zeggen, ik merk geen noemenswaardige verschillen in verbruik. Er zijn lieden die beweren dat ze in de sportstand met het gaspedaal de bak zodanig kunnen laten schakelen dat dit resulteert in een lager verbruik. Aan de andere kant geeft Volvo zelf aan dat in de economystand meer gebruik wordt gemaakt van de lock-up. Dus minder inwendige slip, zou in theorie zuiniger moeten zijn. Bovendien draait je motor in de sportstand doorgaans hogere toerentallen.
Uit nieuwsgierigheid: over hoeveel verschil in verbruik hebben we het dan?

NinaPaul

Met een beetje gevoel kan je (bij de 4-bak makkelijker dan de 5-bak) in beide standen prima "zelf" schakelen.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Wouter1973

Citaat van: NinaPaul op 17-03-2013 20:59:02
Met een beetje gevoel kan je (bij de 4-bak makkelijker dan de 5-bak) in beide standen prima "zelf" schakelen.


Da's mooi. Maar wat levert dat dan op? Je kiest niet voor niets een automaat..... ???

grijzev70tdi

Hij bedoeld met je gaspedaal schakelen.... Iets gas terug nemen en hij schakeld over
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Wouter1973

Citaat van: grijzev70tdi op 17-03-2013 21:15:55
Hij bedoeld met je gaspedaal schakelen.... Iets gas terug nemen en hij schakeld over
Dat begrijp ik. Maar wat levert dat op?