Detoneren, terugslag en ploffen bij starten maar rijdt goed (filmpjes) OPGELOST

Gestart door CharlieFox, 05-04-2012 18:24:17

Vorige topic - Volgende topic

Hengeveld

@ MrCain
2: omwisselen mag wel, als je losse sensoren hebt met stekkeraansluiting. De sensoren zijn gelijk. De bedrading mag je niet omwisselen (kan ook niet geloof ik ivm lengte). En zoals gezegd zitten bij nieuwere modellen de sensoren vast aan de kabelboom, dus dan moet je ze niet omwisselen (wat wederom ook niet kan ivm kabellengte). De hoek waaronder de sensoren staan en aanhaalmoment zijn wel van belang.

CharlieFox

Inmiddels op de camping in de zon vanaf m'n smartphone:

Dank voor de uitgebreide reacties weer. Vooral die uitleg over de knock sensors vond ik zeer de moeite waard. Speelt dus alleen bij hogere rpm's en dus niet voor mijn storing?

Knock sensoren:
Ik wissel ze niet zomaar om tenzij ik ze per abuis bij die kop swap verwisseld hebt. Maar gezien de reactie van forumlid Hengeveld kan dat gezien de lengte van de draden niet. Die heb uik nl niet los gehad, alleen de sensoren zelf. Is dat zeker van die draadlengte? Heeft iemand een blok los liggen om even te kijken?

Koppel of moment:
Tja, gewoon met "massadraad koppelgevoel" vastgezet. Ik zou bij mezelf eens kunnen testen hoe vast dat dan is. Als ik met de momentsleutel in de buurt kom van de vereiste waarde, dan laat ik ze lekker zitten.

Stand:
Hmh, diverse meningen. Dat wordt 'n zoektochtje Google en/of rondje bellen met Volvo werkplaats chefs.

Hangende klepstoter:
Sluit ik uit. Het motorgeluid is er niet naar en ik weet hoe een tikkende of hangende klep klinkt. Alle stoters zitten weer op hun oorspronkelijke plek. En zie mijn relaas over dat de motor prima loopt in het hele rpm gebied behoudens dan die "detonatie bij starten" storing.

NAS positie:
Sluit ik ook uit. Kan er echt maar in 1 positie op. Tenzij je nieuwe gaten wil boren en het signaaldraad uit wil rekken ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

MrCain

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

thuur

Ongelooflijk... Een misfire en foutcode 314 en na 7 pagina's nog steeds geen andere nokkenassensor erin ???

Gr :o

MrCain

Heb er nog 1 liggen in mn kofferbak => deze vorige week vervangen maar was niet de storing die ik dacht.... :eusa_shifty:

Je mag m altijd ff komen lenen om te proberen!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

CharlieFox

Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Blackfox

En ? en? en?

Al vorderingen mbt tot de storing?
Ben toch best wel benieuwd eigenlijk ;)
Volg dit al een tijdje namelijk en is opzich best interessant onderwerp.

CharlieFox

Opgelost! Zoals ik op pagina 2 van dit topic aanhaalde was het de nokkenassensor (nas), ook al opgemerkt door een ander scherp forumlid. Met Yits alias Razorx had ik vrijdag voor Paas al de 314 code ontdekt. Echter werden er daarna via het forum diverse andere mogelijke oorzaken aangedragen. Die moesten ook eerst onderzocht worden. Immers, ik ga niet zomaar 'n nas aanschaffen om te proberen, het geld groeit niet op m'n rug ...

Vanavond was er gelegenheid om die van Yits uit te proberen en was het direct duidelijk. Dank nog Yits voor je gastvrijheid, ondanks dat het eigenlijk niet echt uit kwam voor je! De storing was er alleen bij starten, lees: laag toerental. Al lezende blijkt dat zo'n ding dan juist actief is. Het wijzigt het ontstekingstijdstip (verlaten) voor een goede start. Je kunt ook gerust zonder zo'n ding rijden (vanavond nog getest). Zonder krukkenassensor daarentegen loopt de motor in het geheel niet.

MrCain heeft inmiddels vandaag al een nas opgestuurd zodat ik die er wrs morgen al in kan hangen. Bedankt weer allemaal voor het meedenken. Dit forum is voor mij zeker één van de redenen waarom ik Volvo blijf rijden. Al die kennis hier is gewoon reuze handig, zo ook de eigen kennis die ik gaandeweg steeds meer opbouw.

Cheerz!

P.s. Heb inmiddels wel weer opnieuw 'n LPG storing voor m'n kiezen, zie ander topic. Ik verveel me niet in ieder geval ...

Nokkenassensor van de ene Volvo naar de andere ...

razorx

Blij dat je er van af bent Raymond.
Juich niet te vroeg, zodra je de nieuwe sensor er in hebt gewoon een weekje duur en geduldig rijden op benzine.
Daarna stapsgewijs je LPG probleem aanpakken. Ik vond het jammer dat ik niet gezelliger kon doen i.v.m. een belangrijk pleegzorg gesprek.
Volgende keer zal ik er helemaal bij  zijn.

CharlieFox

Citaat van: razorx op 10-04-2012 23:50:53
(...) Ik vond het jammer dat ik niet gezelliger kon doen i.v.m. een belangrijk pleegzorg gesprek.
Volgende keer zal ik er helemaal bij  zijn.

Natuurlijk alle begrip. Er komt ongetwijfeld 'n volgende keer, want we rijden geen nieuw spul. En trouwens nog bedankt voor het vertrouwen dat je had om mij die sensor eruit te laten sleutelen (terwijl jij binnen in gesprek was). Je had immers nog nooit "gewerkt" met me. Nou, op naar het LPG-probleem ...

cilinderkop koelvloeistof kvs nokkenas timing zuigers kleppen klepspeling koppakking bdp merktekens poelie distributie nokkenassensor nas krukassensor bdp sensor cilinderkop moment kopbouten test123