zingend geluid m59 bak, 850R.

Gestart door jortg, 08-04-2012 21:37:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jortg

Ik hoor een zingend geluid onder mijn motorkap vandaan komen...
Nu lees ik dat een 'veel voorkomend' euvel van de m59 bak een defect naaldlager is maar vind hier op internet eigenlijk weinig over terug. Probleem zal dan niet heel vaak voorkomen, wellicht?

Het zingen;
- enkel wanneer alles op temperatuur is.
- frequentie loopt mee met rijsnelheid.
- koppeling in of uit maakt niet uit.
- ook bij rollen in zijn vrij.
- maar; neemt iets in frequentie toe wanneer ik al rollende in zijn vrij een beetje gas geef....

De bak schakelt prima. Geen andere nare geluiden.

Mijn vragen;
1. Is het waarschijnlijk dat het de bak is? Kan iemand uitleggen wat er technisch fout gaat in mijn bak?
2. Is olie verversen dan nog zinvol? Lees hier verschillende ervaringen over.
3. M59 bak vervangen is kostbaar, reviseren lijkt lastig. Is een M56h bak 1 op 1 in te bouwen? Wie heeft er een goede?

Alvast bedankt!




Ludo

Jort, ben je al iets wijzer geworden?.

Piet

#2
Ik zou eerst es het oliepeil van de bak controleren.

Het is niet je turbo die je hoort zingen?

Piet

#3
Kan ook nog een versleten wiellager zijn die je hoort.
Of Druklager van je koppeling.

arjenT5R

Druklager van koppeling krijg je vaak wel verandering van geluid als je koppelt of ontkoppelt.

Als je het mij vraagt wiellager of steekas lager, steekaslager heb ik zelf aan de hand gehad en dan klonk wel zoals jij beschrijft

edit: wiellager is makkelijke te controleren door te voelen aan het wiel als je wiel los van de grond is, controleer ook even in verschillende standen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

#5
Als de frequentie meeloopt met de rijsnelheid zal het eerder een wiellager of steunlager steekas zijn. Zingende lagers in de bak "lopen mee" met het toerental.

-edit: Geldt voor de lagers van de primaire of secundaire as in de bak. Lagers in het differentieel kunnen wel met rijsnelheid meelopen. Is theoretische benadering, want ik heb geen benul van de lagering in de volvo bakken of differentielen  ::)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Piere

Citaat van: volvobug op 09-05-2012 13:10:13
Als de frequentie meeloopt met de rijsnelheid zal het eerder een wiellager of steunlager steekas zijn. Zingende lagers in de bak "lopen mee" met het toerental.

-edit: Geldt voor de lagers van de primaire of secundaire as in de bak. Lagers in het differentieel kunnen wel met rijsnelheid meelopen. Is theoretische benadering, want ik heb geen benul van de lagering in de volvo bakken of differentielen  ::)

:eusa_think:

Secundaire as gaat bij mijn weten ook sneller draaien...


Waarom is het zo onmogelijk dat er een lager uit de bak nar de vaantjes is?
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Piet

Citaat van: Piere op 09-05-2012 13:30:20
Citaat van: volvobug op 09-05-2012 13:10:13
Als de frequentie meeloopt met de rijsnelheid zal het eerder een wiellager of steunlager steekas zijn. Zingende lagers in de bak "lopen mee" met het toerental.

-edit: Geldt voor de lagers van de primaire of secundaire as in de bak. Lagers in het differentieel kunnen wel met rijsnelheid meelopen. Is theoretische benadering, want ik heb geen benul van de lagering in de volvo bakken of differentielen  ::)

:eusa_think:

Secundaire as gaat bij mijn weten ook sneller draaien...


Waarom is het zo onmogelijk dat er een lager uit de bak nar de vaantjes is?
Niet onmogelijk, maar mindervwaarschijnlijk.

volvobug

Citaat van: Piet op 09-05-2012 16:02:49
Citaat van: Piere op 09-05-2012 13:30:20
Citaat van: volvobug op 09-05-2012 13:10:13
Als de frequentie meeloopt met de rijsnelheid zal het eerder een wiellager of steunlager steekas zijn. Zingende lagers in de bak "lopen mee" met het toerental.

-edit: Geldt voor de lagers van de primaire of secundaire as in de bak. Lagers in het differentieel kunnen wel met rijsnelheid meelopen. Is theoretische benadering, want ik heb geen benul van de lagering in de volvo bakken of differentielen  ::)

:eusa_think:

Secundaire as gaat bij mijn weten ook sneller draaien...


Waarom is het zo onmogelijk dat er een lager uit de bak nar de vaantjes is?
Niet onmogelijk, maar mindervwaarschijnlijk.
Heb ook niet gezegd dat het onmogelijk is, maar het gaat inderdaad om de waarschijnlijkheid. Als TS schrijft dat de frequentie meeloopt met de rijsnelheid, is het minder waarschijnlijk dat het in het deel van de bak zit dat meeloopt met het toerental. Kan ook zijn dat de waarneming van TS is niet juist is. Als er bij overschakelen een terugval in frequentie is om vervolgens weer mee te lopen tijdens het acceleren, zit het juist in het deel dat meeloopt met het toerental.

Ken de constructie van de bak niet genoeg om te weten welk deel een vaste verbinding vormt, via het diff, met de aandrijfassen en welk deel niet.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ludo

Citaat van: volvobug op 09-05-2012 13:10:13
Zingende lagers in de bak "lopen mee" met het toerental.

Dus stilstaand en toerental verhogen, mag je zingende lagers toeschrijven aan de bak?.

volvobug

Citaat van: Ludo op 09-05-2012 18:23:01
Citaat van: volvobug op 09-05-2012 13:10:13
Zingende lagers in de bak "lopen mee" met het toerental.

Dus stilstaand en toerental verhogen, mag je zingende lagers toeschrijven aan de bak?.

:eusa_think:
Koppeling in? Nee.
Koppeling niet in? Wellicht.
:eusa_think:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ludo

Citaat van: volvobug op 09-05-2012 18:43:10
Citaat van: Ludo op 09-05-2012 18:23:01
Citaat van: volvobug op 09-05-2012 13:10:13
Zingende lagers in de bak "lopen mee" met het toerental.

Dus stilstaand en toerental verhogen, mag je zingende lagers toeschrijven aan de bak?.

:eusa_think:
Koppeling in? Nee.
Koppeling niet in? Wellicht.
:eusa_think:

Met koppeling in.
Ik hoor dit ook al enkele dagen.

Jack v

Citaat van: Ludo op 09-05-2012 18:46:37
Citaat van: volvobug op 09-05-2012 18:43:10
Citaat van: Ludo op 09-05-2012 18:23:01
Citaat van: volvobug op 09-05-2012 13:10:13
Zingende lagers in de bak "lopen mee" met het toerental.

Dus stilstaand en toerental verhogen, mag je zingende lagers toeschrijven aan de bak?.

:eusa_think:
Koppeling in? Nee.
Koppeling niet in? Wellicht.
:eusa_think:

Met koppeling in.
Ik hoor dit ook al enkele dagen.

same here maar dan al langer. Ook ik heb geen flauw idee waar het vandaan komt.  Denk het diff. met kopp. in is het weg.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

jortg

#13
Ben nog niets verder. Bak doet het nog steeds goed. Wel is het me opgevallen dat 'het geluid' niet altijd even aanwezig is. Nog geen patroon kunnen ontdekken. Soms denk ik dat het aan het wegtrekken is en dan is deze hoop de volgende dag weer vervlogen....

Zal nog eens aandachtig analyseren na lezen van jullie opmerkingen.

oliepeil is goed.

Hoe is de steekaslager te controleren?


pwassink

Toplagertje / druklager zou een mogelijkheid zijn , als t wel met ingetrapte koppeling en gasgeven van freq verandert ..

Die zitten immers ook niet in een oliebad en willen soms wel eens overlijden.

Ook moet ik zeggen dat er heden ten dage op steeds meer plekken "jank-asfalt" wordt gelegd, ik heb laatst ook op een
kakelvers stuk weg allerhande pogingen ondernomen om te beoordelen of ik een (wiel)lager stuk had.

Toen ik weer op een oud stuk asfalt kwam was het ineens over ..  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂