inlaatspruitstuk demonteren

Gestart door konniekip, 07-08-2004 19:32:05

Vorige topic - Volgende topic

konniekip

@ed: de bevestiging van die 13 mm bout zit redelijk dicht naast de olieafscheider, betrekkelijk dicht bij het blok en dus kost dat veel armlengte ;)

s©ub@

heb je eigenlijk wel alle boutjes eruit?

er zitten er 5 bovenop en 4 onderop die je er maar 10 slagen uit moet draaien hè?
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

konniekip

@koen: ja, die inlaatspruitstuk boutjes zijn me nu wel los gelukt... Ik had vanmiddag alles los en toen kon ik het inlaatspruitstuk al aardig bewegen; alleen een lift off was niet mogelijk vanwege de fijne bout...

baxie

Citaat van: konniekip op 10-08-2004 20:39:14
@koen: ja, die inlaatspruitstuk boutjes zijn me nu wel los gelukt... Ik had vanmiddag alles los en toen kon ik het inlaatspruitstuk al aardig bewegen; alleen een lift off was niet mogelijk vanwege de fijne bout...
Ik heb vandaag ook de hele zooi losgehad bij een 2.5 10v. Wat een gedoe dat 'boutje' >:( Heb het gedaan met een ratel,2verlenstukken en een knietje en dop 13.)
Voor de rest stelde het niet zo heel veel voor, maar dat boutje....
Maar goed de boel is weer voor mekaar ;D
Probleem was ook dat ie veel olie op zoop en dit was goed te zien aan de gasklep!

ed

En, waar zat het probleem? In de afscheider?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

@baxie: van onderaf gedaan?

s©ub@

ja, anders had ie niet 2 maal het verlengstuk en het knietje nodig...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

konniekip

Nou, het klusje is geklaard... 4 uur mee bezig geweest en van onderaf kon ik de 2 bouten van peilstok en beugel (beiden 12 mm) met 2x verlengen en een knietje makkelijk loskrijgen. Het heeft allemaal wel een naar bijsmaakje gekregen. De olieafscheider die ik nieuw wilde installeren was groter dan degeen die erin zit... (navraag bij volvo leverde net op dat het de enige is die ze kunnen bestellen en bovendien een ander nummer heeft gekregen). Hij paste verder wel prima, maar toen het inlaatspruitstuk erop moest heb ik het geforceerd naar beneden moeten drukken vanwege de hoogte van de afscheider, waardoor het terugloopstuk aan de onderzijde wat uit het nieuwe rubberen/metalen manchet komt. Hopelijk levert dit geen lekkages op :( Hij zit er verder wel in, maar dat je zegt solide.. niet echt. Ik heb volvo de 26e augustus opdracht gegeven dit na te zien bij mij en zonodig op te lossen. Als zij zeggen dat het zo hoort, dan mogen zij eventuele lekkages oplossen.

Nw slangetjes etc gingen verder wel prima en ook de nw pakking en weer vastzetten was geen probleem. De nw afdichtringen voor de injectoren zorgen ervoor dat ze minder lawaai maken. Ik ga morgen nog de spacer-ringen van de injectoren vervangen, daar had ik vandaag geen zin meer in om die eraf te pielen.

Wat ik geleerd heb is; de auto moet op de brug om de bout los te krijgen van de beugel.. Het gaat anders echt niet bij mij..

ed

En, was je oude afscheider erg vies, met andere woorden, was het de moeite waard?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

Citaat van: ed op 11-08-2004 15:50:39
En, was je oude afscheider erg vies, met andere woorden, was het de moeite waard?
hij was inderdaad erg vies, maar of ie echt verstopt zat, weet ik niet...

ed

Niet om je ongerust te maken, maar als het niet perfect past is de kans groot dat je auto olie gaat lekken, en valse lucht aanzuigt. Heb ik ook gehad door een gescheurde slang naar het carter. Kijk even onder je auto of je olie sporen ziet. Als hij ook valse lucht zuigt loopt de motor te arm, aangezien er ongemeten lucht bijkomt.

konniekip

daarom binnenkort eens kijken of er een druppeltje olie aanhangt... en als dat zo is... kan ik weer de hele oefening herhalen :D
Maar goed, het was een leerzaam weekje zo en achteraf gezien leuk om te doen! De carteronluchting is in iedergeval geheel gereviseerd :)

Het lijkt overigens alsof de auto meer vermogen heeft nu... Zou wel gek zijn met een grotere olieafscheider.. Ik merk dat ie beter trekt.

konniekip

Overigens ben ik die 2 ringen niet tegengekomen (O-ring en keerring)

ed

Ik ook niet. Blijkbaar een ander model.

Peth©oni

tikken de injectoren nog konn?