Project Koelsysteem compleet vervangen

Gestart door timj, 20-04-2012 18:41:33

Vorige topic - Volgende topic

Hengeveld

Citaat van: mehn op 20-04-2012 18:49:40
Succes met nr 7!   8)

Citaat van: timj op 21-04-2012 10:30:07
Behalve nummer 7 de koelwaterbuis maar die kon de dealer niet meer bestellen ..nou ja...jammer dan. :(

Blijkbaar wist mehn dat al ;D

timj

Goedemorgen,

hier de foto's van het vervangen excuus voor de soms vage foto's maar de garagehouder hield er niet van dat ik foto's maakte  :eusa_snooty:  in zijn garage en dreigde zelfs op een gegeven moment de camera ergens te stoppen waar de zon niet scheen... :(

maar op volgorde het vervangen en de nieuwe slangen met koppelingen

let op het einde de staat van de slangen  :( en vooral de radiator waar ik gewoon doorheen kon prikken  ??? het alumium was helemaal broos kdenk dat het nog de originele radiator is

timj

Let op als je de slangen gaat vervangen dat je genoeg slangen koopt en genoeg slangsklemmen,voor de koelslangen 15 en 17 mm hieronder de foto's van de slangen:

Daarna de fan even schoongemaakt deze was smerig

Hier zijn de nieuwe slangen ingebouwt  :eusa_dance: :eusa_whistle:

timj

Een aantal opmerkingen: tijdens het inbouwen was de grootste klus het uitbouwen van de Radiator,das was het meeste werk.

Het uit elkaar schroeven en uitbouwen van de radiator duurde gisteren een uur want de schroef was idd niet los te draaien onmdanks dagen v.t voren met kruipolie ingespoten te hebben het schijnt bij de 9 series makkelijker te zijn.

Nadat ie uitgebouwt is is de nieuwe er zo ingebouwt let op hoe slecht de oude radiator is:

timj

Nadat de neiuwe Radiator ingebouwt was en alle slangen ingebouwt waren hebben de koelvloeistof ingegooit en de motor stationair laten draaien.

Wat mij opviel is hoe lang het duurde voordat de koelvloeistof door heel het systeem moest lopen en hoeveel lucht erin zat en hoe vaak de lucht eruit liep  :o  :eusa_think:

Al in al schat ik dat ie zeker een half uur heeft staan draaien..

Ik zal de volgende post opgeven wat voor slangen je nodig hebt en welke slangklemmen en nog het belangrijkste dat je een koperen buisje tussen de slangen inklemt omdat ze bij deze koppelingen vaak breken en lekkages veroorzaken

timj

dan nog even dit plaatje van de bovenste Radiatorbuis/Radiatorslang hoe slecht deze wel niet is..ppfff... ???  :o ongelovelijk slecht alsof ie uit de mideleeuwen is er stond een datum op de slang 1998/01  ??? echt bizar alle slangen waren zo slecht ik ben blij dat deze nu vervangen is  :eusa_clap: :eusa_dance: :P :D 8)

jeroen74

Ik zie alleen maar een zwaar verrotte slangenklem, maar dan is de slang zelf toch niet meteen ook verrot? Of zie ik dat nu helemaal verkeerd? ???

timj

dat klopt helemaal wat je zegt alleen ging de Radiator toch los en waren 2 2x slangen onbetrouwbaar aan het worden dus heb ik besloten om het dan maar in 1x goed te doen ipv de rest te laten zitten en dan zal je net zien dat er later een lekkage komt door een andere slang ergens anders in het systeem ik heb al vaker auto verloren/kapot zien gaan door een broze koelwaterslang die op de snelweg knapt waardoor de temperatuur ineens oploopt met lekke koppakking als gevolg sowieso mijn laatste 850 sedan is zo aan zijn einde gekomen in december 2009  :'(  :eusa_wall:

nu hebben we alle slangen vervangen in een keer de meeste koelwaterslangen waren nog redelijk goed maar er waren er al bij die slap waren geworden dat waren net lege fietsbanden geworden > terwijl de nieuwe slang kei en keihard zijn stug zoals het hoort

tevens als ik zie hoe zacht de slangen waren de oude koelwaterslangen en er hoeft maar een scheurtje in komen en onder druk van het systeem gaat de boel lekken..

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ulkeman

ik vind het wel enorm gehobby om slangen te verlengen met koperen buisjes :eusa_wall:

edit even aanpassen.

waarom moesten die slangen verlengt worden?
en waar gaat het heen?

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: timj op 24-04-2012 16:39:23
ik heb al vaker auto verloren/kapot zien gaan door een broze koelwaterslang die op de snelweg knapt waardoor de temperatuur ineens oploopt met lekke koppakking als gevolg sowieso mijn laatste 850 sedan is zo aan zijn einde gekomen in december 2009  :'(  :eusa_wall:

Deze verhalen waren voor mij ook de reden om het hele koelsysteem aan te pakken. Deze zorgen kunnen wij weer van ons afschudden voor de komende tien jaar :D. Maar ik heb het niet zelf gedaan, maar laten combineren met een bakwissel.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

UserID6342

Citaat van: ulkeman op 24-04-2012 17:20:00
ik vind het wel enorm gehobby om slangen te verlengen met koperen buisjes :eusa_wall:

edit even aanpassen.

waarom moesten die slangen verlengt worden?
en waar gaat het heen?
Verdamper misschien ?

jeroen74

Daar zijn bij de LPG-harses toch hele mooie stukjes (plastic)-buis voor te krijgen?

Broabander

Bij mij is er twee maanden terug na een tijdje stationair draaien en toen gas geven ook zo'n plastic buisje geknapt, waardoor ineens *Poef* de auto in een grote rookwolk van koelvloeistof gehuld was, het lampje gelijk aan sprong en ik gelijk wist wat er gebeurd was en de motor uit kon zetten. Ik was er dus wel op tijd bij, maar als je dat al eens op de snelweg gekregen snap ik wel dat je daar koperen buisjes in hangt als je toch bezig bent.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

timj

exact dat is bij mij dus gebeurt dat op de snelweg een van de slangetjes helemaal verteerd was en uiteindelijk motor overhit steeds minder compressie ellende  :'(

die koperen buisjes tussen de leidingen zijn idd voor de slangen die naar de verdameper gaan die koppelstukjes gaan nog weleens verteren en koper kan beter tegen hitte dan plastic

dus idd hij kan er weer een tijd tegen

wat mij trouwens ook opvalt is dat ie nu meer pit/pep LIJKT te hebben dan voor de koelsysteemwissel