De Witte Vlek

Gestart door antraciet, 21-04-2012 21:59:25

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: antraciet op 16-05-2012 21:13:48
Om tot de kleppen gesteld zijn de CO tijdelijk verder omhoog te krijgen iemand tips. Staat nu op 0,13 veel te arm dus en wil niet de kop aan gort rijden.

Citaat van: antraciet op 16-05-2012 22:47:22
Ik heb de toevoer vanaf de verdamper al 4 slagen gegeven.

Als je de regelschroef 4 slagen verder moet opendraaien, lijkt me de oorzaak duidelijk.
Anderzijds, vele benzinerijders dromen van zo'n lage CO.  ;D

antraciet

Citaat van: Ludo op 16-05-2012 23:56:11
Om tot de kleppen gesteld zijn de CO tijdelijk verder omhoog te krijgen iemand tips. Staat nu op 0,13 veel te arm dus en wil niet de kop aan gort rijden.

Als je de regelschroef 4 slagen verder moet opendraaien, lijkt me de oorzaak duidelijk.

Vertel?

arjenT5R

Citaat van: Dirk342 op 16-05-2012 23:29:04
Citaat van: arjenT5R op 16-05-2012 23:01:29
Heren, ik heb geen complete set stelplaatjes liggen he ofzo hoor, gewoon een bosje van die dingen die er uit kwamen. Ik doe altijd eerst meten en dan de juiste plaatjes halen.

En dirk... minder klepspeling betekend dat de klep eerder opent en later sluit dus voor de brandstof hoeveelheid maakt niet zozeer uit (wel iets) meer voor timing en lift.

edit: nok dichter bij de stoter duurt dus korter voordat de nok de stoter raakt, en duurt tevens langer voordat ie de stoter weer los laat. Logisch toch :)

En theoretisch gezien gaan kleppen alleen maar strakker staan als ze slijten en niet losser
omdat de klep en zitting ietsjes slijten.
Dus hoe kunnen ze eigenlijk veel te los staan?

Let wel theoretisch gezien, ik heb ook wel eens klepspelingen van een ruime mm gezien  >:(
leuk, leuk, leuk.  Voel me helemaal weer 30 jaar terug in de tijd.  We gaan het even puur theoretisch doen deze ronde.  ik stel dat als de klepspeling minder word er minder brandstof in de cilinder komt. Jij zegt brandstof praktisch gelijk maar klep opent eerder en sluit later.  ben ik niet met je eens want als de speling kleiner word zal de klep idd eerder openen maar ook eerder sluiten, aangezien dit een 'zuigerd' is zal er dus minder brandstof in de cilinder komen want de tijd om te kunnen zuigen word korter.  EfficiĆ«nter is weer een heel ander issue ;D

Nog even een kleine toevoeging dus, haal de stelplaatjes er eens uit gaat je klep dan nog veel langer open staan? Nee natuurlijk niet hoe dichter je nokkenas op de stoter ligt hoe langer de klep open staat, je krijgt dan dus meer mengsel binnen en dat heeft niets te maken met de hoeveelheid brandstof dat regelt de gasfabriek dan weer.

Klepspeling te groot dan raakt de nok de stoter korter ofwel later open eerder dicht, klepspeling te klein nokkenas ligt te dicht op de stoter klep staat langer of te lang open gaat eventueel te vroeg open en te laat dicht... Geen klepspeling? Dan heb je dus kans dat je klep een beetje open blijft staan en dus uiteindelijk verbrand, daarom is het zo belangrijk dat je klepspeling in orde is zeker bij een gasbak.

Hoe moeilijk is het???
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjenT5R

Citaat van: antraciet op 17-05-2012 00:07:01

Vertel?

Je machientje dat gas maakt levert niet genoeg!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

antraciet

Citaat van: arjenT5R op 17-05-2012 00:11:16
Citaat van: antraciet op 17-05-2012 00:07:01

Vertel?

Je machientje dat gas maakt levert niet genoeg!

Aha dus verdamper reviseren of vervangen?

stefanhuijser

Wat hangt er voor verdamper in?
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

antraciet

Citaat van: stefanhuijser op 17-05-2012 00:38:34

Geen idee morgen ff kijken . Een ronde zwarte  ;D

UserID6342

Citaat van: arjenT5R op 17-05-2012 00:09:35
Citaat van: Dirk342 op 16-05-2012 23:29:04
Citaat van: arjenT5R op 16-05-2012 23:01:29
Heren, ik heb geen complete set stelplaatjes liggen he ofzo hoor, gewoon een bosje van die dingen die er uit kwamen. Ik doe altijd eerst meten en dan de juiste plaatjes halen.

En dirk... minder klepspeling betekend dat de klep eerder opent en later sluit dus voor de brandstof hoeveelheid maakt niet zozeer uit (wel iets) meer voor timing en lift.

edit: nok dichter bij de stoter duurt dus korter voordat de nok de stoter raakt, en duurt tevens langer voordat ie de stoter weer los laat. Logisch toch :)

En theoretisch gezien gaan kleppen alleen maar strakker staan als ze slijten en niet losser
omdat de klep en zitting ietsjes slijten.
Dus hoe kunnen ze eigenlijk veel te los staan?

Let wel theoretisch gezien, ik heb ook wel eens klepspelingen van een ruime mm gezien  >:(
leuk, leuk, leuk.  Voel me helemaal weer 30 jaar terug in de tijd.  We gaan het even puur theoretisch doen deze ronde.  ik stel dat als de klepspeling minder word er minder brandstof in de cilinder komt. Jij zegt brandstof praktisch gelijk maar klep opent eerder en sluit later.  ben ik niet met je eens want als de speling kleiner word zal de klep idd eerder openen maar ook eerder sluiten, aangezien dit een 'zuigerd' is zal er dus minder brandstof in de cilinder komen want de tijd om te kunnen zuigen word korter.  EfficiĆ«nter is weer een heel ander issue ;D

Nog even een kleine toevoeging dus, haal de stelplaatjes er eens uit gaat je klep dan nog veel langer open staan? Nee natuurlijk niet hoe dichter je nokkenas op de stoter ligt hoe langer de klep open staat, je krijgt dan dus meer mengsel binnen en dat heeft niets te maken met de hoeveelheid brandstof dat regelt de gasfabriek dan weer.

Klepspeling te groot dan raakt de nok de stoter korter ofwel later open eerder dicht, klepspeling te klein nokkenas ligt te dicht op de stoter klep staat langer of te lang open gaat eventueel te vroeg open en te laat dicht... Geen klepspeling? Dan heb je dus kans dat je klep een beetje open blijft staan en dus uiteindelijk verbrand, daarom is het zo belangrijk dat je klepspeling in orde is zeker bij een gasbak.

Hoe moeilijk is het???
Niet moeilijk, maar gewoon een leuk 'discussie' geheel passend in het topic.  Daarom zei ik al, voel me weer 30 jaar geleden toen ik dezelfde discussie had met mijn leraar motorvoertuigentechniek  ;D.  Theoretisch zou je gelijk kunnen hebben echter de praktijk is weer anders.  Dit kun je heel mooi zelf zien en meten bij bijvoorbeeld een BMW 6 cilinder kop uit de jaren '80.  Trouwens bij opa zou het ook kunnen als je de kop los hebt liggen. (geld overigens ook voor de BMWhoofd)  Stel de kleppen maar eens van 1 cilinder op bijv. 0.25 mm en meet de tijd die de klep los blijft staan aan de hand van streepjes op de kop dus bij de nokkenas.  Doe nu hetzelfde met de klep op 0.40 of overdreven 0.70 mm, zet op de kop bij de nokkenas met een ander kleurtje of kraspen streepjes wanneer en hoelang de klep opengaat en weer sluit.  Is heel leuk om te doen en ook goed om de gestelde theorie te onderbouwen.  In de meest ideale situatie ligt het hoofd dan op zijn kop en op de verbrandingsruimte van de kop ligt wasbenzine zodat je goed kunt zien of de klep daadwerkelijk dicht zit.

Ben het helemaal met je eens dat te strak gestelde kleppen gaan zweven (dus niet meer sluiten) en al helemaal op gas.  Bedenk met net ineens dat dit met opa niet gaat omdat het hydraulische stoters zijn, maar je snapt wel wat ik bedoel ;D

antraciet

Heb even gekeken het is een OMVL verdamper

UserID6342

Citaat van: antraciet op 17-05-2012 15:46:05

Past ook zo een Vialle D of F verdamper in hoor.  Maakt helemaal niets uit want die van jou is toch niet electronisch geregeld etc.

antraciet

Citaat van: Dirk342 op 17-05-2012 17:26:47

Past ook zo een Vialle D of F verdamper in hoor.  Maakt helemaal niets uit want die van jou is toch niet electronisch geregeld etc.

Heb jij nog zoiets liggen. Kunnen we misschien even testen?

antraciet

Heb nog even gezocht op Internet, maar aan geen van deze 2 schroeven heb ik gedraaid. Ik heb alleen aan de moer gedraaid die in de slang zit.  ???

http://www.luccio.nl/OMVL_Afstelling%20verdamper%20R90_E.pdf

UserID6342

Citaat van: antraciet op 17-05-2012 18:30:49
Citaat van: Dirk342 op 17-05-2012 17:26:47

Heb jij nog zoiets liggen. Kunnen we misschien even testen?
Als het goed is moet ik nog een F verdamper hebben liggen ja.

UserID6342

Citaat van: antraciet op 17-05-2012 18:43:07
Heb nog even gezocht op Internet, maar aan geen van deze 2 schroeven heb ik gedraaid. Ik heb alleen aan de moer gedraaid die in de slang zit.  ???

je hebt alleen de totale aanvoer van gas verder losgezet nu, verder niets.

antraciet

Citaat van: Dirk342 op 17-05-2012 18:51:15
Citaat van: antraciet op 17-05-2012 18:43:07
Heb nog even gezocht op Internet, maar aan geen van deze 2 schroeven heb ik gedraaid. Ik heb alleen aan de moer gedraaid die in de slang zit.  ???

je hebt alleen de totale aanvoer van gas verder losgezet nu, verder niets.

Juist heb m dus niet afgesteld begrijp ik? Moeten we binnenkort maar een keertje naar kijken.

Na ja vandaag bezig geweest met de remklauw achter. Volgens mij is ie nu los. Verder 2 velgen schoongemaakt en een deel van het blok. Nu doe ik niks meer. Morgen gewoon weer werken. Straks een biertje en dan vind ik het wel weer mooi geweest. Wat een k*tklus die velgen. Heb met een schroevendraaier de dikste aanslag er afgeschraapt voordat ik maar kon denken aan reinigen  :eusa_wall: