Wie kan/wil mijn olielekkage verhelpen (uiteraard tegen vergoeding)

Gestart door patrickkoning, 24-04-2012 14:11:57

Vorige topic - Volgende topic

patrickkoning

Beste,

Ik heb een V70 2.4 170 PK uit 1999 met intussen 267 000 KM op de teller, welke de laatste tijd wel heel erg begint te lekken. M'n garage vertelde dat oplossen van het lek mij ommenabij de 1 000 € zal gaan kosten. Dit gaat mijn (studenten)budget net iets te boven. Uiteraard wil ik het wel verholpen hebben maar ik ben A - niet zo technisch en B - Ik ken niemand die monteur is of een brug heeft. Wie wil er mij uit de brand helpen? Uiteraard heb ik er een vergoeding over. Wat ik zo kan zien is dat er iets lekt bij de distributieriem. Onder de auto heb ik niet kunnen kijken.

Ries van de Zilverschuit

Welke diagnose stelde de garage dan, dat dat 1000 euro moet kosten? Lekkende krusaskering?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

patrickkoning

Had had het erover erover dat het carter lekte of iets dergelijks. Volgens hem was het een dag werk. Hoe het helemaal precies zit durf ik niet te zeggen.

Ries van de Zilverschuit

Zou eerst maar eens vragen bij de garage wat ze nu precies gezien hebben en waarom ze dit zeggen, anders is het een beetje moeilijk adviseren. Als je hier gaat zoeken op lekkende carter kom je niet veel tegen, vermoed ik. Een lekkende krukaskering bijvoorbeeld wel, best veel zelfs.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

patrickkoning

Monteur zei dat het tussen de caterpannen (?) lekte. Hij wist dit alleen niet met 100% zekerheid te zeggen. Wat ik wel merk is dat als ik er olie tot aan de bovenste streep van de peilstok erin doe, na 2 weken gehalveerd is en dan de andere helft pas na 5-6 weken eruit is. Dus de 'bovenste helft' olie verbruikt ie veel meer dan de 'onderste helft' van de peilstok.

Wat ik zie is dat hij aan de bovenkant links (bij de distriburtieriem) lekt. Toen ik een keer een nieuw slot ging halen voor m'n kofferbak zei iemand dat het m'n nokkenaskeerring was en dat het veel voor komt bij dit type.

Jack v

Citaat van: patrickkoning op 24-04-2012 17:36:19
Monteur zei dat het tussen de caterpannen (?) lekte. Hij wist dit alleen niet met 100% zekerheid te zeggen. Wat ik wel merk is dat als ik er olie tot aan de bovenste streep van de peilstok erin doe, na 2 weken gehalveerd is en dan de andere helft pas na 5-6 weken eruit is. Dus de 'bovenste helft' olie verbruikt ie veel meer dan de 'onderste helft' van de peilstok.

Wat ik zie is dat hij aan de bovenkant links (bij de distriburtieriem) lekt. Toen ik een keer een nieuw slot ging halen voor m'n kofferbak zei iemand dat het m'n nokkenaskeerring was en dat het veel voor komt bij dit type.
Dan voeg je dus teveel olie bij . Bijvullen tot de helft is meer dan zat, zoals je kunt zien zuiptie de bovenste helft op en das niet nodig.

Nokkenas keerring is te doen hoor maar als ik zou ook dan gelijk de distributie en carterventilatie doen anders sta je denk ik zo weer.
Met een hoog olieverbruik vermoed ik ook dat zowiezo je carterventilatie aan de beurt is.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Misha

Als je in ijsselstein utrecht woont mag je rustig eens langsrijden dan wil ik wel eens kijken wat er nu lekt.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

patrickkoning

Citaat van: Misha op 24-04-2012 19:31:23
Als je in ijsselstein utrecht woont mag je rustig eens langsrijden dan wil ik wel eens kijken wat er nu lekt.

Daar woon ik inderdaad ;-) . Ik wil best langskomen, zit je in de buurt dan?

Distributieriem is bij 160 000 KM vervangen, garage adviseerde mij om de riem/waterpomp bij 275 000 KM te vervangen. Teller staat net op 267 000 KM.

patrickkoning

Schnappi

Citaat van: patrickkoning op 24-04-2012 22:29:35
Citaat van: Misha op 24-04-2012 19:31:23

Daar woon ik inderdaad ;-) . Ik wil best langskomen, zit je in de buurt dan?

Distributieriem is bij 160 000 KM vervangen, garage adviseerde mij om de riem/waterpomp bij 275 000 KM te vervangen. Teller staat net op 267 000 KM.

Zou toch maar andere garage gaan zoeken, volgens mij kan deze riem zeker blijven zitten tot 300.000km, of je moet keringlekkage hebben zitten bij de distributiezijde.

wat is jouw olievebruik precies? 1 liter op 7500km of hoger?

stefanhuijser

160000 km + 120000 km = 280000 km

Klopt wel aardig die 275000 van de garage.. Beter iets te vroeg dan te laat..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

wietseschuiling

:)

Ik zou inderdaad ook niet tot 3 ton doorrijden! 120000 is max dus reken maar uit.

gr Wietse  :)
haast je als je tijd hebt dan heb je meer tijd als je haast hebt

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Ludo