af en toe motorschokje bij warme motor

Gestart door de Boeing, 09-05-2012 21:10:00

Vorige topic - Volgende topic

rogerV701998

Citaat van: )()()sT op 11-05-2012 21:36:16
Ik heb vandaag een nieuwe bobine gekocht. Morgen even monteren met een nieuwe verdeler en rotor... :)

Heb ik vorig jaar vervangen. Is dit nog de originele bobine? :eusa_think:

)()()sT

Helaas biedt dat geen oplossing voor bovenstaand euvel ::)

JvW

Citaat van: )()()sT op 14-05-2012 08:58:37
Helaas biedt dat geen oplossing voor bovenstaand euvel ::)

Heb je het ook wanneer je op benzine rijdt?
Ik herken het namelijk. Ik heb een schokje bij 3.000 toeren, maar dan alleen wanneer de motor op lpg draait.

)()()sT

Ook op benzine idd. Vanmorgen bij bijna stilstand in een file duikelde het toerental weer kortstondig naar beneden. Ik heb zolangzamerhand toch bijna alles gehad ???

JvW

Ik lees in je eerste post dat je het inderdaad zowel op lpg als op benzine hebt.  :eusa_wall:

Daar lees ik ook dat je het vrijwel alleen maar hebt als je de cruise control gebruikt. Moet je het daar dan niet gaan zoeken? Dat bijvoorbeeld de druk op het vacuümsysteem van de cruise control tijdelijk wegvalt? Ik weet niet of dat überhaupt kan, het is maar een idee.  ???

)()()sT

Nee, sinds de ombouw naar handbak doet mijn cc. het niet. Moet nog gefixed worden ;D
Rijdend voel ik een schokje, bijna stilstaand/stationarir dipt ie dus echt effe.

FrankvdA had het toentertijd ook en uiteindelijk is bij hem de stekker van de LMM+ kabel vervangen, toen was het weg.
Als ik echter aan die stekker rommel gebeurt er niks.
Thuur heeft al eens aangegeven dat we eens moeten gaan loggen. Laptop eraan en rijden.
Elke keer hoop ik op de oplossing, maar helaas.

Lampje

Ik heb precies hetzelfde, toevallig ook AT (geblazen) en ook LPi. Onstekingsdelen vernieuwd, alle knietjes siliconen, zowel op benzine als LPG, korte hikjes. Onder sterke deellast is het het ergst, maar durf niet 'door te gassen'  om te zien of het dan wel weggaat.

Voor het zelfde geld draait hij uiterst schraal en loopt de boel stuk.

Vanochtend werd LMM gesuggereerd door Dirkie, maar Lambdasonde(s) zijn volgens mij de afgelopen 200K ook nog nooit vervangen geweest.

Verder is alles helemaal nieuw, bougiekabels, bougiedoppen, verdeler, verdeelkap, nokkenassensor (wel nat bij mij, zou dat het kunnen zijn?). Ook luchtfilter zit er nog maar 5K in.

Ethanolresten in brandstofsysteem kan ik ook uitsluiten; het gebeurt ook gewoon op gas.

Misschien toch maar eens met dataacquisitie apparatuur rondrijden om te zien wat de computer voor uitslag geeft?

)()()sT

Tja,
vorig jaar ergens voor de motorwissel had ik één keertje dat ie ineens bijna uitviel op de snelweg, althans zo leek het. Het was een hele stevige bok en het lambdalampje floepte kortstondig (lees: aan-gelijk uit) aan. Erna vol goede moed de foutcode's uitgelezen: noppes  :eusa_doh:

rovelra

Citaat van: )()()sT op 14-05-2012 12:28:23
Ook op benzine idd. Vanmorgen bij bijna stilstand in een file duikelde het toerental weer kortstondig naar beneden. Ik heb zolangzamerhand toch bijna alles gehad ???

Das minder Joost!
Ik had gehoopt dat het na vervaning van de bobine met voorontsteker opgelost was ...

thuur

Citaat van: Lampje op 14-05-2012 15:23:40
nokkenassensor (wel nat bij mij, zou dat het kunnen zijn?).

Dat kan zeker..

Citaat van: )()()sT op 14-05-2012 15:30:42
Tja,
vorig jaar ergens voor de motorwissel had ik één keertje dat ie ineens bijna uitviel op de snelweg, althans zo leek het. Het was een hele stevige bok en het lambdalampje floepte kortstondig (lees: aan-gelijk uit) aan. Erna vol goede moed de foutcode's uitgelezen: noppes  :eusa_doh:

Fuel cut!

Gr ;)

Misha

Mmm..

Bij mijn eerste S70 op LPi (2.5-10v, dus geen LMM) was er toen het vreemde verschijnsel dat de auto opeens na maanden probleemloos rijden begon te hikken op deellast. Alleen op LPG, dat wel.

Ben toen bij Mesman geweest en die heeft de injectievolgorde opgeschort met 1 cylinder, dus gewoon de stekers op de LPI-injectoren omgeprikt / opgeschoven.  Hij deed daar toen vaag over , iets van 'Dat schrijft Vialle voor bij dit soort verschijnselen', maar het heeft wel geholpen en het heeft nooit meer gehikt.

Bijverschijnsel daarvan was dan wel weer dat hij voorheen overschakelde zonder dat je het merkte en na deze mod duidelijk voelbaar overschakelde.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

karelv70freak

Ik heb precies hetzelfde! Heb automaat.  :eusa_wall:

Wanneer ik voor een stoplicht sta krijg ik soms ook zo'n dip in het toerental. Hij corrigeert dan gelijk weer waardoor de auto net niet afslaat.  Komt ook alleen bij warme motor voor en zowel op LPG als benzine. Behoorlijk irritant. Laatst sloeg ie namelijk af toen ik afremde voor een stoplicht. Kon gelukkig wel gelijk weer starten.
Op de snelweg heb ik het soms ook wanneer de cruisecontrol erop zit. Dat gebeurt dan wanneer het gaspedaal door de CC iets omhoog komt om gelijke snelheid te houden (igv daling vd weg).

Onlangs nieuwe onstekingskabels, bobine, rotor, rotorverdelerkap erop laten zetten en had gehoopt dat het weg zou zijn; helaas niet.
Ook brandstofpomp al vervangen; niet opgelost.

Ik heb ook een startprobleempje sinds een paar maanden (dat dipje doet ie al jaren), zou dat ermee te maken kunnen hebben? (Duurt een paar seconden voordat ie start en als auto 2 dagen stilstaat start ie vrijwel direct!)

Iemand nog oplossingen?

de Boeing

@joost, jammer van die bobine, zou een mooie oplossing geweest zijn, want die van mij is ook nog origineel (en 16 jaar ondertussen)

Ik heb het idee dat het idd met de LMM te maken heeft, of toch de aansluiting ervan, omdat dit eerst de problemen leek op te lossen (zie beginpost). Kan je de stekker+kabel nieuw bestellen bij dealer (heeft iemand hier het nummer van? of moet je hem zelf maken en aansluiten/solderen in de ecu-bak? zijn hier elektrische schema's van?)
Heb ook al gedacht aan een massa probleem, al het massapunt onder de accu bak nagekeken en schoongemaakt (was niet echt nodig) maar het probleem blijft (af en toe, telkens bij warme motor, op lpg en benzine) 

Bij mij komt het stationair niet voor, enkel tussen de 80-120 km/h, op cruisecontrol voel je het duidelijk maar het komt ook voor als ik niet op CC rij. Bij mij is het ook onmiddellijk weg als ik fors gas geef... (en zoals gezegd alles qua ontsteking nieuw(op bobine na), nieuwe LMM/lambda/nokkenassensor...

karelv70freak

Een Volvoprofessional gaf mij vandaag aan dat het:
1 vies gasklephuis kan zijn
2 lekkende gasinjector
3 niet goed werkende brandstofdrukregelaar

Voordat ik het gasklephuis laat reinigen, wat denken jullie hiervan? Iemand misschien al gedaan? Resultaat?  :P

)()()sT

Dat gasklephuis reinigen kan nooit kwaad en is makkelijk te (laten) doen.
De andere 2 zaken zouden een oorzaak van je moeilijk starten kunnen zijn, mijn V heeft dat ook na de gasinbouw gehad en dat waren dus steeds lekkende injectoren.
Tipje: probeer eens de laatste paar kilometer op benzine te rijden, start ie de volgende ochtend dan ook lastiger? Zo ja: LPG-injectoren.

Een en ander heeft niks met dat bokje te maken. FrankvdA had er toen ook een topic over, zal eens een keer zoeken..