Volvo 360 2.0i -> Volvo 360 2,1 Turbo intercooler

Gestart door Bart Manders, 13-05-2012 12:12:57

Vorige topic - Volgende topic

Bart Manders

Ik ben vanmorgen naar de RDW geweest.Was overigens wel blij dat ik n afspraak gemaakt had want het was dr erg druk.

Was rond 08:00 in Elsloo en toen zat er behoorlijk wat volk binnen waarvan de meeste geen afspraak hadden gemaakt.Eerst de administratieve afwikkeling.Het feit dat ik het volledige kenteken van de donor 244 nog had maakte het geheel n heel stuk makkelijker.

Mooi op tyd om 08:30 kon ik naar binnen.

De motorombouw was snel bekeken,daar waren ze zeer tevreden over.De keurmeester was alleen niet zeker van zn zaak voor wat betreft de verlengde draagarmen.Hij ging t opzoeken en na een minuut of 10 kwam de mededeling" Ik vindt het prima.Staat nergens beschreven dat dit niet mag dus van mij mag t! " Hij heeft nog wel de spoorbreedte opgemeten en als het goed is wordt dat in de nieuwe papieren ook verandert.Mooi,dan kan dat dus ook nooit geen gezeur meer opleveren!

Geen CO meeting,geen remmentest maar wel nog even op de weegbrug.

GOEDGEKEURD

En toen kon ik naar de kassa.kosten €53,-(daar hoef je t dus niet voor te laten!)Het originele kentekenbewijs + het kenteken van de donor worden ingenomen en daar kreeg ik een ontvangstbewijs van.Het gewijzigde kentekenbewijs zal komende week in de bus liggen.

Stonden nog een paar leuke (import)auto's.

En dit was echt n beest Commodore met een 4 liter zes in lijn dr in!

Vanmiddag nog even wat kleine dingen gedaan zoals

Na een paar keer met een weigerende brandstofpomp gestaan te hebben(ook al voor de ombouw) was ik die origineel bijgeknutselde zekeringen kast spuugzat!Was iedere keer slecht contact van de zekering en die is ook 1 keer compleet dr tussen uit gedonderd na een rondje boenderen.FFf de accu dr uit en dat prehistorisch geval verwisseld voor een modernere en veel stabielere zekeringhouder.

Die zal in de toekomst nog wel n andere plaats krijgen maar voorlopig is dit prima zo.

Daarna ben ik nog even bij de plaatselijk hydrauliekboer binnengelopen(die heeft ook de flexibele oliedrukleiding van de turbo gemaakt).Ik had nog een flens van een retourleiding en daar komt nu een volledig flexibele slang aan.Is een teflon slang met een gevlochten rvs mantel.Geschikt voor zeer agressieve en vooral zeer het vloeistoffen tot max 270' celcius  .Ideaal dus voor de olieretourleiding van de turbo!Zal volgende week klaar zijn.

Al met al n produktief dagje
IK ben net Lucky Luke...Ik  maak sneller rotzooi dan m'n schaduw!

TIMON

Citaat van: Bart Manders op 24-05-2012 22:51:33
Citaat van: TIMON op 14-05-2012 21:29:32
Had er ook een platen sper onder zitten.....

Was dat een origineel sper van een 360 of kwam dat ergens anders onder vandaan?

Jep origineel !!
85011940

Bart Manders

Citaat van: TIMON op 08-06-2012 17:41:52
Citaat van: Bart Manders op 24-05-2012 22:51:33
Citaat van: TIMON op 14-05-2012 21:29:32
Had er ook een platen sper onder zitten.....

Was dat een origineel sper van een 360 of kwam dat ergens anders onder vandaan?

Jep origineel !!

Dus inmiddels onvindbaar en als wel dan onbetaalbaar!

Subonno

Wat een project heel gaaf! Loopt ook super mooi zo te horen,,

NinaPaul

De C40SE (272ps @ 5800rpm) in een commedore B, dat moet leuk zijn :D

Mooi dat je 360 gekeurd is :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Bart Manders

Om een definitief einde te maken aan het gezeur met de olieretour leiding,heb ik n nieuwe flexibele leiding laten maken.

De bevestiging aan de turbo is van 'n originele stalen leiding.Daar is een pilaar in gemaakt waar de slang opgeperst word.

Het uiteinde van de slang (dat in het blok komt) is op dezelfde manier gemaakt.

De slang is een Teflon slang met rvs buitenmantel,is bestand tegen agressieve chemikalien en oliesoorten en is hittebestendig tot 270 'C bij direkt contact met de hittebron.De hittebestendigheid door afstralingswarmte is veel hoger!

Kost wel wat maar dan heb je ook wat!

Luc

Ruig spul, maarreh, rij je nou regelmatig met de 360 T-4?
Doet ie wat ie moet doen?
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

Bart Manders

Tja , hoe moet ik daar nou passend op antwoorden....?Laat ik eens een poging doen................................

Pretfactor 75 (op een schaal die maar tot 10 gaat!!!)

Megaverslavend en depressieveroorzaker(bij menig medeweggebruiker ;D ;D ;D ;D.

Regelmatig gebruiken....het is mn dagelijkse auto dus daar lijkt me de vraag mee beantwoord !

Heb nog wel wat akkefietjes gehad met m maar dat hoort bij de charme van zo'n project .

Bart Manders

Ondertussen is de bak + diff vervangen.Ik dacht eerst dat het diff de geest gegeven had maar de onbalans kwam van een minimale speling op het koppelstuk in de aandrijfas.Waarom dan toch een andere bak en diff.Het diff aan de "nieuwe" bak heeft een langere overbrenging.Deze bak komt van een GLE versie.Door het langere diff werkt dat door gebrek aan vermogen van een GLE(t.ov. mijn auto) als overdrive.Aangezien mijn auto wel genoeg ponie's onder de kap heeft trekt ie in zn 5 net zo vrolijk door.Voordeel is nu wel dat ik bij legale snelheden nu een stuk lager in toeren zit en dat is wel prettig.Hetnadeel van het oude diff was eigenlijk dat daar in mijn auto een (nooit gemaakte) 6 bak achter zou moeten!Alle keeringen,pakkingen,diff-en bakolie zijn vervangen cq ververst.De deksel van het diff is van roest ontdaan en opnieuw gespoten.

Ook heb ik nu een catchtank in de carterontluchting geplaatst

In de 55 zat iets soortgelijks maar die is veels te groot.De plaats van de tank lijkt misschien een beetje vreemd maar heefty een goede reden.Recht onder de tank zit het gat waar bij een 244 de peilstok gemonteerd is.Die is nu afgedopt maar mocht nu blijken dat er zich erg veel olie in de catchtank verzameld dan komt i.p.v de aftapplug aan de onderkant van de tank,een leiding die de olie direkt terug laat lopen in het carter.Maar voorlopig is dat nog niet het geval dus laat ik het zo!

Door het drukke werkschema is het monteren van de nieuwe olieretourleiding even blijven liggen.Aangezien ik ook last had van loslopende moeren bij de turbo kon het vandaag mooi allemaal in 1 x.

Deze moeren.....

zouden als t goed is niet meer los moeten kunnen lopen...ben benieuwd.

Om de retourleiding en de moeren te monteren moest eerst maar weer eens alles aan de uitlaatkant eraf.Dat gaat wel steeds sneller moet ik zeggenOmdat toch alles dr af ligt heb ik ook maar meteen de uitgang van het uitlaatspruitstuk uitgefreesd .Die is namelijk vierkant en zowel de verloop als de ingang van de turbo zijn rond.Meteen ook maar even in hittebestendig blauw gespoten

Van de flens van de retourleiding moest nog even een klein stukje weggehaald worden en toen paste die perfect op de turbo.

Mooi,alles weer monteren.........de slang past perfect  !

(gezien vanaf onderkant motor)

......nog ffff de slang borgen........

simpel en doeltreffend!

Luc

Wat n geweldig project om te zien. En helemaal geweldig dat je dit allemaal in je voortuin klaarspeelt.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

Bart Manders

Ja hahaha,mijn onoverdekte garage
Citaat van: Luc op 29-07-2012 03:57:31
.......dat je dit allemaal in je voortuin klaarspeelt.

Ja ha ha ha,mijn on ONOVERDEKTE garage!

Maarrrrrrrrr,ook gaat gaat ook wel weer verandering in komen.Over n jaar of 5 komt er in Montf,ort een leuk huis met super garage vrij.Ik heb n optie op dat huis,gaat helemaal goed komen!!!!!!Als je netjes parkeerd kunnen daar 4 auto's binnen staan en zit er ook nog eens n giga zolder op plus dat je er makkelijk een brug kan plaatsen.

Bart Manders

Vorige week is het een klein beetje fout gegaan.

Met ongeveer 190 de kruisberg bij maastricht op richting huis(ja ik weet t,zo hard mag niet maar het is ZOOOOO leuk......en duur!) werd het geluid van de motor ineens zwaarder.Meteen van t gas af en de  boost helemaal terug gedraaid maar het kwaad was al geschiedt.Hij begon daarna te "hameren".Oliedruk en temperatuur bleven normaal en hij liep ook niet slechter maar goed was het natuurlijk niet.Ben op mn gemak van de autobaan afgereden een toen binnendoor naar huis terug.

Dat was vrijdag avond.

Zaterdag eerst maar eens alles gechecked maar er waren aan de buitenkant van de motor geen vervelende dingen te ontdekken.Ook de klepspeling was nog hetzeelfde als voor 3 maanden toen we ze gesteld hebben.Ik ben daarna maar eens rond gaan bellen.Mijn vermoeden van een of meerder kapotte drijfstanglagers werd daardoor alleen maar sterker.

Da's een probleem want waar haal ik op zaterdag nog een set lagerschalen vandaan. FFFF met de zaak gebeld en uitgelegd wat er gebeurt was en of ik eventueel een paar dagen vrij kon hebben om het een en ander te repareren.Hij had maar 1 vraag."je zegt t ging niet zo hard 120 of zo jajaja,in z'n 1e,2e of 3e versnelling?"

Maandag middag kwam de daarop volgende uitspraak van 'm :"het is toch rustig....Ik wil je de hele week niet zien!".Ik heb een super baas toch!??!?!?

Gisteren morgen de carterpan uitgebouwd en toen bleken de lagerschalen van de drijfstang  van de 3e cilinder naar god te zijn .Er zat behoorlijk wat speling op .Toen ik ze dr uit had was dat ook wel goed te zien maar zowel de krukas als de drijfstang zijn gelukkig onbeschadigd. Het meten van de astappen leverde waardes op die gelijk staan aan die van een nieuwe motor!De lagerschalen zijn besteld en zouden vandaag geleverd moeten worden als t goed is..

Omdat ik toch verder nix kon doen heb ik gisteren de bougiekabels nog vervangen

Zijn bougiekabels die ook in topfueldragsters gebruikt worden.Ze worden half gemonteerd geleverd,dwz,de aan sluiting voor aan de bougies zit er aan .Je kunt ze dan zelf op maat maken en verder afmonteren.
Deze kabels hebben een flexibele spiraalkern in plaats van een koperkern.

Het ziet er goed uit al zeg ik t zelf en kost iets meer als de helft van wat 'n set Beru kabels kost!

Bart Manders

De lagerschalen zitten er in en de tor draait weer.Heb vandaag nog wat geexperimenteerd met de T5 injectoeren en de grotere LMM maar dat wil om de 1 of andere reden niet lukken....

Morgen eerst maar eeven die lmm laten testen en dan zoek ik wel verder.Ik moet er eerlijkheids halve wel bij zeggen dat ik het om een uur of 1 vanmiddag voor gezien heb gehouden.Ik verbrande zo ongeveer mn handen aan het gereedschap dat ik buiten had liggen(en dat overdrijf ik echt niet!)Het was hier om die tyd bijna 40 graden en ik heb daar helemaal geen schaduw!
Dus ..........alles opgeruimd ,mn zwembroek aan en toen ben ik eerst maar eens in onze "pool"gaan liggen om af te koelen.
Ding 3 meter in doorsnee en 75 cm hoog.....heerlijk met dit weer!

Bart Manders

Jelmar

Wat was er nou aan de hand dat ie niet lopen wilde?
850R