Volvo 360 2.0i -> Volvo 360 2,1 Turbo intercooler

Gestart door Bart Manders, 13-05-2012 12:12:57

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Luc

Hóeveel breder is ie nou voor? Oogt vet, me dunkt dat je veel onderstuur hebt, tenzij je de achterkant kunt sturen met t gas. Blijft een zwaar blok dat voorin hangt. Ziet er wel erg ruig uit!  :eusa_clap:
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

Bart Manders

Het onderstuur is een heel stuk minder dan bij een standaard 360.
In de 360 cup gebruiken ze een verbreed subframe.Dan kun je wel de standaard draagarmen gebruiken maar ik laat dat subframe liever voor wat het is.De bouten waarmee dat vast zit zitten meestal vastgerot,breken af als je ze los wilt draaien of de moer in het plaatwerk breekt af en aangezien die in de koker zit ben je dan nog verder van huis.Bij mijn 55 heb ik de spoorbreedte vergroot door andere fuseekogels te gebruiken,nml die van een 360! Ik heb wel gezocht naar  fuseekogels die hetzelfde truukje zouden doen voor mn 360 maar dat was alleen mogelijk door een hoop las en verandergedoe en dat zag ik niet zitten.
Omdat ik nog wat draagarmen had liggen heb ik die eens op tafel gelegd en vrijwel meteen kwam de oplossing bovendrijven. Wat als ik nou een draagarm verleng.....met een andere draagarm :eusa_think:

Zoals je hier ziet heb ik 1 draagarm doorgeslepen.Door de vorkvorm van de draagarm kun je ze nu wel in elkaar leggen maar gelijk met elkaar ..dat kan niet meer....moeilijk uit te leggen zo..nog maar een plaatje bij het praatje......gezien van de onderkant van deraagarm....

en van de bovenkant......

Ik heb er rondom wel op een paar punten een las aan gezet maar dat zou niet eens nodig zijn.De grap is nu dat ik de originele reactie armen op de originel gaten kan monteren

De originele bussen zijn vervangen door PU bussen,zo ook die van de reactiearmen en van de Stabilisatorstang.Gemonteerd onder de auto ziet er dat zo uit...

De spoorstangen zijn nu wel te kort.Die kun je nog maar een winding of 3 in de kogel draaien.de zoektocht naar langere spoorstangen leverde (tot nog toe) nix op..dan moet het maar anders.
Ik heb de spoorstang aan de bestuurderskant uitgebouwd,doorgeslepen en 2 cm verlengd....

Dat is wel een beetje iel he dus voor de stevigheid is daar een stuk stoompijp overheen geschoven dat er mooi precies overheen past! aan beide zijdes even rondom aflassen en voor het nette even in DAF chassislak gespoten....

Omdat de auto geen stuurbekrachtiging heeft hoeft dit maar aan 1 kant gedaan te worden.Het stuurhuis heeft namelijk geen "nulpunt" zoals bij bekrachtigde stuurhuizen wel 't geval is.
Inmiddels zitten er nu ook rode koni's in de voorpoten.Die waren eigenlijk voor en 1400 maar als je die verder dichtdraait werken ze ook prima op 'n 360.

Ik heb de auto uiteraard wel opnieuw laten uitlijnen.Door de negatieve stand van de voorwielen is dat nu extra belangrijk want anders zijn de voorbanden in no time hiemele!

Nog ffff over de stabilisatorstang op de vooras.Normaal heeft een standaard 360 een 19mm of in het geval dat het een GLT of GLS is, een 22 mm stang.Ik heb nu een 25(!) mm stang tussen de voorpoten zitten.Komt uit Engeland en wordt ook nog gemaakt! Is eigenlijk bedoeld voor een MKII.Daar zit de stabi aan de draagarmen vast.Bij een MKIII zit die echter aan de poten.Maarrrrrr die hebben wel gewoon de bevestigingsgaten voor de reactiearmen in de draagarmen dus montage is "u pies of keek"!

Vanwege het onderstuur verhaal ben ik ook op zoek gegaan naar een set velgen met een lagere ET waarde.De OZ-jes die dr nu onder zitten hebben een ET waarde van 27.Ik heb ook nog een set ATS-en liggen met ET 25 en dat is kantje boord maar past net.Daar was alleen veel werk aan.Heb daar nog mn winterbanden op liggen!
Mede vanwege het onderstuurkarakter heb ik inmiddels achter ook instelbare schokbrekers en daar kun je het karakter van de auto behoorlijk mee veranderen.En om de wegligging achter nog wat verder te verbeteren zit er op de achteras nu ook een stabilsatorstang en wel op dezelfde manier zoals ie destyds bij de 363 CS bevestigd is.Bij de 363CS zitten de reactiearmpjes achter aan de veerschommels.Bij mijn auto lopen ze naar voor en zitten aan de body.Waarom?Omdat ik op deze manier een 22 mm vooras stabi op de achteras kan gebruiken!

Die bevestiging aan de body heeft trouwens het door de Karussel donderen niet overleefd.Geen nood heb al wat anders in de maak en dat komt er binnenkort onder

IK ben net Lucky Luke...Ik  maak sneller rotzooi dan m'n schaduw!

UserID6342

Vind het mooi om te zien wat en hoe je het doet, maar lassen aan een stuurinrichting / ophanging ben ik persoonlijk niet zo'n voorstander van.

Bart Manders

Ik eigenlijk ook niet maar ik heb het allemaal wel fff laten controleren hoor door een deskundige op dat gebied.

Dit hele verhaal is bij de RDW ook goedgekeurd toen hij omgekeurd is.Juist omdat er aande draagarmen eigenlijk niet gelast is en vanwege de verlengde en verstevigde spoorstang was dat allemaal geen probleem.Het zit allemaal al meer dan een jaar onder de auto zonder problemen en ik ben echt niet lief voor 'm!

Maar ik snap je bedenkingen!

Bart Manders

Ik heb 'n set andere schoenen gekocht voor de Turbo.

17" ipv 15" wat er tot nu toe onder zat.

Ik vond ze wel een beetje op de Pegasus velgen lijken.........dus cultureel verantwoord!

dielie850

V70geRwin

Bart Manders

Ze gaan er binnenkort weer vanaf om plaats te maken voor de winterbanden.Ik heb dan mooi de hele winter de tijd om deze velgen weer helemaal netjes te maken.Heb al even contact gehad met de plaatselijke draai en frees goochelaar.Voordat de velgen hun uiteindelijke kleur krijgen gaan ze waarschijnlijk eerst nog even in zijn werkplaats langs.Dan wordt bij iedere velg netjes het "R" logo in 'n spaak gefreesd.......Ja,ik weet 't......knettergek,ben nou eenmaal 'n beetje 'n detailfreak!
Ik zoek ook nog een een paar naafdoppen met elandmotief.Zijn die ergens te koop of wordt dat stickerwerk?

Hans Duiven

Ah geweldig weer!

Nieuw schoeisel staan 'm goed!  :eusa_clap:

fearless

Mijn voorkeur gaat uit naar de oude wieltjes, past meer bij het geheel vind ik.
Maar de nieuwe staan ook goed.

vinny86

Zo, even van pagina 1 gelezen. Supergaaf project :eusa_clap:

Bart Manders

FFF 'n kleine update.

Ik had dus een luchtmassameter van een BMW 535i(E34).

En dat werkt dus niet....................WERKTE dus niet.

De aansluiting van BMW met Motronic

En die van de 360

Zo is het verschil in diameter mooi te zien

Links Volvo,rechts BMW.

Toen ik de dekseltjes van de electronica los had viel het meteen op dat daar veel gelijkenis in zit

Volvo

BMW

Wat nou als ik de electronica van de 360 nou eens in de LMM van de BMW zet.............?

Zo gezegd zo gedaan of liever makkelijker gezegd dan gedaan.Alles inpakken en naar Wessem,daar wonen de Broertjes Bijlsma en die zijn heel goed met autoelectronica.In eerste intsantie stond Martyn er een beetje sceptisch tegen over maar toen hij de 2 lmm's naast elkaar legde zag hij er ook wel een mogelkijkheid in.Uiteindelijk heeft Fabian de week daarna in een paar uur het hele zootje omgebouwd.Ik had zelf geen tyd en bovendien kunnen zij dat veel beter.Al doende kwamen er nog wat "onzichtbare "verschillen aan het licht.De luchtemperatuursensors bijvoorbeeld hebben totaal verschillende waardes.Inbouwen en proberen is dan altyd wel spannend........laat je verrassen......

Binnenkort eens de oranje injectors uitwisselen voor witte.........kijken of ie dan genoeg lucht krijgt om dat goed te laten werken.Als iemand nog een setje heeft liggen.......................

Bart Manders

Witte injectoren geplaatst en de aangepaste LMM van de BMW 535i

Steun voor de LMM...

Zoals het er nu uit ziet....

Bart Manders

Nieuwe look.....geïnspireerd door de 363 CS

Was wel even wat werk maar zit er strak op.